leeft mijn D. antarctica nog?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: leeft mijn D. antarctica nog?

Berichtdoor bjornobo op 29 sep 2010 11:37

Dat is een zeer lage opbrengst voor al dat wachten. Weet je zeker dat er niet een kleine varen in de kop is geplaatst?

Tip:
Deze winter binnen halen en de stam goed nathouden.
Voorjaar zorgen dat deze niet in de volle zon staat.
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 30 sep 2010 10:49

bjornobo schreef:Dat is een zeer lage opbrengst voor al dat wachten. Weet je zeker dat er niet een kleine varen in de kop is geplaatst?

Tip:
Deze winter binnen halen en de stam goed nathouden.
Voorjaar zorgen dat deze niet in de volle zon staat.

De schade die te zien is kan zoals Eduard zegt aan een vocht probleem liggen maar kan ook dat het vorstschade is of een combinatie.

In de winter kan je beter de D. antarctica is een donkere schuur/ garage zetten waar het tussen de /5 en 5 graden blijft dan binnen in huis, in huis is de temperatuur vaak te hoog en de luchtvochtigheid te laag waardoor je elke dag een paar liter water zou moeten geven en hoe wil je dat overtollige water opvangen?
De enige boomvaren soort die een klein beetje in aanmerking komt om in de winter binnen te overwinteren zijn Cibotium's, Cyathea en Dicksonia soorten zijn haast onmogelijk te houden in huis.
Als je een D. antarctica in het voorjaar in de volle zon zet zal hij wel sneller uitlopen door de warmte maar dan moet hij wel goed vochtig gehouden worden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 30 sep 2010 11:58

Hoi Ro, ik denk dat Bjorn met binnen halen, een winterstalling bedoeld! Neem aan dat iedere boomvarenliefhebber dat ook wel weet! en een zwakke boomvaren gelijk weer in de zon zetten zie ik ook niet zitten! ik snap wel wat je bedoeld,n.l. dat onder warme omstandigheden zich sneller nieuwe rollen ontwikkelen, maar deze heeft op de een of andere manier zo op zijn donder gehad dat de laats geproduceerde rollen toen ze al kwamen kijken weggebrand zijn [ goed zichtbaar] ik denk dan ook dat die zich in de schaduw wel goed hadden kunnen ontwikkelen, mijn ervaring bij gezonde boomvarens is niet in de zon plaatsen want die wat in de zon staan blijven achter dan de exemplaren die halfschaduw staan! deze zomer een test gedaan bij 2 soorten, wat volle zon krijgt blijft kleiner en heeft veel meer brandschade, wij verschillen van mening hierin! Maar een waarheid zal wel ergens in het midden liggen!
Het is ook vrij moeilijk het juiste aan te geven want boeken spreken elkaar ook tegen, ik bekijk de situatie in mijn eigen tuin! maar ja in een andere tuin zijn de condities weer anders, en dan wordt het erg moeilijk om juist in te schatten wat dan juist is en wat niet!!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 30 sep 2010 15:17

Hoi..
Ik heb me enkele maanden terug ook een d'antartica aangekocht met een verbrande kroon..waren 4 rollen van verbrand en de 5de begon uit te komen.
omdat ie er niet zo goed uitzag die moment van aankoop heb ik m aan een 'goedkopere 'prijs gekregen..
Daarom heb ik besloten om deze in de volle grond te planten(op de volle grond)..en had me voorgenomen dat deze dit jaarniet echt z'n ding zou doen en dat de schoonheid ervan pas volgend jaar tot zijn recht kwam maar..
niets is minder waar.
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 029.jpg
dicksonia antartica in volle grond
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 029.jpg (84.34 KiB) 4200 keer bekeken

Deze krijgen heel de voormiddag zon tot 13u..
De kleine d antartica die ervoor staat staat met pot in de grond op lavakorrels..deze gaat "binnen" in de winter en zal vanaf volgend jaar achter in de tuin blijven bij de andere boomvarens
Enkel de grote op foto zal in de volle grond blijven..alle anderen zullen altijd in pot blijven
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 028.jpg
Herschaalde kopie van september 2010(planten) 028.jpg (90.02 KiB) 4200 keer bekeken

Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 sep 2010 16:03

Ziet er goed uit :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 30 sep 2010 16:20

Hoi, ja Chris zeker mooie boomvarens ziet er goed uit, weet je of de grote geworteld is?
En wat betreft de stam van de vrager geezsta denk ik toch dat hier iets niet helemaal klopte ! Ik heb een vermoeden dat de verkoper hier snel vanaf wilde omdat die het bij hem al niet fatsoenlijk gedaan heeft! Naar alle waarschijnlijkheid te lang binnen gestaan en ingedroogd, dan krijg je zo'n exemplaar nog wel aan de praat, maar met veel geduld! Ik heb een vergelijkbare situatie met een D. squarrosa en een bevroren D.fibrosa, ze groeien wel maar veel trager en volledig herstel duurt jaren!
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 30 sep 2010 17:51

Hoi..merci voor de complimenten..
@Eduard..dat deze geworteld is twijfel ik nog aan..heb er vorige week nog aan gevoeld en deze waggelt nog en beetje(zit met 4 betonijzers bevestigd in d grond)..
Hoop dat de wortels te komende tijd hun ding gaan doen zodat die zich tegoei verankert aan de grond.Heb deze zonder wortels aangekocht
Maar aangezien het nu een ideaal klimaat is voor de boomvarens zal ie wel wortelen
Had jij me niet verteld dat ze eigenlijk nu rond deze periode pas wortels aanmaken(luchtwortels)..
Is dat in de grond dan ook zo?
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 30 sep 2010 19:33

Inderdaad mooie exemplaren. Normaal maakt deze direct grondwortels aan, hoe diep staan ze in de grond?

@ Ro, binnenhalen bedoel ik ook onverwarmde garage/schuur. Zo doe ik het tenminste.
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 30 sep 2010 19:37

Hoi Chris, deze wortelen wel maar niet zoals de stammen bij de dicksonia's hier gaan wortelen vanaf Oktober, deze zijn allen uit sporen opgekweekt dan groeit de hele plant incl.de stam hier is een foto van het vorig jaar toen ze net weer gingen groeien,je weet hoe hij er nu bij staat en dat de stam weer 4 cm is gegroeid , dat doet een bare rooted niet snel meer tenzij je een jonge of kleine stam hebt die goed geworteld is, maar ja als je hem buiten laat gaat dat wortelen pas weer in het voorjaar van start! Met wat vorst gaat de plant in winter rust

Deze foto is van vorig jaar Oktober,
Afbeelding
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 30 sep 2010 20:49

hoi..de grote boomvaren is op de grond geplant..heb 1st een put gegraven en deze opgevuld met 1/3 turf en 2/3 grond gemengd met daaronder bloed -en beendermeel..daarrond heb ik dan hakselhout van coniferen gedaan om de stam en wortels tegen de grond een beetje "warm" en goed vochtig te houden..Zal deze 1 vd dagen eens verwijderen om te zien of er al iets van wortels te bespeuren is

Kzal ook eens een topic gaan openen ivm met" mijn" varens en boomvarens zodat jullie een overzicht krijgen van welke ik allemaal staan heb van groot naar klein,want sinds verleden weekend is m'n boomvarenrijk een stukje groter geworden met dank aan Eduard ;)
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens