Hallo mensen, het is weer een tijdje geleden sinds de laatste update, had het eerder geplant maar door omstandigheden even moeten uitstellen.
Ik laat de groei resultaten zien van de jonge nieuwe boomvaren soorten deels uit eigen kweek deels van Ro en eentje klein gekocht van Wimko dit voorjaar,
Ik begin weer met een lang gezocht exemplaar gekweekt door Ro wat ik het vorig jaar kreeg van hem,
De dicksonia blumei, een prachtige boomvaren waar je wel wat geduld bij nodig hebt, snel is die niet!
April 2012,

Nu afgehard, het blad is al dubbel geveerd maar het zal nog lang duren eer we hier een exemplaar met stam hebben, mooi zijn de rode rollen en stelen,
Augustus,

De C. viellardii heb ik ook van Ro, een dwergsoort uit Nieuw Caledonie
zo kwam die binnen Mei 2012,

Augustus,

Een van de monster cyathea's is de Atrox ook van Ro gekregen als ukkie!
Mei 2012,
Augustus,

Van Wimko, de C. filifera gekocht op de Haps beurs, gaat nu ook heel goed Wim! heb geen startfoto gemaakt.
Augustus,

wordt ook een hele mooie, maar zal moeten inbinden i.v.m plaatsgebrek!
Ook een mooie soort is de C. intermedia had ze al eens groot getrokken uit eigen kweek maar mijn grotere exemplaren zijn gesneuveld bij lichte vorst, vorig jaar weer 2 nieuwe doorgekweekt, beginnen nu dikke stelen te krijgen, ben zelf erg benieuwd hoe deze zich verder ontwikkeld

Augustus,

Ook uit eigenkweek de C. spinulosa, deze is vrij traag voor een cyathea maar krijgt nu gestalte na 3 jaar!,

Als hekke sluiter de z.g . tiny top wat het achteraf niet blijkt te zijn, ook geen dwarf daar wordt die te groot voor! In overleg met een kenner houden we het maar bij een New Caledonian boomvarensoort, deze groeit als een gek [met zijn 2 andere verwanten, verschillende kleurvarianten] hij begon in het voorjaar op ongeveer 1.50 m hoogte nu al over de 2 m wordt een probleem zal niet meer in de border passen

Augustus,

Heb ik nog jonge C. milneii van Chrisvm, deze moet ik nog even oppotten en dan laat ik die ook zien, mooie soort wat veel lijkt op de C.dealbata maar dan zonder zilver onderblad.
En van Wilfried heb ik sporen gekregen van de echte C. glauca! Deze begint nu op te komen, het is nog mini maar volgend jaar als alles goed verloopt klaar om opgepot te worden.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC