boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

boomvarens

Berichtdoor tweety op 20 apr 2009 12:25

hallo

ik ben ron en heb 3 soorten boonvarens : dicksonia antartica
dicksonia sqaurrosa
dicksonia fibrosa
en ik heb 2 palmbomen: dat zijn twee trachycarpus fortunei
zou graag ervaringen willen delen over deze soorten ik heb ze al jaren in de tuin staan en dat gaat super ik dek de boomvarens wel af met de winter de palmbomen niet. ik hoop een hoop te leren hier en ervaringen te kunnen delen ik heb ook meer soorten planten dat is meer dykias en bromelia's en tillansia's
varens.jpg
dicksonia febrosa
varens.jpg (99.62 KiB) 8877 keer bekeken

varen.jpg
Dicksonia Squarrosa
varen.jpg (101.92 KiB) 8873 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door tweety op 20 apr 2009 16:09, in totaal 3 keer bewerkt.
tweety

1 bedankjes

Re: boomvarens

Berichtdoor Christophe op 20 apr 2009 12:28

Beste Tweety,

Van harte welkom op het forum :D

Heb je geen bruine bladeren aan je fortunei's na deze strenge winter? Zit de speer nog goed vast?

Met boomvarens heb ik nog geen ervaring. Wil wel eentje aanschaffen. Welke soort kan ik best nemen?

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor tweety op 20 apr 2009 12:55

hoi christophe

ik heb geen bruine bladeren en de speer zit er nog stevig in ik heb ze al 6jaar en heb er nog nooit iets aan gedaan om ze te beschermen voor de winter ik snoei ze alleen een keer per jaar en bemesten

de beste boomvaren om mee te beginnen is de dicksonia antartica die is het beste winterhard maar die dek ik wel af in de winter ik pak de stam in met dekens en het hart stop ik vol met hooi en dat gaat goed hij verliest wel zijn bladeren als het hard vriest maar die komen in mei er weer aan

groet ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 apr 2009 13:17

Hallo Ron,

Wat goed dat je palmboom nog in orde is. Vele mensen hebben bruine bladeren. De standplaats is zo belangrijk bij palmbomen. Zo had ik een humilis van 12 jaar, die grotendeels kapot is, maar zaailingen van dezelfde plant een paar meter verder zijn weer volop aan het groeien. Toch uitkijken bij zeer strenge vorst. Het is zo dat winterharde palmbomen in de winter bij zeer strenge vorst groen blijven, waarbij de illusie gewekt wordt dat de palm nog wel in orde is, maar drie weken erna de bladeren toch bruin worden, en de plant kapot gaat ...

Maar goed dat het bij jou in orde is.

De Dicksonia antartica is er dus zo een:
Afbeelding

Ik vind het beste een mooie. Als iemand hier een kleintje van heeft staan, hoor ik het graag.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor tweety op 20 apr 2009 17:21

hallo christophe

ja dat is er een die van mij is nu alleen nog maar een stam de eerste rol zit er nu weer aan te komen

antartica wordt veel aangeboden voor redelijke prijzen kijk eens op www.marktplaats.nl daar tik je boomvaren in en dan krijg je er een paar die te koop staan
het is een hele mooie varen en heel apart omdat ze op een stam groeien en erg groot kunnen worden en ze lijken heel veel op een palmbomen alleen het verschil is dat ze niet in de zon kunnen en dat
luchtvochtigheid heel hoog moet zijn en dat is met een palmboom minder of zelfs niet kunnen vaak wel in de zon. erg leuk om een keer te doen hoor een boomvaren erg leuk en uitdagend

groeten ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 apr 2009 19:19

Ai, ik heb geen stukje schaduw in de tuin. Het is allemaal open met lage beplantingen, dus een boomvaren zal er niet inzitten.

Vele tropische palmbomen hebben ook een hoge luchtvochtigheid nodig hoor. Denk maar aan de Kokospalm. Deze worden vaak zeer goedkoop aangeboden in groot warenhuizen, maar houden het vaak niet langer dan één jaar uit in ons klimaat.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 29 apr 2009 12:53

@ Tweety, mooie exemplaren, ik heb ze zelf ook. Overwinter jij ze binnen aangezien ze in pot staan?

@ Chris, ik heb ook geen schaduw plek in mijn tuin maar heb schaduw doek opgehangen om ze enigzins te beschermen en dat werkt perfect. Ik heb nog een kleine Dicksonia Fibrosa staan die ik verkoop met een beginnend stammetje van 10-15 cm, denk alleen dat de afstand tussen ons te groot is, stuur maar een berichtje als je interesse hebt.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 apr 2009 13:00

Beste TropiRo,

Dat zal inderdaad wat ver zijn. Toch bedankt om het even te laten weten ;)

Deze week ben ik bij een kweker geweest en die had grote Dicksonia antartica staan. Wat zo speciaal is, is dat je ze bovenaan in de kruin water dient te geven. :) Ze hadden niet eens wortels. :D (waren net binnen gekomen)

Hier een filmpje waar deze boomvarens in voorkomen: http://www.canna-banana.be/cb_invtmnieuws.php

Grtz,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 29 apr 2009 20:49

Boomvarens zijn zeker mooie planten en speciaal, als je na gaat dat ze maximaal 3 cm en minimaal 1 cm per jaar groeien is b.v een stam van 1 meter al behoorlijk oud. De wortels bevinden zich in de stam vandaar dat je ze ook water moet geven in de kruin en de stam vochtig moet houden, bemesten mag je alleen via de stam doen en niet via de kruin, ze maken van onderen vrij snel wortels aan als je ze in de grond zet, de wortels onder de stam zijn eigenlijk alleen maar om te verankeren. Als je ze bareroot plant kan je ze een 10 to 20 cm in de grond zetten of bovenop de grond, bij de laatste moet je er wel voor zorgen dat hij stevig staat en niet kan bewegen anders kunnen de nieuwe wortel afbreken, meestal na een aantal maanden zijn de wortel als zover gegroeid dat de stam stevig genoeg staat.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 apr 2009 21:30

Bedankt voor de informatie Tropi!

Ben ik weer wat wijzer uit geworden ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder