bijennest in de kruin van mijn boomvaren

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

bijennest in de kruin van mijn boomvaren

Berichtdoor Dalmate op 01 aug 2010 14:58

Bij thuiskomst van mijn vakantie viel het op dat de kruin van mijn boomvaren ontzettend vol zat met het bruine haar/wol wat normaal een klein beetje in je boomvaren voor komt.
Toen ik een deel ervan verwijderde kwam er opeens een bijennest tevoorschijn.

Iemand hier ervaring mee en of weet hoe ik eraf kan komen zonder mijn boomvaren de vernielen?

Kruin met haar/wol:
Afbeelding

Groetjes.
Dalmate

0 bedankjes

Re: bijennest in de kruin van mijn boomvaren

Berichtdoor lapalmeraie op 01 aug 2010 16:09

Oei, dat is minder. :?
Misschien weet imme raad?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 01 aug 2010 20:39

Oei dat is inderdaad lastig .
Wat voor bijen zijn het ? Had hier vorig jaar een wespen nest in de grond onder een buxus hier heb ik water ingegoten samen met tugon 80 dat is een produkt tegen larven ,had dat wel al een paar jaar staan en weet niet of dat nog in de handel is . had dat product uit de aveve .
Heb ook nog een hommelnest in een vogelhokje gehad die heb ik uitgebrand maar dat zal niet direct een oplossing zijn voor de boomvaren he . ;)
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 01 aug 2010 22:20

Weet niet of het kwaad kan voor de varen maar anders zou ik ze gewoon laten zitten,heb hier in de buurt een wespen nest en ondanks dat ik een allergie heb laat ik ze gewoon zitten.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom die nesten worden uitgeroeid zolang ze geen kwaad kunnen gewoon laten zitten
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Dalmate op 01 aug 2010 23:52

Mijn zoontje van net 2 vindt een stuk of 10 bijen in een keer niet echt humor en aangezien ze op alle zoetigheid afkomen is de kans dat hij de dupe wordt van een bijensteek erg groot.
Normaliter zou ik er ook niet zo'n probleem mee hebben al weet ik niet of ze mijn boomvaren op de een of andere manier kunnen beschadigen aangezien ze in iedergeval het haar/wol van de dicksonia al flink hebben verplaatst.

Groetjes.
Dalmate

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 02 aug 2010 09:57

hallo,

heb je geen imker in de buurt die het nest kan verwijderen ? Kijk misschien eens bij een plaatselijk buurtwinkeltje, die verkopen vaak ' honing van de imker", en deze woont meestal in de buurt...
groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 aug 2010 12:49

net wat Erna ook zei , zoek een imker op ( of informeer bij je gemeente )
meestal zal een imker met veel plezier alle bijen meenemen , want tegenwoordig zijn er minder en minder , en het zijn toch deze beestjes die zorgen voor mooie bloemen
dus zoek een imker op en laat hem het nest meenemen
draco

Berichtdoor TropiRo op 02 aug 2010 22:01

Het nest zal schade aanrichten aan het groeipunt, zoals jezelf al aangeeft zijn al veel haren verplaatst, het grootste gedeelte van de haren is het bescherm middel van het groeipunt.
Ik zou zo snel mogelijk een imker laten komen en het nest laten verwijderen voordat er meer schade optreed.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 02 aug 2010 22:03

En zeker met kinderen of huisdieren geen risico nemen, dan maar een potje honing minder . . .tog?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Dalmate op 04 aug 2010 10:10

Bedankt mensen, de imker heb ik al gesproken. In eerste instantie kreeg ik te horen dat het aardhommels waren en ze die niet verwijderen omdat het nest vanzelf stopt nadat de nieuwe koninginen zijn geboren. Imkers zelf schijnen niets aan aardhommels te geven.
Aangezien ik twijfelde of het aardhommels waren heb ik ze uitgebreid gefotografeerd en opgestuurd.
Ik hoor vandaag of ze toch aktie gaan ondernemen. Moet er niet aan denken dat die "lieve"beestjes mijn boomvaren naar de vaantjes hebben geholpen.

Groetjes.
Dalmate

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens