Het gaat dus niet om ingepakte of enigszins beschermde varens, maar om de natuurlijke situatie in de tuin.
ik ben deze week niet gaan slepen naar de stallingen wat bij de minima die we hier hadden wel moest! aan de grond tot -6 en op 1,5 m hoogte tot -4 gr. om het fijt dat ik een zwakke rug en de vorige week door mijn rug ging! en niet kon gaan slepen en mede dat ik het toch ook eens zelf aan de lijve wilde ondervinden tot welke min.temp. je kan gaan tot dat het blad het begeeft! Nou dat laatste gebeurde gisteren al bij alle cyathea soorten [laatste blad] incl. de C.australis, vervolgens kregen we afgelopen nacht nog een schepje qua vorst erboven op zodat alle nieuwe blad wat de medullaris dit jaar heeft aangemaakt als verloren beschouwd mag worden [bruine schijn over het blad] dus dat gaat naar alle waarschijnlijkheid een laag tentje worden, ik ben er nog niet helemaal over uit!
De C. coopri heeft ook alle blad bruin, de browni heb ik verplaatst naar een beschutte hoek en heb ik gelukkig met blad kunnen behouden, op het nieuwste blad na.
conclusie -3 is het uiterste voor blad behoud bij cyathea's de c. australis kan tot -5 hebben dan gaat dat blad er ook aan .
De dicksonia's incl de D. squarrosa, deze had wel een lichte aantasting maar dat is na de vorst weer verdwenen net zoals bij de Washingtonia's
Hier enkele foto's die gisteren voor en na de dooi 12,00 uur gemaakt zijn,
De D. fibrosa wel wit maar totaal geen schade,

Bij de cyatea's dus alle laatste blad stuk gevroren!
C, tomentosissima ,

C. brownii,

C. revolvulum [krulcooperi],

C.cooperi,

C. australis,

Zo dat waren ze dan, de kleintjes had ik wel binnen [alle nieuwe soorten] dus mensen voor behoud van U cyathea's bij -2 naar binnen halen 1a 2 gr.meer kan al funest zijn voor het blad de plant kan wel tot -4 aan maar meer ook niet!
Gr. Eduard.