Hoi, zo heeft ieder zijn manier van verzorging, voorheen werkte ik ook met schotels maar dat kan wortelrot veroorzaken als het water niet snel genoeg wordt opgenomen, snelgroeiers zoals de meeste cyatheas kunnen dat wel aan, bij tragere soorten blijft het water vaak te lang staan.
Als het water goed weg kan [zonder schotel ] mag je dagelijks water geven van boven af in de tijd dat er spraken is van groei, dan lijkt het of alles kletsnat is maar een paar uur verder voelen de stammen weer droog aan, zo heb ik de D,squarrosa die iedere avond met een droge kluit staat!
deze en een D.fibrosa, zijn bijna een keer door stam indroging verloren gegaan gegaan in de winterstalling in de winter, zelfs met een hoge luchtvochtigheid, door het stoken met een blaaskachel drogen stammen snel uit, heb dit opgelost door wekelijks een beetje water vanaf de kop en langs de stam te gieten, met goed resultaat, verder geen problemen meer gehad met stallen.
Zo loop ik in de lente /zomer met de tuinslang met douchkopsproeier al mijn varens dagelijks na, en alles groeit geweldig goed, en houden we dit verder aan.
Natuurlijk zijn er soorten die droger mogen /moeten maar dat weet iedere gemotiveerde boomvarenhouder wel.
Bij veel natte zomer dagen doet de natuur wat wij doen en is watergift overbodig, ik heb nu de laatste drie weken niet een keer hoeven gieten/sproeien, maar zal morgen toch weer de tuinslang gebruiken, bij ons gaat de temp. boven de 20ºC uitkomen dit in combinatie met wind vraagt om vocht
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC