Musa basjoo overwinteren zonder licht

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Musa basjoo overwinteren zonder licht

Berichtdoor Lampenz op 18 aug 2014 15:18

Beste palm vrienden,

Ik heb sinds deze lente een 4 tal musa basjoo's in mijn (tropische) tuin (in wording). Echter ben ik nu al aan het na denken over hoe ik mijn lieftallige bananenbomen door de winter ga krijgen.

Nou heb ik op zolderen een enorme hoeveelheid ruimte (en nog belangrijker) op deze zolder vriest het niet en is de gemiddelde winter temperatuur tussen de 10 en 15 graden.

Het probleem is echter dat er op zolder geen natuurlijk licht aanwezig is ik heb namelijk geen dakraam. Kan de banaan hier overleven in het donker (in een pot).

Groet,

Bart
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Re: Musa basjoo overwinteren zonder licht

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 aug 2014 17:10

Licht hoeven ze niet in de winter. Jouw zolder is de ideale overwinterplek :thumb_up:
Droog en koel zijn de enige vereisten, donker mag. 10 a 15 graden is perfect.
Uitgraven met zoveel mogelijk wortel, oppotten in droge potgrond en op zolder zetten. Geen druppel geven tijdens de winter, pas in het voorjaar terug beetje water geven.
Succes ermee en :welkom: trouwens op het forum Bart ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 19 aug 2014 08:31

Helemaal top, hier kan ik wat mee. Ik heb één wat groter exemplaar (70cm stam) deze zal dit jaar dan verhuizen naar de zolder (dit omdat ik ze laat in de lente pas heb gezet, en ik vermoed dat ze nog niet genoeg wortel hebben om de winter te overleven).

bedankt voor het welkomst berichtje :)

Ik heb dezelfde vraag voor een dadelpalm, kan deze ook donker overwinteren?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 aug 2014 12:16

Persoonlijk vind ik 10-15 graden nog wat aan de warme kant voor een basjoo zonder licht. Als je bedenkt dat deze bananen al groeien met minder warm weer. Ook voor de dadelpalm zou ik dit niet doen.

Waarom bescherm je de banaan niet?

Mijn bananen en andere planten overwinter ik ook donker maar wel koud ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 19 aug 2014 12:32

Ik wilde ze niet beschermen omdat ze nog niet zo lang in de grond staan en bang ben dat de plant nog niet genoeg wortel heeft. Daarnaast zal ik de dadelpalm moeten gaan potten (staat nu in de volle grond) dus ik dacht als ik dan toch bezig ben. Nog een bijkomend nadeel is dat mijn tuin (nu nog) volledig bestaat uit kleigrond. Ik heb bij de bananen een gat gegraven van ruim een vierkante meter en ongeveer 80 cm diep. Deze gevuld met palmgrond, hummes zwart zand en delen klei. Echter merk ik nu (met veel regenachtig weer) dat de grond niet genoeg water door laat. Ik zal de grond daar dus aan moeten passen wat inhoud dat de bananen sowieso de grond uit moeten. Het lijkt me om al deze redenen verstandig om de bananen op zolder te plaatsen. Tenzij dit niet gaat, dan zal ik een andere plek moeten verzinnen. Wellicht kunnen jullie me hierbij helpen. Gezien het feit dat dit mijn eerste bananen zijn, en ik ze toch wel als prestigieus project beschouw (het zijn bijna kinderen :P )

Ik heb nog een idee opgedaan. Kan ik de bananenbomen niet belichten met een vorm van kunst licht, zodat ik deze in de winter gewoon door kan laten groeien? Zo ja, wat voor een licht dien ik hier voor te gebruiken (en wat gaat me dit kosten qua KwH en Euro's).

Omdat er op dit topic niet werd gereageerd heb ik een nieuw topic geopend, deze vind je hier
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming