Agave overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Agave overwinteren

Berichtdoor Joery op 19 nov 2014 14:10

Hallo,
Ik heb de mogelijkheid om mijn Agaves te overwinteren in een serre met een koud en een warm gedeelte. Het koude gedeelte staat te thermostaat ingesteld op min temp van 4°. In het warme gedeelte staat de thermostaat ook ingesteld op een min temp van 4°, maar als er in de serre gewerkt wordt, staat de temp op +/- 16°. De temp zal dus overdag tijdens de week altijd vrij hoog zijn, maar 's nachts en in het weekend en vakanties zal de temp niet al te hoog zijn.

Mijn vraag is nu: In welk gedeelte van de serre kan ik mijn Agaves het best overwinteren?

Groetjes
Joery

9 bedankjes

Re: Agave overwinteren

Berichtdoor s.janssen op 19 nov 2014 17:42

Mijn ervaring met agaves in kuip overwinteren in een vrij koude ruimte is dat ze vaak na een winter plotseling achteruit gaan. Met name in pot verschrompelen de wortels waardoor de planten in het voorjaar er heel lang over doen om nieuwe wortels aan te maken, het groeiseizoen voor agaves is met name de lente en begin zomer.

Ik raad je aan om agaves in het warme gedeelte te overwinteren zodat ze een beetje aan de groei blijven en je af en toe de planten kan bewateren (afhankelijk van de buitentemperatuur en of er veel gewerkt wordt).

Gek genoeg hebben Agaves die in volle grond staan in een kas of serre er minder last van en zullen de lage temperaturen prima overleven.
Laatst bijgewerkt door s.janssen op 19 nov 2014 22:49, in totaal 1 keer bewerkt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Agave overwinteren

Berichtdoor Joery op 19 nov 2014 19:31

Er staan ook enkele agaves en cactussen (opuntia ficus indica) in volle grond in het koude gedeelte. Ik zal later eens foto's posten bij foto album en video.
Joery

9 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming