stand van zaken winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

stand van zaken winterbescherming

Berichtdoor Davy op 12 dec 2010 22:29

Hey,

Zoals beloofd een stand van zaken van de basjoo overwintering in de volle grond.

Zoals jullie weten pak ik de banaan telkens weer uit bij zachtere temperaturen. Dat is blijkbaar NODIG. Ik zondig tegen de regels van het musa-inpakken. Deze inpakking laat geen enkele luchtcirculatie toe! Vorige jaren was alles luchtig ingepakt en laatste keren steeds stam kwijt.

Dus nu een overzicht van mijn inpakking zoals het waarschijnlijk niet hoort......

- bekaert draad rond de stam
- opvullen met stro
- noppenfolie (veel) zeker 10 keer rond het geheel gedraaid (ai verluchting...)
- zeer dikke doek nog eens aantal keren rond
- over het geheel een grote regenton (zit drie kwart er over)

In ruil daarvoor pak ik bij milder weten de boom volledig uit. Dat gaat snel (10 min. werk) Al het stro in de regenton. De plastiek oprollen. De bekaert draad opzij.

En nu het resultaat: zaterdag alles uitgepakt: een vochtige (natte) stam aangetroffen in....prima conditie. Niks maar dan ook niks vorstschade. Nochthans tot - 10 gegaan hier. En zonder lichtslang!
Wat ik dus al vermoedde: het inpakken op zich is schadelijk: plant te nat. zeker met mijn systeem. Maar dat wordt opgelost door steeds te luchten. Anderzijds: het werkt!! Alles ok.
Toegegeven: ik heb maar 1 musa dus die wordt verwend dus in en uitpakken gaat razendsnel.
Ik vermoed dat vorige jaren hoewel ik mijn best deed om alles luchtig te houden, er toch schade was Immers alles bleef 5 lmaanden ingepakt zonder omkijken....Intussen alles terug ingepakt.
Davy

12 bedankjes

Re: stand van zaken winterbescherming

Berichtdoor p e t e r op 12 dec 2010 23:21

Ik pak mijn musa basjoo reeds jaren in zonder circulatie en potdicht.
Ingepakt met onderin een goede laag vers paardenmest, hierop snoeibladafval, hooi en een bigbag met een rietmat errond.
Soms van eind september tot Mei. Ik heb met deze manier ze steeds goed door de winter gekregen.

Met de M. Sikkimens heb ik slechtere resultaten op deze manier.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Davy op 13 dec 2010 12:15

Goed om te weten. Ik denk dat ik vorig jaar bij uw systeem de bedenking had gemaakt dat het niet luchtig genoeg was. In ieder geval, de praktijk brengt raad: ik was mijn stam kwijt......Het is het proberen waard. Tot nu toe heb je gelijk :thumb_up:

Ik pak voorlopig alles uit bij zachter weer want de stam was echt nat hoor. Er zat hier en daar zelfs wat naaktslakken....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 13 dec 2010 14:46

Bij zacht weer doe ik de verpakking bovenaan open om te verluchten
tot nu toe zien de stammen er nog mooi groen uit, maar de winter in nog niet voorbij
deze week beloofd niet veel goeds , sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw
succes
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Davy op 28 dec 2010 22:53

Eindelijk wat dooi. De lichtslang mag eindelijk uit. Heeft weken dag en nacht gebrand. De dagen dat het overdag zachter was, was die even uit. Vraag mij af hoeveel dat gaat kosten aan verbruik.....

Morgen de banaan eens luchten. Ben benieuwd....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 29 dec 2010 12:03

Davy schreef:Eindelijk wat dooi. De lichtslang mag eindelijk uit. Heeft weken dag en nacht gebrand. De dagen dat het overdag zachter was, was die even uit. Vraag mij af hoeveel dat gaat kosten aan verbruik.....

Morgen de banaan eens luchten. Ben benieuwd....

Ga vandaag de verpakking van de bananenplanten bovenaan openen, heb al gezien dat ze langzaam
door groeien en zal een stuk van de top moeten afknippen,de stam voelt lekker droog dank aan de uitvinder van de lichtslangen

pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor robke op 04 jan 2011 21:49

Vanmorgen nog eens de Phoenix Canariensis een paar uurtjes ontdaan van de plastiek zeilen en de vliesdoeken.
Voorlopig ziet hij er nog prachtig uit,niets van verbranding door de lichtslang,hopelijk blijft het zo...
robke

10 bedankjes

Berichtdoor Davy op 07 jan 2011 00:33

Hier alles volledig uitgepakt.

Ik ben blij dat het nu voor een paar dagen is. Ik heb hier enkele dagen ' smorgens uitgepakt en ' s avonds terug in :D
Goed zot zeker ;)
Langs de andere kant: ik kan steeds in "primeur" kijken hoe het met de banaan gaat. Vorig seizoen moest ik bang wachten tot de lente hoe het afgelopen was....

De banaan heeft nog steeds geen enkele beschadiging.

De oleander: een ander verhaal: die doet het TE goed. Ook hij heeft een lichtslang....Die passeert daar (komt van de Jubea en gaat naar de Chameorops en onderweg staat de oleander). Dus in keer paar keer rondgedraaid ;) Tis toch zelfde verbruik....of ik nu er rond draai of ni.....

Nadeel: hij is nu volop aan het uitlopen damn....de darm heeft TE veel warmte. De oleander denkt dat het zomer is......
Davy

12 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming