poll: dicksonia antarctica in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Hoe behandelen jullie de dicksonia antarctica in de winter?

Ik hou deze in een kuip om deze vorstvrij te overwinteren.
9
19%
Ik bescherm deze met een externe warmtebron.
7
15%
Ik bescherm het groeipunt met een vliesprop vanaf 0°
3
6%
Ik bescherm het groeipunt met een vliesprop vanaf -5°
1
2%
Ik bind de kroon op om deze mee te beschermen.
6
13%
Ik laat de kroon afvriezen.
3
6%
Ik bescherm de stam met vliesdoek/noppenfolie.
8
17%
Ik bevochtig de stam regelmatig in de winter.
7
15%
Ik bescherm deze niet.
0
Geen stemmen
Andere, zie onder.
3
6%

Totaal aantal stemmen : 47

poll: dicksonia antarctica in de winter

Berichtdoor p e t e r op 18 nov 2014 23:50

In tegenstelling tot wat zijn naam laat uitschijnen houdt de dicksonia antarctica niet van al te veel ijs.

Daarom deze poll: hoe beschermen jullie de dicksonia antarctica?
Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Re: poll: dicksonia antarctica in de winter

Berichtdoor s.janssen op 18 nov 2014 23:56

Ik laat hem buiten maar bij goede vorstperiode gaat die de garage in, na de vorst mag die weer naar buiten. Ik heb geen geschikte overwinteringsruimte om de plant de hele winter te laten staan en ach, ze kunnen ook wel wat hebben ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 19 nov 2014 00:09

Ik heb hem altijd binnen overwinterd, hij heeft dan wel matige vorst gehad voor die naar binnen ging wat goed ging -8ºC en nog steeds geen schade aan het blad gehad [wel alleen vorst in de nacht]
Afgelopen winter is hij niet binnen geweest door het zachte weer waar ik achteraf toch spijt van heb, hij heeft het n.l veel slechter gedaan als voorheen, ik denk dat de vele regen en wind hem goed heeft laten aftakelen, ik had geen veren opgebonden en waar die staat heeft de wind vrij spel in de winter, dus deze gaat komende maand weer als vanouds op stok binnen in de serre wel vrij koel ergens tussen +2 en +7ºC

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 19 nov 2014 01:16

Beide d.Antarticas staan al 3 jaar in de volle grond. En een exemplaartje van 2m graaf je niet zo makkelijk uit :D
Dus ik bescherm hem als het nodig is met een fleece doek prop in de kroon.
zo als het nodig fleece doek erom heen en lichtsnoer.

Ik ben iemand die probeert tot het allerlaatste moment te wachten met beschermen.
Dus het kan wel eens voorkomen dat ik in de sneeuw de bescherming moet aanbrengen :oops:
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor shusui op 19 nov 2014 02:33

Jonge exemplaren met beginnende stam: deze krijgen bij strenge vorst enkel bescherming van eigen blad en een hoop hakselhout.

En mijn Dicksonia met stam krijgt ook een laag haksel aan de voet.
Bij eenmalige (lichte) nachtvorst alleen een prop vliesdoek in het hart, geen extra bescherming.
Bij strengere vorst : blad opbinden, vliesdoek er rond, lichtslang rond de volledige plant, aan de stam nog wat meer stro of haksel doen, en dan een plastiek folie er rond (tipi).
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 nov 2014 10:07

Hier idem als Sylvan; wegens geen geschikt alternatief moet ik hem altijd wat heen en weer sleuren (wat ik eigenlijk wat beu begin te worden).
Misschien op termijn dus toch ook maar in volle grond...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 nov 2014 17:48

Mijn exemplaar wil ik uiteindelijk ook in de volle grond plaatsen als ik ooit een eigen tuintje vind. Het is zeker een gesleep en niet alleen de antartica is zwaar, de grote 80cm fibrosa doe ik hetzelfde mee. Veel verklaren mij voor gek, maar als ze eenmaal buiten kunnen blijven staan dan is het ook wel weer de moeite :)

Maar wie begint er ook met exotische planten in onze landen, dan vraag je om problemen ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 nov 2014 20:20

Hier bij mij profiteert de Antartica gewoon mee van een winterbescherming voor palmen. Staat er gewoon in, dus neerslagvrij en beschut en krijgt door de bijverwarming in het hok ook niet veel vorst te zien (niet lager dan -5) Wel maak ik de stam en groeipunt geregeld een keer nat zodat die niet uitdroogt, op vorstvrije perioden natuurlijk.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 22 nov 2014 22:28

Een goed topic hierover met uitleg is dit van Ro:
TropiRo schreef:Hier een klein stukje over het beschermen/ overwinteren van boomvarens naar mijn eigen ervaringen.
Het is haast onmogelijk om voor elke soort een aparte omschrijving te maken dus heb ik het een beetje algemeen gedaan, heb je vragen dan zijn er genoeg leden die daar antwoord op kunnen doen.

De meest voorkomende soort die bijna iedereen heeft is de Dicksonia antarctica, dit is eigenlijk de meest makkelijke boomvaren in de verzorging.
De Dicksonia antarctica kan zonder bescherming ongeveer -8/ -10 graden kortstondig overleven ( nachtvorst) zonder hem te hoeven te beschermen, gaat het voor lange tijd vriezen met temperaturen onder de -6 C en meer dan is het aangeraden om de boomvaren te gaan beschermen.
Het beschermen van de boomvaren kan op verschillende manieren. De meest voorkomende manier van beschermen is een prop vliesdoek/ noppenfolie/ stro in de kop doen en deze met de stam dan omrollen met een paar lagen vliesdoek en over de vlies doek een laag noppenfolie zodat het meeste vocht van de stam word gehouden, ook is het mogelijk de bladeren op deze manier te beschermen, onthoudt wel dat deze manier van inpakken geld voor temperaturen die niet kouder worden dan – 10 C, wordt het kouder dan kan je meer lagen vliesdoek gebruiken en zelfs eventueel een lichtslang/ verwarmingskabel om bij te verwarmen tijdens de koudste nachten. De aarde rond de stam kan je het beste afdekken met een laag oude bladeren/ boomschors of iets anders wat je voor handen hebt.
Het makkelijkste is om de Dicksonia antarctica ergens vorstvrij te overwinteren tussen de 0 en 8 graden,
Zorg er wel voor dat de stam en groeipunt niet uitdrogen tijdens de winter vooral als er wordt bij verwarmd en als ze vorstvrij worden overwinterd, dit vergeten veel mensen waardoor ze als nog de boomvaren verliezen.

Wat misschien wel handig is om te weten is dat de Dicksonia antarctica zijn blad verliest ( bruin worden) als het kouder dan -8/ -10 C wordt of wanneer het blad in aanraking komt met sneeuw of ijs.

De Dicksonia fibrosa en Dicksonia sellowiana zijn ongeveer vorstbestendig tot -6/ -8 C, ze moeten beschermd worden als het voor langere periode kouder wordt dan -5 C, blad schade treed op bij temperaturen onder de -4/ -6 C of ook bij aanraking met sneeuw/ ijs.

De Dicksonia squarrosa en Dicksonia youngiae zijn ongeveer vorstbestendig tot -3/-5 C, deze soorten buiten overwinteren vraagt veel aandacht alleen om het simpel feit dat deze soorten snel last hebben van uitdrogingsverschijnselen, bij deze soorten is het hart van de stam hol en heeft zelf haast geen buffer. Het is dus heel belangrijk dat ze niet uitdrogen bij beschermen of vorstvrij overwinteren. Bij deze soorten zal het blad schade oplopen bij temperaturen onder de -2/ -4 C en bij aanraking met sneeuw/ ijs.

De Cyathea’s ( de beetje vorst verdragende soorten) kunnen met hele goede bescherming buiten overwinteren, met goed bescherming bedoel ik veel dikker inpakken en bijverwarmen met lichtslang/ verwarmingskabel.
Cyathea’s krijgen bladschade als de temperatuur onder de -2/-4 graden komt en als het blad in aanraking komt met sneeuw/ ijs, dit geld dus voor alle boomvaren soorten. Het beste is om de Cyathea’s vorstvrij te overwinteren tussen de 0 en 8 graden, tropische soorten het beste tussen de 6 en 12 graden, op deze manier behoudt je het blad en zal hij er na de winter mooier bijstaan en vergeet ze niet een beetje vochtig te houden tijdens hun overwintering als het weer het toelaat.

Het belangrijkste bij het overwinteren is het voorkomen van uitdrogen en dat de bescherming niet teveel vocht doorlaat.

Helaas heb ik geen foto's van voorbeelden maar misschien zijn er mensen die dat wel hebben.

Gr, Ro

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&t=2852
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2014 13:29

Dat is idd een praktische handleiding.
Heb toch even een apart vraagje, namelijk over het knakken van bladeren van een boomvaren. De oude kroon is het jaar nadien toch redelijk snel kapot dus ik vraag me af of het kwaad kan om in het najaar de bladeren te knakken (niet afdoen) en zo te laten hangen. Ik heb dit met mijn uit de kluiten gewassen Cyathea smithii moeten doen omdat de bladeren opgebonden helemaal (voor 1/2de) tegen de noppenfolie gedrukt zitten. Daar gaan ze namelijk ook van kapot heb ik al ondervonden. Nu zou ik dit voor mijn Dicksonia antarctica die in de volle grond staat ook willen toepassen tegen dat het echt moest gaan vriezen en ik hem moet inpakken maar dus wederom de vraag is dit op enige wijze nadelig voor de plant?
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming