Mister w schreef:inmiddels een Led groeilamp gekocht , niet goedkoop , maar het uitproberen waard!
betreft een 50 watt uitvoering powerled lamp. Ik zal tzt een ervaring hier delen op het forum.
Kan je ook vermelden welk formaat het is (normale gloeilamp-model of spot), welke kleur, uitgedrukt in (nm) je besteld hebt, hoeveel lumen per watt de lamp opbrengt of totaal lumen?
welke stralingshoek
Soort van "powerled" Cree of ander merk en de hoeveelheid smd leds erin zitten.
liefst nog de prijs. dan kan je ervaringen delen met of zonder resultaat.
Even wat uitleg.
Mijn planten die ik overwinter staan bij mij in de kelder in een serre.
hier geef ik kunstlicht via een gasdamplamp.
ben al even aan't rondkijken voor ledlampen maar vindt niet de juiste.. dus hou het maar bij de gasdamplamp van 70 watt. heeft 7000 lumen 120°.hier verlicht ik 30m² mee
geeft veel licht en zit het dichtst bij de kleur daglicht.geel licht (heeft het ganse kleurspectrum) wat de zon ook heeft
witte ledlampen hebben een gemiddelde opbrengst van 100 lumen per watt maar hebben geen kleur die het daglicht vervangt is dus niet echt aangeraden. heeft maar een of enkele kleuren van het kleurspectrum. hoe meer kleuren men gebruikt des te meer lampen men zal moeten gebruiken of meer wattage gebruiken om de zelfde oppervlakte te verlichten.
Er zijn ook nog paarse ledlampen te verkrijgen, maar hier liggen de lummen per wat te laag of m.a.w.
moet de lamp van een hoger wattage zijn om te voldoen voor planten. voor de zelfde oppervlakte te verlichten.
voorbeeld. paarse ledlamp van 50 watt geeft 1500 lumen.
om mijn gasdamplamp van 70 watt, 7000lumen, in paarse leds te vervangen van 50watt 1500lumen
dan zou ik minstens 4 ledlampenlampen van 50 watt moeten aankopen... betekend 200watt...
groeten Mario