denkvoer voor overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: denkvoer voor overwinteren

Berichtdoor Rob op 21 nov 2015 11:21

Je hebt in principe wel gelijk, maar de bijverwarming dient slechts om de directe dalen uit het temp verloop te halen - en dan met name de stralingsvorst op de heel koude nachten. Eigenlijk staat ze nauwelijks aan hier (typisch minder dan 10 nachten p/jaar gemiddeld).
De afdekking van bodem is met name ter voorkoming van bevriezing van de bodem, en dient dus een meer lange termijn doel..

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 22 nov 2015 10:55

Hoi Derfske,

Ik zie veel vragen maar wat belangrijker is, welke planten/palmen heb je en wat is er voor die soorten nodig.
Als je alleen maar trachycarpussen hebt dan kan je je de moeite met stalen platen achterwege laten :)

Ik zou afgaan op wat de mensen met ervaring al jaren doen en daar wordt echt wel geëxperimenteerd lijkt me, wat overigens niet betekend dat wat voor de een werkt voor de ander ook altijd werkt want er zijn meer factoren van invloed denk aan geografische ligging enz.

Ik heb zelf voornamelijk trachycarpussen staan en ik bescherm ze dit jaar alleen met houtsnippers rond de stam 8-)
Ik ben van mening dat de palmbomen die dat aankunnen sterk genoeg zijn voor mijn tuin en de andere hoef ik niet :roll: , maar dit is persoonlijk.
Bananenplanten krijgen wel extra bescherming.

Ik vindt ook dat het een uitdaging moet zijn om iets de winter door te krijgen en ik wil de planten wel helpen (houtsnippers enz) maar ik wil niet mijn tuin ombouwen tot een bunker voor mijn planten.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 22 nov 2015 17:26

Zoals je zegt... dat is ieder het zijne. Ik heb graag planten in de tuin die ik niet in een ander zijn tuin zal aantreffen en ik tast daarmee dan ook graag de grenzen van het mogelijke met bijwarming af.
Een Trachycarpus fortunei kun je tegenwoordig overal kopen en die zie je dan ook in vele tuinen opduiken. Zo kan iedereen straks zeggen dat hij een exotische tuin heeft :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 22 nov 2015 18:04

Koper en aluminium zijn zeer kostbare materialen. Voor een redelijke warmte geleiding zou je naar mijn mening al flinke dikke buizen of staven nodig hebben. Per plant zou dat al snel in de honderden euro's gaan lopen met die lengte's. Je kan er dan meerder jaren mee doen maar met het zelfde bedrag kun je ook jarenlang een overwinteringskas betalen.
Ook zullen de planten het niet in dank afnemen om koper tussen hun wortels te hebben dus dat moet ook weer geïsoleerd worden en dus minder warmte opbrengst.

Niet het beste idee van Nederland. :lol:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 22 nov 2015 20:44

Ik vind het wel een interessant idee om aardwarmte te gebruiken. Jammer dat iedereen gelijk zegt dat het te ingewikkeld of te duur is, of dat je beter de oude beproefde methoden kan gebruiken. Er zijn maar weinig nieuwsgierige mensen hier blijkbaar.
Zoals je het hier voorstelt zie ik het inderdaad ook niet direct gaan werken, maar dat wil niet zeggen dat het idee niet deugt. Het moet alleen verbeterd worden.
In principe is het basis-idee van alle winterbescherming hetzelfde. Je sluit je plant af van de lucht omdat die het snelst afkoelt en dus het koudst wordt. Vervolgens probeer je de grond- en luchttemperatuur om je plant heen boven de minimale temperatuur voor jouw plant te houden. Omdat de warmte uit de aarde niet snel genoeg naar je plant stijgt gaat men bijverwarmen met lichtslang. Dat kan maar je hebt dus elektriciteit nodig. Wat jij wilt doen is de transportsnelheid van de aardwarmte naar de oppervlakte vergroten.
Je moet daarbij op een paar dingen letten:
1. materiaalkosten en arbeid moet opwegen tegen die van de bekende methoden
2. De temperatuurwinst moet voldoende zijn

Hoe ik het zou doen:
Het bekende tentje bouwen zoals je het ook bij gebruik van een lichtslang zou doen.
In dat tentje i.p.v. warmte van een lichtslang de aardwarmte gebruiken
Aluminium en koper geleiden inderdaad warmte maar zijn zoals ook al gezegd duur en giftig. Ik zou voor CV-leiding kiezen en deze vullen met water. Van onderen dus plat slaan en dicht lassen of met een knelfitting afsluiten (maar dat geeft meer weerstand wanneer je hem in de grond wilt slaan i.p.v. met grondboor plaatsen). Koud water zakt naar de bodem en warm water stijgt op dus je hebt geen pomp nodig (tenzij je het sneller wilt laten gaan maar dan heb je elektriciteit en een pomp nodig en kan je beter voor je lichtslang gaan). Om de warmteafgifte bij de lucht rond je plant te versnellen moet je daar zo veel mogelijk oppervlakte hebben. Een oud radiatorplaatje op je leiding aansluiten of lange cv buis die je in bochten buigt met een buigijzer. Deze dan vullen met water natuurlijk zodat het van beneden helemaal door kan stromen.
Ik zou minimaal een diepte van 5 graden celcius proberen te bereiken. Dus vanaf 1,5 a 2 meter. Met een grondboor kom je dan al een eind en de rest er in meppen (leiding iets langer nemen en na het meppen de bovenste paar centimeter er af halen zodat je weer een mooie vlakke kant hebt voor het aansluiten van je radiatortje. Veel dieper dan 2 meter lijkt me niet echt haalbaar.
En als je het wetenschappelijk wilt doen dan moet je uiteraard twee dezelfde tentjes maken: 1 met en 1 zonder je aardwarmtewisselaar. En dan de temperatuur in beide tentjes registreren. Anders weet je nog niet of het werkt.
Veel plezier met je experimenten ;)
Bijlagen
Einstein I-have-no-special-talents.-I-am-only-passionately-curious..jpg
Einstein I-have-no-special-talents.-I-am-only-passionately-curious..jpg (66.6 KiB) 6923 keer bekeken
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor derfske op 22 nov 2015 23:13

Eigenlijk wat ik zoek zijn soorten die boven de kou aankunnen en ondergronds boven 0 blijven. Is hier geen topic van? Of een lijst bekend van ?

Theoretische moet dit goed te doen zijn. Idd gevulde buizen net als tube zonnecollector.

Moet de stam ook echt vrorstvrij blijven of de bladeren?

Super dat jullie meedenken ;D
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 23 nov 2015 00:22

In dat geval is isolatie het belangrijkst. Dat voorkomt afkoeling en zorgt ervoor dat je grafiek heel anders verloopt.
Maar wat betreft die planten vind ik je vraag een beetje vreemd. Normaal vind je een plant mooi en wil je die kweken en kijkt dan of dat kan en hoe dat moet. Nu wil je dus je plant afstemmen op het soort winterbescherming dat je wilt gebruiken?!
Dat zou alles zijn dat groeipunten onder grondniveau heeft. Bollen, knollen, planten die bovengronds afsterven in de winter.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 23 nov 2015 00:26

En behalve temperatuur is vochtigheid natuurlijk ook erg belangrijk dan.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor derfske op 23 nov 2015 10:39

Nee ik kijk eerst welke planten ik makkelijk kan kweken en daar kies ik uit

En net als nieuwbouw woningen verwarmd gaan worden met bodem warmtepomp. Kan je dit theoretische ook met planten doen.. ik moet mijn hele tuin nog doen en alles gaat eruit. Dus graven zal sowieso moeten dus kan ik net zo goed isoleren en of bodem warmte gebruiken. Dus bekijk ik alle opties en besluit van daar uit wat en hoe ik het doe

Tot nu toe lijkt me warmte omhoog pompen en om de boom laten stromen dat isoleren is een goede optie.

Even kosten bekijken en wat ik hiermee kan bereiken en wat mogelijk is
Leuk om te weten toch?
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 23 nov 2015 22:12

Wanneer je een grote tuin hebt kun je je ook eens gaan verdiepen in de Canadese put. Dat is alvast al wel een beproefde methode die zeker werkt. Ook handig om een kas vorstvrij te houden.
Hieronder een voorbeeldje.
http://www.ventilatiesysteemabcd.nl/aardwarmtewisselaar-canadese-put.html
Carlo

148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming