Ik vind het wel een interessant idee om aardwarmte te gebruiken. Jammer dat iedereen gelijk zegt dat het te ingewikkeld of te duur is, of dat je beter de oude beproefde methoden kan gebruiken. Er zijn maar weinig nieuwsgierige mensen hier blijkbaar.
Zoals je het hier voorstelt zie ik het inderdaad ook niet direct gaan werken, maar dat wil niet zeggen dat het idee niet deugt. Het moet alleen verbeterd worden.
In principe is het basis-idee van alle winterbescherming hetzelfde. Je sluit je plant af van de lucht omdat die het snelst afkoelt en dus het koudst wordt. Vervolgens probeer je de grond- en luchttemperatuur om je plant heen boven de minimale temperatuur voor jouw plant te houden. Omdat de warmte uit de aarde niet snel genoeg naar je plant stijgt gaat men bijverwarmen met lichtslang. Dat kan maar je hebt dus elektriciteit nodig. Wat jij wilt doen is de transportsnelheid van de aardwarmte naar de oppervlakte vergroten.
Je moet daarbij op een paar dingen letten:
1. materiaalkosten en arbeid moet opwegen tegen die van de bekende methoden
2. De temperatuurwinst moet voldoende zijn
Hoe ik het zou doen:
Het bekende tentje bouwen zoals je het ook bij gebruik van een lichtslang zou doen.
In dat tentje i.p.v. warmte van een lichtslang de aardwarmte gebruiken
Aluminium en koper geleiden inderdaad warmte maar zijn zoals ook al gezegd duur en giftig. Ik zou voor CV-leiding kiezen en deze vullen met water. Van onderen dus plat slaan en dicht lassen of met een knelfitting afsluiten (maar dat geeft meer weerstand wanneer je hem in de grond wilt slaan i.p.v. met grondboor plaatsen). Koud water zakt naar de bodem en warm water stijgt op dus je hebt geen pomp nodig (tenzij je het sneller wilt laten gaan maar dan heb je elektriciteit en een pomp nodig en kan je beter voor je lichtslang gaan). Om de warmteafgifte bij de lucht rond je plant te versnellen moet je daar zo veel mogelijk oppervlakte hebben. Een oud radiatorplaatje op je leiding aansluiten of lange cv buis die je in bochten buigt met een buigijzer. Deze dan vullen met water natuurlijk zodat het van beneden helemaal door kan stromen.
Ik zou minimaal een diepte van 5 graden celcius proberen te bereiken. Dus vanaf 1,5 a 2 meter. Met een grondboor kom je dan al een eind en de rest er in meppen (leiding iets langer nemen en na het meppen de bovenste paar centimeter er af halen zodat je weer een mooie vlakke kant hebt voor het aansluiten van je radiatortje. Veel dieper dan 2 meter lijkt me niet echt haalbaar.
En als je het wetenschappelijk wilt doen dan moet je uiteraard twee dezelfde tentjes maken: 1 met en 1 zonder je aardwarmtewisselaar. En dan de temperatuur in beide tentjes registreren. Anders weet je nog niet of het werkt.
Veel plezier met je experimenten