petroleum kachel

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: petroleum kachel

Berichtdoor Bryan*75 op 19 okt 2013 09:08

Ik haal dit onderwerp even van onder het stof, want was van zin om er ook zo'n paar aan te schaffen. Maar verbied zibro niet dat je de kachel alleen laat de laser he.
Dit is wat wij doorkrijgen van info op mijn werk. Dus als serre verwarming is dit volledig uitgesloten voor mij denk ik. Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 okt 2013 10:11

Het is een open deur dat gas- en oliekachels zuurstof verbruiken en CO2 (wenselijk geen CO) produceren. Als de luchtverversing van buiten moet komen koelt het flink af als het vriest.
Ik verwarm mijn geïsoleerde vrijstaande kas van 120 m3 met een Phoenix 2.8 kW Heater van BioGreen. Om het energieverbruik te optimaliseren heb ik er onlangs van dit fabrikaat een losse thermostaat bijgekocht. Omdat de kachel met ingebouwde thermostaat op de koude vloer staat, blijft deze overdag vaak te lang verwarmen. Met een hoger bevestigde thermostaat hoop ik een nauwekeuriger (zuiniger) regeling te krijgen. Deze kachel gaat nu zijn zevende winter in en functioneerde tot nu toe uitstekend. De capaciteit van de heater is ruim voldoende, doorgaans volstaat 1000 of 1800 W. De benodigde stroomvoorziening haal ik van het dak. Dankzij de mooie zomer is er een aardige reserve opgebouwd. Mocht de electriciteit uitvallen dan heb ik een tweedehands Zibro achter de hand. Deze functioneert in tegenstelling tot de moderne laserkachel stroomonafhankelijk.
Dat wordt wel vechten om de prioriteit, want de woningverwarming valt dan ook weg ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 okt 2013 14:23

Op die elektronische digitale thermostaat petroleumkachels staan allerlei veiligheden op. Ook een beveiliging bij te hoog CO2 gehalte. Dan valt de kachel op veiligheidsstand. Ook omvalbeveiliging e.d. staan er op. Heb er zo 2 staan om mijn serre mee te verwarmen en ben er een liefhebber van geworden. Het enige waar ik wat problemen mee had was dat de kachel te snel afsloeg naar mijn oordeel terwijl de t° die ik op het oog had niet was bereikt. Heb de temperatuurmeter die voor een stuk zit opgeslagen (kabeltje) in de stoof er dan langs de zijwand in zijn geheel laten uitkomen zodat hij de t° meet op een wat grotere afstand van de kachel wat toch altijd een beter beeld geeft. Werkte daarna echt perfekt tot op de graad. Het enige nadeel wat ik er aan vind is de te kleine tank van maar 4lt. Dit had echt wel meer mogen zijn. Als het buiten echt zwaar vroor zoals enkele winters terug met -20 dan was de voorraad op op 12 uur. Om die reden heb ik dan maar een 2de kachel bijgekocht die op 1 graad lager aanslaat dan de andere kachel. Moest deze dan door zijn voorraad petroleum zitten dan zakt de t° wanneer hij uitvalt en neemt mijn 2de kachel het gewoon over. Ook bij die 2de kachel heb ik de boel even open gevezen en de kabel voor de t° meting er volledig buiten laten lopen.
ik koop mijn petroleum ook in 20 lt jerrycan aan de pomp hier op de hoek.
Ik kan het alleen maar aanraden. Bij verbranding van petroleum ontstaat ook steeds condens wat dus ideaal is voor de vochtigheid voor de planten. Door de ingebouwde ventilator word de warmte ook steeds goed verdeelt over de ruimte.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 19 okt 2013 18:49

Eduard schreef:Hoi, mijn grote serre is 45m2 en heb ik prima boven de nul gehouden met een blaaskachel van 750 watt , deze is voorzien van thermostaat en werkt uitstekend!
Gr. Eduard.

Eduard,
Blaaskachels heb je natuurlijk in tientallen soorten/merken....met welke heb jij een goede ervaring.
Hoe moet ik hier het stroomverbruik van berekenen op een hele dag....(kwh). Heb al een leuke afrekening elk jaar/maand, vandaag of morgen denken ze dat ik een of andere wietkwekerij heb. :lol:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor Rob op 20 okt 2013 12:01

draco schreef:Het is een open deur dat gas- en oliekachels zuurstof verbruiken en CO2 (wenselijk geen CO) produceren. Als de luchtverversing van buiten moet komen koelt het flink af als het vriest.
Ik verwarm mijn geïsoleerde vrijstaande kas van 120 m3 met een Phoenix 2.8 kW Heater van BioGreen. Om het energieverbruik te optimaliseren heb ik er onlangs van dit fabrikaat een losse thermostaat bijgekocht. Omdat de kachel met ingebouwde thermostaat op de koude vloer staat, blijft deze overdag vaak te lang verwarmen. Met een hoger bevestigde thermostaat hoop ik een nauwekeuriger (zuiniger) regeling te krijgen. Deze kachel gaat nu zijn zevende winter in en functioneerde tot nu toe uitstekend. De capaciteit van de heater is ruim voldoende, doorgaans volstaat 1000 of 1800 W. De benodigde stroomvoorziening haal ik van het dak. Dankzij de mooie zomer is er een aardige reserve opgebouwd. Mocht de electriciteit uitvallen dan heb ik een tweedehands Zibro achter de hand. Deze functioneert in tegenstelling tot de moderne laserkachel stroomonafhankelijk.
Dat wordt wel vechten om de prioriteit, want de woningverwarming valt dan ook weg ;)

Met zulk een enorme kas en dito capaciteit in verwarming mogen we al blij zijn als heel Zeewolde niet een keer zonder licht zit... :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 05 nov 2013 14:53

Afgelopen jaren in mijn kas van 4x2.5x2.5 van binnen met tempex geïsoleerd en het dak met vijverplastic met bubbeltjes. Er stond een hele kleine straalkachel. Ik verwarmde zonder ventilatie en zonder luchten eigenlijk. Gaat wel altijd goed alleen sommige planten rotten wel een beetje, agaves bananen ect.

Thermostaat is zon oude draaithermostaat in een viskoffertje, en zodra die boven de 3 graden komt sluit die de stroom af.

Ik heb nu een kas van 6x3.5x3.3 en heb deze helemaal beplakt met 1 cm 3 laags bubbelfolie. Hierin heb ik een 3KW kachel staan (stond van de week in aldi folder) Heb hier nog geen ervaringen mee.
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 nov 2013 01:42

De kans dat tijdens een vorstnacht de stroom een keer uitvalt is niet denkbeeldig. Dat baart me weleens zorgen. Wat dat betreft biedt ouderwetse techniek (oliekachel) meer zekerheid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor alloo op 06 nov 2013 10:28

draco schreef:De kans dat tijdens een vorstnacht de stroom een keer uitvalt is niet denkbeeldig. Dat baart me weleens zorgen. Wat dat betreft biedt ouderwetse techniek (oliekachel) meer zekerheid.

Ik verwarm mijn serre met een warmelucht kanon , en ga ook elke morgen(als het gevroren heeft) met banger hart naar de serre,zal het nog werken/is het defect.Heb er als eens aan gedacht om er alarm instalatie in te maken ,maar als de stroom wegvalt heeft dit ook geen nut.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 nov 2013 10:44

alloo schreef:
draco schreef:De kans dat tijdens een vorstnacht de stroom een keer uitvalt is niet denkbeeldig. Dat baart me weleens zorgen. Wat dat betreft biedt ouderwetse techniek (oliekachel) meer zekerheid.

Ik verwarm mijn serre met een warmelucht kanon , en ga ook elke morgen(als het gevroren heeft) met banger hart naar de serre,zal het nog werken/is het defect.Heb er als eens aan gedacht om er alarm instalatie in te maken ,maar als de stroom wegvalt heeft dit ook geen nut.

groetjes Fons

Een vorstalarm in de kas heb ik ook al eens aan gedacht. Daarnaast is een stroomgenerator wellicht de ultieme oplossing om stroomuitval te vermijden. Eerder dit jaar had Lidl een 2,5 kWh generator in de aanbieding, Ik heb nog getwijfeld.
draco

711 bedankjes

Berichtdoor luc op 06 nov 2013 10:59

Je moet een alarm nemen met batterij , anders heeft natuurlijk geen zin
Als de stroom dan uitvalt kan het alarm werken door die batterij
En als je kan kiezen neem er dan eentje met een temperatuuralarm bij in , wordt het te koud omdat de verwarming stuk is en er toch stroom is dan ben je nog gered
Anders is het...............
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11