Amerikaanse Methode

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Amerikaanse Methode

Berichtdoor jaak op 27 okt 2010 16:08

ik heb deze methode vorige winter geprobeerd met 1 musa basjoo,ook met blote wortels,die heeft het lange tijd goed gedaan maar rond eind februari begon die achteruit te gaan,begon in te drogen en eind april was het gedaan met de plant,de stam van de banaan was bij de start 1,30 meter groot en was op het einde een verdroogde slappe vod.
de temperatuur schommelde tussen de 8 en 15 graden.
de komende winter worden ze hier uitgegraven en in pot met grond gezet,dit was vorig jaar perfect gelukt en inderdaad geen druppel water geven.

ik ben heel benieuwd,in ieder geval veel succes toegewenst

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 okt 2010 19:31

Waterboyke schreef:Zoals ik het hier zie op de foto's lijkt me helemaal niet goed te komen ?? :? Er hangt niks van zand meer aan, die wortels drogen toch helemaal uit en sterven af niet ??

Ik zat gisteren eigenlijk net hetzelfde te denken... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor robke op 27 okt 2010 20:37

lapalmeraie schreef:
Waterboyke schreef:Zoals ik het hier zie op de foto's lijkt me helemaal niet goed te komen ?? :? Er hangt niks van zand meer aan, die wortels drogen toch helemaal uit en sterven af niet ??

Ik zat gisteren eigenlijk net hetzelfde te denken... :roll:

Sluit me ook aan bij jullie mening :) zou me ferm verwonderen moest deze na de winter toch terug aanslaan,ik ben al bang om er een beetje aarde van af te halen.Nu zit er rond iedere wortelkluit ongeveer een emmer aarde.
Ben benieuwd ...
robke

10 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 27 okt 2010 23:08

Oke, oke....De meesten passen dus de amerikaanse methode dus niet toe maar moet eerlijk toe geven dat dit dan mijn eigen nieuwe methode was! Heb net besloten het toch niet zo te doen en ze als nog op te potten :roll: . Het probleem vorig jaar was op deze manier dat het de hele winter goed is gegaan en bij het uitplanten ging het mis en ook bij vrienden niet(ps.nooit water gegeven)! Zou het dan aan de zware vorst heben gelegen, ik weet het niet! Het jaar ervoor ging het met een 6-tal basjoo's wel goed! Vandaar mijn gedachte, donkere ruimte, koele plek en door lekken geen rottings gevaar. Maar jullie hebben mij overtuigd en staat nu als alternatief op europese wijze :lol: droog in de pot met extra grond erop.....Wel mooi jullie reacties en hoop op een normale winter...!

Groeten Quirijn ;)
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor barre op 28 okt 2010 07:08

theoretisch moet het wel lukken... een canna knol kan je toch ook droog bewaren zonder zand eraan gedurende de wintermaanden. Deze lopen in het voorjaar ook terug uit, zelfs als de bestaande wortels uitdrogen.

grtz Bart
barre

8 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 okt 2010 23:46

barre schreef:theoretisch moet het wel lukken... een canna knol kan je toch ook droog bewaren zonder zand eraan gedurende de wintermaanden. Deze lopen in het voorjaar ook terug uit, zelfs als de bestaande wortels uitdrogen.

grtz Bart

Sorry, maar dat is appels met peren vergelijken he ! :? Zo moet je niet denken want dat is echt verkeerd barre...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor barre op 28 okt 2010 23:52

lijkt me toch hetzelfde principe... maar wat ken ik ervan ;-)
barre

8 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 29 okt 2010 10:07

Knollen van canna's zijn natuurlijk veel harder en niet zo kwetsbaar als de stam van een musa .
Een knol slaagt dan ook veel meer op via het blad, hoe langer je het blad aan een knolgewas kunt laten zitten des te meer voedsel kan die opslagen en hoe sterker die dan ook zal zijn .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming