Gaskachel in de schuur

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Gaskachel in de schuur

Berichtdoor Esther op 04 dec 2011 13:31

Heb je nu 2 gasflessen op deze kachel aangesloten voor extra lange brandduur, of hoe moet ik dit zien?

Daarnaast: ik weet niet waar jouw schuur staat - achter in de tuin of bij een huis in de buurt, maar even letterlijk gekopieerd voor je over de eigenschappen van LPG:
Vrijkomend vloeibaar LPG gaat zeer snel over in de gasvorm. Door dispersie van het gas kunnen zich
grote hoeveelheden koude nevels en explosieve LPG/luchtmengsels vormen. Deze kunnen zich over een grote afstand verspreiden. De volumevergroting van 1 liter vloeistof naar damp bij 100 kPa(1 bar) en 273 K (0°C) is voor propaan ca. 260-voudig en voor butaan ca. 220-voudig. De volumevergoting
van LPG ligt tussen deze twee waarden. Omdat het gas zwaarder is dan lucht, zal het zich op
bodemhoogte verspreiden.
Het explosieve mengsel kan daarom ook op afstand van de bron ontstoken worden, bijvoorbeeld door hete oppervlakken (denk aan je brandende kachel) ,vonken of open vuur. Ook ten gevolge van elektrostatische ontladingen (vonkjes) kunnen LPG/luchtmengsels ontstoken worden.

Bron: http://content.publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/documents/PGS16/PGS16-1994-v0.1-autogas-lpg.pdf lees even goed vanaf pagina 22 voordat je dit gaat aansteken. :shock:

Er staat ook nog ergens aan het einde een opmerking in het rapport over auto's met lpg die je in de garage parkeert: Vermijd ontstekingsbronnen. In een garage waarin een motorvoertuig met LPG-installatie gestald wordt, behoren geen automatisch schakelende elektrische apparaten zoals vrieskisten, koelkasten of wasmachines aanwezig te zijn. Schakelaars en stopcontacten moeten hoog aangebracht zijn; nooit vlak boven de vloer. Ook op de grond geplaatste elektrische apparaten of verwarmingstoestellen :shock: zijn ongewenst.

Pagina 139 is ook heel interessant om even te lezen...
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 04 dec 2011 17:05

Hoi

Volledig eens met Esther ,

Ik spreek door ervaring daar ik preventieadviseur ben .

Misschien het goedkoopst , maar mijn bezorgde preventieve veiligheids- bedenkingen voor gebruik - opslag - gekoppelde hoeveelheid in gesloten niet aangepaste ruimtes .....

Codex , ADR , Arab ( Arbo voor de Nederlanders ) kunnen misschien voor u een hint zijn voor kennismaking met gevaarlijke producten .

Grt

Marc
Laatst bijgewerkt door marc50 op 09 dec 2011 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 04 dec 2011 17:41

Beetje overdreven allemaal,als alles volgens de regels is aangesloten en er ventilatie genoeg is kan er niets gebeuren,trouwens een auto op Lpg is even veilig als andere brandstoffen maatregelen zijn alleen voor eventuele lekkages daarom is het belangrijk de installatie regelmatig te laten controleren.
Ongelukken met LPG installaties komen zelden tot nooit voor.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 04 dec 2011 18:25

EXPLOSIE GEVAAR IS MISSCHIEN NIET DIREKT HET GEVAAR , MITS CONFORME AANSLUITING EN GOEDE ONDERVERLUCHTING VAN DE TE VERWARMEN RUIMTE .
Maar een verbrandings toestel waar tijdens de werking " per ongeluk " vloeibaar gas LPG in loopt , daarvan zijn praktijk-voorbeelden te over .

Marc
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor Esther op 04 dec 2011 18:53

ik heb het misschien wat bot beschreven nu ik het teruglees waarvoor excuus, maar er 2 gasflessen op de kachel zijn aangesloten en LPG is nu niet de meest ideale brandstof voor een kachel. Daarom vond ik een waarschuwing wel op z'n plaats. Bij mij gaan in elk geval de alarmbellen rinkelen.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 04 dec 2011 19:44

Kan toch nergens terug vinden dat hij LPG gebruikt ???volgens is het gewoon propaan gas.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Esther op 04 dec 2011 19:49

Bas heeft de gasflessen laten vullen met LPG. Citaat:

Lpg mag eigenlijk niet in een propaan-butaan gasfles gevuld worden omdat deze fles niet zelf aangeeft wanneer hij vol zit.
Maaaaaaar aan 0.77 cent per liter blijft het wel aantrekkelijk.

Mijn plan,
Ik ging op zoek naar het vaagste benzinestation bij ons in de omgeving en vroeg het gewoon.
En ja hoor daar kwam hij met zijn zelf gemaakte verloopje en vulde mijn 26 liter fles met 22.5 liter lpg.
Dit komt overeen met 13 kilo lpg voor 17.50 euro en 1 euro vulkosten dus totaal 18.50 euro .

Kachel verbruikt op zijn laagste stand 100 gram per uur dus kan ik met 18.50 maximaal 130 uur stoken.
Volgens mij zit ik hiermee op de goedkoopste manier van stoken
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 04 dec 2011 20:11

Oke heb ik overheen gelezen,maar dit is natuurlijk een heel ander verhaal en volgens mij ook niet volgens de normen mensen van het benzine station zijn ook niet goed bezig maar ja,die willen alleen verdienen.
Op deze manier is het inderdaad gevaarlijk en niet conform de regels.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor bas en yvonne op 04 dec 2011 20:35

Kijk dat is de info waar ik al (bang) voor was/ben.

De 2 de gasfles is leeg en staat er alleen in om een beetje massa aan de kachel te geven.
Ik hoorde dat er meer gebruik van gemaakt wordt en dus ging ik het zelf ook proberen.
Momenteel brand de kachel alleen s avonds maar ik wil hem bij langdurige vorst wel s'nachts laten doorbranden.
Zeggen jullie van niet doen risico is tegroot of is het acceptabel ?
Van een zeewater aquarium naar de wereld van de exotische planten.

Kijk ook eens naar mijn tuin verbouwing mischien heb je nog tips!
Klik op onderstaande link
viewtopic.php?f=49&t=5665
bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 04 dec 2011 20:54

Als je gewoon propaan gebruikt en alle aansluitingen zijn goed dus ook de slang is er niets aan de hand wat LPG betreft zou ik maar laten snap ook niet dat de tankstation houder dit zomaar doet en ook nog met een zelfgemaakt verloop stuk dit is niet verantwoord.
Slangen voor gas hebben als ik het goed heb zelfs een houdbaarheid datum ivm haarscheuren dus zeker nooit een tweedehands gebruiken.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming