Trachycarpus Wagnerianus in pot

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Trachycarpus Wagnerianus in pot

Berichtdoor hanspijpker op 10 okt 2012 19:00

Excuses

Bovenstaande reactie was niet voor een ander onderwerp
Ons tuintje

Groetjes,
Hans
hanspijpker

5 bedankjes

Berichtdoor Remy op 06 nov 2012 00:43

Ik kon het weer niet laten...

Vandaag een mooie volle Wagnerianus (60cm stam) in pot voor een prikkie gekocht, voordat ik het wist lag hij al in de auto :roll: ....

Ik heb in principe genoeg middelen om hem buiten te laten overwinteren. De palm komt tijdelijk tegen de zuidmuur van het huis te staan, onder een afdak en praktisch windvrij. Bij vorst pak ik hem met pot en al in met jute zakken en stro. Als het echt flink gaat vriezen kan ik hem eventueel ook nog in de schuur zetten.
Het enige waar ik mee zit zijn de wortels die uit de onderkant van de pot komen. Moet ik deze ook nog extra bescherming geven bij vorst? Of moet ik hem nog verpotten (lijkt me niet verstandig...?)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Freekl op 06 nov 2012 19:25

Hoi Remy,

Het is moeilijk om je te beheersen als je zoiets kan kopen he:P
Ik heb er nog niet zo heel veel verstand van maar om hem nu nog te verpotten lijkt me inderdaad niet verstandig.
En de wortels die uit de pot komen lijkt mij wel verstandig zo te verpakken dat ze niet verstikken en toch vorstvrij liggen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet veel verstand heb van overwinteren en nog alles zelf aan het uitproberen ben, samen met jullie hulp! :thumb_up:

Ik ben ook bijna klaar met mijn overwinteringshut voor mijn Wagnerianus, als ik hem helemaal af heb zal ik wat foto`s plaatsen.
De pot heb ik ingepakt met bolletjes folie en heb hem in een speciekuip vol met piepschuim gezet. Ik vraag me af of ik voor de pot ook nog gebruik moet maken van een warmte lint.
De hut erom heen heb ik gemaakt van plastic en aan de binnenkant bolletjes folie. Ik heb een golfplaat gebruikt voor het dak en ook hier bolletjes plastic tegen aan gemaakt.
Helaas staat mijn Wagnerianus tegen een noord muur dus hoop dat het goed komt.
Mocht dit allemaal niet baten, kan ik de Wagnerianus dan binnen zetten op de zolder bijvoorbeeld? Moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

Groetjes Freek
Freekl

1 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 nov 2012 21:49

Hey Remy,

Verpotten kan je in principe het hele jaar door doen dus als je wil kan je dat nu nog doen hoor. Dan hebben de wortels ook ineens een extra laagje bescherming van de nieuwe aarde die er dan rond zit. ;) Alleen als je van plan ben om deze volgend voorjaar uit te planten in volle grond dan zou ik hem niet meer verpotten want anders ga je die nieuwe wortels beschadigen als je hem volgend jaar al terug uit de pot haalt omdat deze dan nog niet compact zijn. Die wortels die onderaan de pot uitkomen zou ik me niet teveel zorgen om maken, die zullen toch bevriezen of uitdrogen ofwel beschadig je ze wel als je hem uit de pot wil halen... De pot van de grond af zetten, dus zwevend op houten blokken ofzoiets ofwel een isomo plaat of iets anders isolerend onder de pot steken. De bedoeling daarvan is dat de koude niet langs onderen in de pot kan kruipen ;)

@Freek, goed verluchten hé, is even belangrijk of zelfs belangrijker dan de goede bescherming ! Als je een palm binnen wil overwinteren steeds zo veel mogelijk licht geven en koel/koud wegzetten. Niet warm, win je echt niks mee, verlies je zelfs mee. Succes :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Remy op 06 nov 2012 23:56

Ok bedankt! In het voorjaar gaat hij inderdaad in de volle grond dus ik laat het maar zo. Ik heb nog piepschuim platen waar ik de pot op kan zetten :thumb_up:

Freekl schreef:
Het is moeilijk om je te beheersen als je zoiets kan kopen he:P

Ja, er zijn in het najaar veel leuke aanbiedingen en deze was toevallig in de buurt ;) Jij ook nog succes met je Wagnerianus! De weersvoorspellingen zien er voorlopig nog redelijk uit. Alleen bij veel regen de speer beschermen, hier hebben alle palmen al een paraplu boven het hoofd :happy_thai:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Remy op 13 jan 2013 12:49

Ondanks piepschuimplaten, 2 warme dekens, klimaatdoek en noppenfolie voelt het zand rond de wortels al wat bevroren. Aangezien overdag de temperatuur de komende week nauwelijks boven 0 gaat komen (volgens de voorspellingen...), ga ik hem in de loop van de dag toch maar op zolder proberen te krijgen.
Verre van ideaal want het is er tussen de 10 en 15 graden en vrij donker maar ik heb geen andere plaats. Maar daar droogt hij in ieder geval niet uit. Zodra het wat milder wordt gaat hij meteen weer naar buiten.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 jan 2013 17:32

Ik weet niet hoe de vorstverwachting voor Hoogerheide is de komende week. Hier in Flevoland wordt inmiddels hooguit matige vorst verwacht. Trachycarpus en Chamaerops kuipplanten staan nu onbeschermd buiten en daarbij wikkel ik als het nog iets kouder wordt dekens om de kuip. Ik heb daartoe een stapel goedkope verhuisdekens op voorraad. Wat ook prima isoleert zijn sportmatten, die je als een cylinder om de kuip plaatst. Die zijn echter prijziger. Noppenfolie ben ik minder dol op omdat de lucht erin krimpt onder invloed van de dalende temperatuur en de isolatie daardoor minder wordt. Maar het is goed te combineren met de andere materialen. Wordt het toch kouder richting -10° dan schuif ik de kuipen s' nachts de garage binnen. Deze palmen leven al maanden van wat de natuur ze biedt en krijgen geen extra water. Na 1 nachtvorst is de bovenlaag van de aarde droog, maar dat betekent nog lang niet dat de kluit ook is uitgedroogd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 jan 2013 19:30

Hoogerheide is ongveer gelijk aan Roosendaal zeg maar.
Reken maar op een uitschieter naar -8°voor vannacht en sneeuw morgen avond.

Als je toch besluit hem buiten te laten, zet hem dan uit de oosten wind, en tegen je gevel.
Scheelt een pak.
Een koude donkere schuur kan ook nog. Ik heb vandaag 2 washingtonias gewoon in de schuur gereden. Zal niet heel veel warmer zijn (iets van +3/+5) maar het scheelt twee dode planten!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 jan 2013 19:33

Op weerwoord spreken ze over: wat worden we toch verwend de laatste jaren. Met andere woorden, maak je borst(en) maar nat, want er zou met wat sneeuw weer echt sprake kunnen zijn van een killerperiode. Wees voorbereid!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Remy op 13 jan 2013 21:09

Bedankt voor de reacties! Hij staat nu op zolder. Ik heb in mijn ogen even op safe gespeeld. De kluit was volgens mij al aardig aan het bevriezen. En als het toch lang door blijft vriezen ben ik bang dat alles uitdroogt doordat hij geen water meer op kan nemen. Bijna al mijn kuipplanten zijn vorig jaar kapot gevroren in februari en dat wil ik niet nog eens meemaken.
Ik hoop dat we er over een paar maanden van kunnen genieten als hij in de volle grond staat. De palmen en andere exoten die in de volle grond staan ben ik niet zo bang voor.

Zodra deze vorstperiode voorbij is gaat hij meteen weer naar buiten.

@Rob, ik ben van plan om volgend jaar met een paar kleine Washingtonias te experimenteren. 1 in de volle grond en 1 in kuip, die ik eventueel in de schuur kan zetten. Zo weet ik meteen of mijn schuur geschikt is als overwinteringsplaats. Zelf heb ik daar een hard hoofd in omdat de oostenwind vanuit een open vlakte er vol tegenaan botst. In mijn tuinhuis is het vannacht om die reden -3 geweest, eigenlijk net zo koud als buiten. De schuur zal ik morgen eens op gaan meten, ben eigenlijk wel benieuwd ;)
Remy

82 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming