Alternatief voor winterbescherming: de boel uitgraven!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Alternatief voor winterbescherming: de boel uitgraven!

Berichtdoor draco op 12 jan 2014 17:11

Gouden HandPalm schreef:Het beste is dus om methode 2 toe te passen: met kuip en al ingraven en de palm laten inwortelen in de vaste grond. Je zou de gaten onderin voor dat doel kunnen vergroten. In november steek je de wortels aan de onderkant, onder de kuip, af. Dan neem je palm en pot mee naar binnen.

Zo hoef je dus niet echt wortelsnoei toe te passen op de hele kluit.

Misschien is dit nog wel een veiligere (in ieder geval een minder zware!) methode dan je palm in steeds grotere kuipen te plaatsen of bij behoud van dezelfde kuip iedere keer wortelsnoei toe te passen.

Ingraven kan uiteraard en heeft als voordeel dat de palmen natuurlijker tonen en niet omwaaien. Chamaerops als kuipplant groeit hier vaak aan de bestrating vast. Ik moet ze dan voor de winterberging met geweld lostrekken of steken. Bij het verkuipen snijd ik doorgegroeide wortels af met een stanleymes om de kuip heel te houden. Maar zoals gezegd, als een palm een stam krijgt, hoeft deze minder vaak te worden verkuipt. Lastig is dat sommige palmen zo 'n sterke wortelgroei hebben dat de kluit erdoor omhoog wordt gedrukt en het moeilijk wordt om ze water te geven. Terwijl de palm er nog vitaal uitziet, plaatst dit ongemak je voor het dilemma, verkuipen of niet. Een ruimere kuip betekent meer massa en gewicht te verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door draco op 28 jan 2014 17:58, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 jan 2014 15:38

Ingraven met pot en de wortels afsteken kan voor een aantal palmbomen maar vaak zie ik toch dat de volgende speren dan weer kleiner zijn nadien.

Een palm zal zijn energie eerst in een goed wortelgestel steken zodat deze voldoende suikers en voedingsstoffen kan produceren voor de groei.
Anderzijds moet er een evenwicht aan bladgroen zijn voor de fotosynthese.

Elke aantasting in dit evenwicht geeft een verzwakking naar de plant. Deze heeft afhankelijk van de soort wat reserve om dit te overleven maar een doelbewuste mishandeling zal op termijn lijden tot het opraken van de reserve.
Ons groei seizoen is nu eenmaal te koud in ons kikkerlandje.

Mijn besluit is verzorg de wortels zo goed mogelijk, geef ze eventueel in container de nodige voedingsstoffen en je zal beloond worden met een mooie palm.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 jan 2014 18:17

Het een en ander is een afweging tussen aan vorst bloot stellen of in container naar binnen halen. Voor de een is het een sport om de palm te latem overleven in een zone 8 tuin, met alle gevaren van dien. Een ander speelt liever op safe en haalt zijn palmen naar binnen.

Een middenweg zou kunnen zijn om je palm met kuip in te graven en te laten ingroeien in de tuin. Ik ben het met je eens dat een palm die wortel'mishandeling' in november bij het uitgraven niet echt fijn zal vinden. Maar het helpt denk ik als je de palm ook in de tuin blijft bijmesten.

Laten we wel wezen: een vorststoot van -15 zal hij nog minder fijn vinden, dan een paar worteltjes eraf.

Het is dus een afweging tussen twee kwaden.

(Overigens moeten we nou ook niet meteen denken dat palmen mietjes zijn; een beetje wortelsnoei komen ze wel te boven mits ze in het nieuwe jaar de juiste zorg en de juiste voeding krijgen in hun containers. Amor vincit omnia.)
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Jerone op 13 jan 2014 18:21

Als je nu eens de binnenkant van de pot een goed bekleed met eventueel meerder lagen worteldoek.. :roll:
Laat wel het water door, maar zal verder veel wortels tegenhouden die anders toch de grond inkruipen. :)
Jerone

4 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 jan 2014 18:30

Bedankt voor het positief meedenken, Jerone, in dit topic.

Het is juist de bedoeling van het experiment dat de wortels ingroeien. Dan kunnen ze van mei tot november genieten van de voeding van de tuin. Ze staan dan ook vaster wat de wind betreft.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor luc op 13 jan 2014 19:49

Ik respecteer ieders idee , maar overweeg ook even of het sop de kool wel waard is
Onderschat het niet van een beetje fatsoenlijke pot helemaal uit de grond te graven , eruit tillen en dan alsnog naar binnenslepen
Dan is voor mij persoonlijk het iets of wat eenvoudiger van een hokje en wat verwarming te installeren
Duurder alleszins dat wel , verwarming kost iets :oops:
Maar het blijft persoonlijk en dat moet je zelf afwegen
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 jan 2014 21:21

Mee eens, en bovendien, in een winter als deze....ik heb nog steeds geen lichtslang aangehad.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Herman op 13 jan 2014 22:09

Ik zou zeggen probeer het uit, de volgende winter, ik ben echter bang dat je bedrogen uit komt, maar wie weet .
je bent de eerste die hier mee gaat experimenteren.
groetjes Herman :roll:
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Jerone op 15 jan 2014 12:29

luc schreef:Ik respecteer ieders idee , maar overweeg ook even of het sop de kool wel waard is
Onderschat het niet van een beetje fatsoenlijke pot helemaal uit de grond te graven , eruit tillen en dan alsnog naar binnenslepen
Dan is voor mij persoonlijk het iets of wat eenvoudiger van een hokje en wat verwarming te installeren
Duurder alleszins dat wel , verwarming kost iets :oops:
Maar het blijft persoonlijk en dat moet je zelf afwegen

Het uitgraven zou een hoop werk kunnen schelen als je een een pot in de grond graaft die dezelfde maat heeft als die waar de plant in staat. :) die laat je er in staan.
Kwestie van alleen eruit tillen.
zelf doe ik het al jaren, de gaten dek ik `s winters af voor de kinderen met houten platen.
Jerone

4 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 jan 2014 14:49

Ingraven heeft de beperking dat de kuipplant niet te zwaar mag zijn. Ik heb in 2012 een gesneuvelde Trachycarpus uitgegraven. Om de palm los te krijgen en diepgaande wortels los te kunnen steken moest een gat van 60 bij 100 cm Ø worden uitgegraven. Om de stronk tenslotte uit het gat te kunnen tillen, was een geïmproviseerde hefboomconstructie nodig. Ik ben trouwens geïnteresseerd in een mobiele of inklapbare hefbok voor het verkuipen van de grote palmen. Heeft iemand daar een idee voor?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming