denkvoer voor overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: denkvoer voor overwinteren

Berichtdoor Pieter73 op 23 nov 2015 22:21

De Inca's kweekten vroeger in een kegelvormige kuil wat ook een gunstig microklimaat gaf. Maar dat zal in ons formaat tuinen niet haalbaar/wenselijk zijn denk ik.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 26 nov 2015 10:52

Hi,

Dat van die luchtbuizen vind ik een leuk idee. heb het zelf ook toegepast op mijn Washingtonia die sinds deze lente in de voortuin staat. Ik heb een kuil gegraven voor de kluit. In die kuil heb ik met een grondboor brede buizen geboord en opgevuld met hydrokorrels (bij gebrek aan grove kiezels).

Het is voor mijn ook een test om te zien wat er gebeurd. Uiteraard is dat niet het enige wat ik aan bescherming gedaan heb. Ik heb een 'raised bed' waar ik 5cm dik en 25 cm diep tempex in de randen geplaatst heb. Op de grond liggen grove bast snippers. Om de stam heb ik gaas (met ca 10 cm speling van de stam af), folie en jute zakken gewikkeld. Binnenin heb ik een prikspot geplaatst met een peertje erin (voor de echte vorst alleen).

De bladeren zijn opgebonden en komen boven de jutte zaken uit, zodat de plant nog wel kan luchten zoals nu. Op het moment dat het regent/ sneeuwt doe ik een vlies doek om het geheel.
Bijlagen
winterbescherming-washintonia-november-2015.jpg
winterbescherming-washintonia-november-2015.jpg (86.9 KiB) 5223 keer bekeken
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 26 nov 2015 10:59

En als het regent of sneeuwt loopt dat water dan gewoon in de kroon van je plant? Vliesdoek is nu niet bepaald waterdicht.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 26 nov 2015 10:59

Zet er een emmer overheen en dat probleeem is opgelost.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 nov 2015 11:51

Pieter73 schreef:De Inca's kweekten vroeger in een kegelvormige kuil wat ook een gunstig microklimaat gaf. Maar dat zal in ons formaat tuinen niet haalbaar/wenselijk zijn denk ik.

Grappig dat je dit aanroerd Pieter. Op het Canarische eiland Lanzarote wordt deze methode nog steeds toegepast en groeien de Malvasia druiven in een kuil van zwart lavazand achter een halfronde muur van gestapelde lavabrokken. Het regent op dit eiland zelden maar door deze constructie slaat het vocht uit de lucht bij afkoeling 's nachts neer in de kuil achter de muur en sijpelt het vocht door naar de plantenwortels. Onze aanplant lijkt meer gebaat met een omgekeerde constructie een terp bijvoorbeeld.
Lekkere koppige wijn trouwens deze Malvasia.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Rob op 28 nov 2015 03:28

Jozef schreef:Zet er een emmer overheen en dat probleeem is opgelost.
Gr. Jozef

Ik gebruik combinatie van emmers, grotere containers en puinzakken (Karwei 4 Euro voor ene pak van 4). Die puinzakken zijn van ventilerend geweven plastic.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor derfske op 28 nov 2015 23:49

Met een grond boor met pvc en kiezels. Als hè der een stuk of 5 6 7 8 maakt moet toch werken .. gezien hoe warm get op zolder en kelder is. Qua stijging en mijn grafiek met grond temp..
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 nov 2015 01:50

Een zwart rubber plantenkuip doet wonderen als bescherming tegen vorst. Op kale grond wordt de uitstraling van aardwarmte erdoor beperkt en bewerkstelligt tegelijk een significant hogere temperatuur ten opzichte van erbuiten. Mijn Trachycarpus princeps heeft zo -20 °C overleefd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 29 nov 2015 10:21

derfske schreef:Met een grond boor met pvc en kiezels. Als hè der een stuk of 5 6 7 8 maakt moet toch werken .. gezien hoe warm get op zolder en kelder is. Qua stijging en mijn grafiek met grond temp..

ik wil hier nu niet de spelbreker zijn, maar volgens mij doet dit niets.

Stel:
5.6.7.8 gaten boren met een grondboor en volproppen met kiezels.Hoe diep je die gaten boort laten we in het midden, al boor je ze 100m diep.

Er zijn 2 mogelijkheden

je boort tot dat je in het grondwater niveau zit:
vanaf dan loopt je buis dus vol tot op grondwaterniveau.
Aangezien je gaten geen wand hebben loopt er dus ongetwijfeld ook zand en aarde in je gaten. Binnen de kortste keren zijn al je gaten dus ook toegeslibt.
En aangezien je gaten geen geisoleerde wand hebben, gaat de "warme lucht van diep onder de grond" direct afgekoeld worden door de koudere temperaturen in de bovenste grondlagen.

je boort niet tot in het grondwaterniveau:
de eerste keer dat het regent spoelt je omliggend aarde gewoon in al je gaten en zijn je gaten weg.
en aangezien je je gaten gevuld hebt met kiezels zullen deze ook niet meer zorgen voor extra drainage, voor drainagedoeleinde zou het beter zijn met lavastenen.

Hoe komt het dat je kelder fris is en op zolder is het warm? Omdat er tussen je kelder en je zolder meestal één of meerdere woonlagen zitten die voorzien zijn van een buitenmuur (al dan niet voorzien van isolatie). Meestal zijn die muren ook redelijk luchtdicht.

Grondregels van passief bouwen: isolatie en luchtdichting.
ALs je ervoor zorgt dat je zo goed mogelijk isoleert moet je niet veel bij verwarmen.
Als je er dan ook nog voor zorgt dat je huis volledig luchtdicht is zodat de warmte van binnen niet wegwaait, moet je nog minder bij verwarmen.
En als je daarna gecontroleerd ventileert en de koude lucht opwarmt door de warmte van de binnenlucht te recuperen kan je bijna zonder verwarming.

Hoe werkt een aardwarmtewisselaar (of canadese put): er zitten vele honderden meters buis in de "warme" ondergrond waar water doorgepompt wordt. Het water neemt de temperatuur aan van de ondergrond en wordt dan via geisoleerde buizen naar boven gepompt, zodat er geen warmteverlies is.
Regelmatig zie je dat die stijgbuizen niet geisoleerd zijn, maar dan liggen deze stijgbuizen onder de funderingen van een huis. Over het algemeen zal het onder een fundering van een huis niet direct vriezen, dus is er ook niet veel rendemenstverlies.

mvg
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor alloo op 29 nov 2015 13:15

palmboomgeert schreef:
derfske schreef:Met een grond boor met pvc en kiezels. Als hè der een stuk of 5 6 7 8 maakt moet toch werken .. gezien hoe warm get op zolder en kelder is. Qua stijging en mijn grafiek met grond temp..

ik wil hier nu niet de spelbreker zijn, maar volgens mij doet dit niets.

Stel:
5.6.7.8 gaten boren met een grondboor en volproppen met kiezels.Hoe diep je die gaten boort laten we in het midden, al boor je ze 100m diep.

Er zijn 2 mogelijkheden

je boort tot dat je in het grondwater niveau zit:
vanaf dan loopt je buis dus vol tot op grondwaterniveau.
Aangezien je gaten geen wand hebben loopt er dus ongetwijfeld ook zand en aarde in je gaten. Binnen de kortste keren zijn al je gaten dus ook toegeslibt.
En aangezien je gaten geen geisoleerde wand hebben, gaat de "warme lucht van diep onder de grond" direct afgekoeld worden door de koudere temperaturen in de bovenste grondlagen.

je boort niet tot in het grondwaterniveau:
de eerste keer dat het regent spoelt je omliggend aarde gewoon in al je gaten en zijn je gaten weg.
en aangezien je je gaten gevuld hebt met kiezels zullen deze ook niet meer zorgen voor extra drainage, voor drainagedoeleinde zou het beter zijn met lavastenen.

Hoe komt het dat je kelder fris is en op zolder is het warm? Omdat er tussen je kelder en je zolder meestal één of meerdere woonlagen zitten die voorzien zijn van een buitenmuur (al dan niet voorzien van isolatie). Meestal zijn die muren ook redelijk luchtdicht.

Grondregels van passief bouwen: isolatie en luchtdichting.
ALs je ervoor zorgt dat je zo goed mogelijk isoleert moet je niet veel bij verwarmen.
Als je er dan ook nog voor zorgt dat je huis volledig luchtdicht is zodat de warmte van binnen niet wegwaait, moet je nog minder bij verwarmen.
En als je daarna gecontroleerd ventileert en de koude lucht opwarmt door de warmte van de binnenlucht te recuperen kan je bijna zonder verwarming.

Hoe werkt een aardwarmtewisselaar (of canadese put): er zitten vele honderden meters buis in de "warme" ondergrond waar water doorgepompt wordt. Het water neemt de temperatuur aan van de ondergrond en wordt dan via geisoleerde buizen naar boven gepompt, zodat er geen warmteverlies is.
Regelmatig zie je dat die stijgbuizen niet geisoleerd zijn, maar dan liggen deze stijgbuizen onder de funderingen van een huis. Over het algemeen zal het onder een fundering van een huis niet direct vriezen, dus is er ook niet veel rendemenstverlies.

mvg

Een kelder heeft altijd een dezelfde tempertuur,dat het buiten +35 graden is, of -20 maak niets uit,en als ik mij niet vergis word het 1 graad warmen per 33 meter wij dieper gaan.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming