voorbereiding winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: voorbereiding winter

Berichtdoor p e t e r op 11 okt 2010 20:35

Stefanvds schreef:Amai Prachtig , maar waar zet je die in de winter :?: :?: :?:

Normaal gaat hij binnen op een onverwarmde slaapkamer maar als ik dit buiten zo zie staan dan zal het krap worden. Mogelijks moet ik een stuk van de speer afknippen.

Ik vrees een beetje dat dit de laatste winter voor dit exemplaar wordt. Volgende winter zal hij niet meer te tillen zijn en krijg ik hem zeker niet meer binnen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 11 okt 2010 20:43

Die zal ong 2.5 a 3 m zijn kom waarschijnlijk door te weinig zon en dat zal ook de reden zijn van de rode kleur .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 11 okt 2010 20:49

hier gaat er één exemplaar naar onverwarmde slaapkamer en één exemplaar in de kelder samen met de cheesmanii want die heeft 2,5 m stam en dat haal ik alleen in het trapgat van de kelder .
Als ze volgend jaar ( als ze het halen ) te zwaar worden heb ik het tuinhuis nog als optie daar kan hij dan in met een karretje .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 okt 2010 22:25

Vandaag maar de rest binnengehaald met de voorspelde koude temperaturen. We hebben de laatste 2 nachten reeds kortstondige nachtvorst aan de grond en de auto gehad. Nu geven ze echter reeds -1 in thermometerhut.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 14 okt 2010 09:53

't Had deze morgen inderdaad flink gevroren, toch staat bij mij alles nog buiten, kortstondig een graadje vorst moeten ze wel aankunnen, dat hebben ze immers in het voorjaar ook gehad. zelfs de bougainvilleas staan nog in bloei en de hibiscus rosa sinensis staat er nog in volle glorie bij. Als ze nu nog nachtvorst gaan voorspellen ga ik toch stilaan maatregelen moeten treffen. Probeer het altijd zo lang mogelijk uit te stellen, het doet de planten meestal niet veel goeds als ze zo lang moeten binnen staan en ik probeer er dan ook tot op het laatste moment plezier van te hebben. :)

groetjes,
Daniëlle
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 14 okt 2010 10:38

Gelukkig is het hier nog steeds niet kouder dan 3,5 graad geweest, maar ga wel alvast beginnen met vliesdoek en noppenfolie halen en dit weekend de kas maar vast wat isoleren voor de Phoenix die daar deze winter mag staan.

De Basjoo en Sikkemensis haal ik uit de grond, aangezien ik er dit jaar geen jonkies bij weg heb kunnen halen als "backup". Vooral de Basjoo heeft het erg slecht gedaan dit jaar. maar 5 bladeren. Dit had ik anders in juni al lang bereikt

mijn waggie krijgt nu zijn eerste winter in de volle grond voor de kiezen. (vorig jaar in pot, heeft hij het erg goed volgehouden. Omdat dit het eerste jaar voor hem is, zal ik de wortels beschermen met houtsnippers en er licht een warmtekabel klaar en zal nog wat Jute halen. Mocht het dit jaar weer erg koud gaan worden dan zal ik hem die dagen (vanaf -10 ofzo) toch licht beschermen. net als mijn C. Humilis die ik bij de praxis weg heb en waarvan ik dus denk, dat deze nog niks gewend is.

of is dit alles overdreven?
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 14 okt 2010 11:10

Voorlopig hier nog geen vorst met deze nacht minimum van 5tal gr gehad,gisteren was het kouder met 4,2 °,ik denk niet dat we hier de komende week nachtvorst krijgen,gelukkig is het reeds ongeveer een week droog weer,mocht het dan toch eventjes met het vriespunt flirten.Alles blijft dus buiten en onbeschermd.Meestal komt de eerste nachtvorst hier in november ;half oktober zou uitzonderlijk vroeg zijn.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 14 okt 2010 22:00

Hoi Daniëlle,

Het is hier de 3de nacht op rij dat er nachtvorst is (ijsvorming op de ramen van de auto's).

Deze morgend was echter de eerste maal dat de basjoo zijn bladeren liet hangen door de vorst. Deze avond was hij echter terug hersteld.
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 15 okt 2010 05:40

Peter,
Inderdaad Peter, 'k heb ook al ramen kunnen krabben 's morgens.
Kortstondige vorst kunnen ze inderdaad wel hebben, zelfs mijn oudste cavendisch kan hier inmiddels tegen een stootje, hij ziet er nog steeds netjes uit. Lang zal het niet meer duren eer ze naar de winterstalling moeten maar ik probeer het altijd zo lang mogelijk uit te stellen.
groetjes,
Daniëlle
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 okt 2010 12:54

Voorbije nacht om 24u ben ik nog snel wat vliesdoek over enkele planten gaan leggen. Groot was mijn verbazing toen ik zag dat deze vliesdoek die op het gras lag toen reeds volledig stijf bevroren was (reeds om middernacht). Ook het gazon was reeds wit.

De thermometer op 1m hoogte gaf toen op een andere lokatie nog 4 graden aan. Ik heb een verkenning rond het huis gemaakt met een zaklamp en stelde vast dat er toch een groot verschil was in de tuin wat de temperatuur betrof. Op vele lokatie's was er nog niets te zien van ijsvorming op andere wel.

Misschien een hint om je tuin eens te gaan verkennen 's nachts bij vorst.
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming