het is hier -15 geweest, wel korte periode. (in vergelijking met andere winters waar het wel eens lange tijd -20 is geweest) Ik vermoed dat het een combinatie is van een aantal factoren. We hebben een meter dikke leemlaag in de grond zitten op een 80 cm diepte. Water gaat niet door de leemlaag heen maar blijft daar op liggen. Op de leemlaag ligt kleigrond wat ook vochtig blijft... Nu had ik eerst een heel deel kleigrond weggehaald tot bijna op de leemlaag (daar kom je amper doorheen, alleen met een goede hak). Daar bovenop compost met potgrond en zand gestort. Vervolgens heuveltjes gemaakt (soort van aardappelheuvels) en daar de zaailingen in gezet.
Nu is hier ontzettend veel sneeuw gevallen die zeer lang is blijven liggen. De sneeuw kwam mij tot halverwege de bovenbenen dus meer als een halve meter is er gevallen. Doordat dit heel lang is blijven liggen denk ik dat de palmen zijn verstikt / de grond te lang vochtig is gebleven / te koud is geweest. Dit alles bij elkaar denk ik dat het teveel is geweest. Daarnaast ligt de tuin wat vrij, wind heeft vrij spel en op het platteland is het meestal langer koud dan in een binnenstad of woonwijk. Komend jaar wordt er rondom onze tuin huizen gebouwd, dus wellicht gaat dit helpen maar aan de grond veranderd dit natuurlijk niets.
Maar nogmaals het is mijn vermoeden, veel verstand heb ik niet van exoten eigenlijk. Het was een experiment met een teveel aan zaailingen om te zien of dit overleefd in de tuin en ik had goede hoop. Ik vind het wel griezelig om nu andere palmen definitief in de volle grond te zetten. (ik graaf altijd potten in en uit de grond)