Winterervaringen 2011

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winterervaringen 2011

Berichtdoor Esther op 06 maart 2011 22:57

het is hier -15 geweest, wel korte periode. (in vergelijking met andere winters waar het wel eens lange tijd -20 is geweest) Ik vermoed dat het een combinatie is van een aantal factoren. We hebben een meter dikke leemlaag in de grond zitten op een 80 cm diepte. Water gaat niet door de leemlaag heen maar blijft daar op liggen. Op de leemlaag ligt kleigrond wat ook vochtig blijft... Nu had ik eerst een heel deel kleigrond weggehaald tot bijna op de leemlaag (daar kom je amper doorheen, alleen met een goede hak). Daar bovenop compost met potgrond en zand gestort. Vervolgens heuveltjes gemaakt (soort van aardappelheuvels) en daar de zaailingen in gezet.

Nu is hier ontzettend veel sneeuw gevallen die zeer lang is blijven liggen. De sneeuw kwam mij tot halverwege de bovenbenen dus meer als een halve meter is er gevallen. Doordat dit heel lang is blijven liggen denk ik dat de palmen zijn verstikt / de grond te lang vochtig is gebleven / te koud is geweest. Dit alles bij elkaar denk ik dat het teveel is geweest. Daarnaast ligt de tuin wat vrij, wind heeft vrij spel en op het platteland is het meestal langer koud dan in een binnenstad of woonwijk. Komend jaar wordt er rondom onze tuin huizen gebouwd, dus wellicht gaat dit helpen maar aan de grond veranderd dit natuurlijk niets.

Maar nogmaals het is mijn vermoeden, veel verstand heb ik niet van exoten eigenlijk. Het was een experiment met een teveel aan zaailingen om te zien of dit overleefd in de tuin en ik had goede hoop. Ik vind het wel griezelig om nu andere palmen definitief in de volle grond te zetten. (ik graaf altijd potten in en uit de grond)
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 07 maart 2011 06:57

toch best steeds de sneeuw (zeker die erbovenop) te verwijderen die op de grond kan natuurlijk ook een isolerend efect hebben .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Stefanvds op 07 maart 2011 10:14

Ik had hier vorig jaar als test een 10-tal trachy's gezaaid in de volle grond waar er 5 van zijn uit gekomen en die zijn allemaal de winter doorgeraakt zonder schade. Deze die in potjes in de onverwarmde serre stonden zijn allemaal stuk.
Stefanvds

13 bedankjes

Berichtdoor jaak op 07 maart 2011 14:13

ik heb 260 zaailingen tr.fortunei buiten in potjes en onbeschermd staan,die zien er allemaal nog mooi groen uit.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 08 maart 2011 18:45

Hallo,
Hier toch ook schade moeten vaststellen;
2 Washingtonia robusta en 3 Phoenix canaris die nochtans binnen in de berging hebben gestaan. Hebben af en toe een gift water gekregen om niet uit te drogen en toch de speer er kunnen uithalen. Begrijp het niet wat er verkeerd kan gegaan zijn :oops: :evil: . De berging is een niet verwarmde ruimte en heeft toch een temperatuur rond 15˚.
Met de Phoenixen lijkt het me niet mee te vallen er waren er 2 die ik van Geert heb gekocht afgelopen jaar.
Ze hebben allemaal een behandeling gehad met cuperit en nu hopen maar.
Gr'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 09 maart 2011 17:30

Hoi,

Bij mij zijn de volgende planten al gesneuveld :

* Chamaerops humilis
* Chamaerops humilis ' Vulcano'
* Trachycarpus mauritianus
* Trachycarpus oreophilus
* Trachycarpus .....
* Chamaedora radicalis
* Phoenix theophastrii
* Brahea armata ' super silver'

en ik denk dat er nog wat gaan volgen :(

Andere zitten nog in hun thermovlies en heb ik nog niet bekeken.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 09 maart 2011 20:21

De chamaeropsen niet te snel opgeven ;)
Heb hier ook de speer kunnen uit trekken een goede maand geleden.. staat nu in de kelder bij 18°
onder een groeilamp en het lijkt of hij aan het herstellen is, had met een stokje gemeten hoe diep het gat was en dat is ondertusse een heel stuk minder..

Jonathan
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 09 maart 2011 21:11

alles overleefd, enkel 2 basjoo scheuten van 10 cm zijn in elkaar gezakt maar de knol is niet rot dus misschien gaat deze nog aan de gang schieten...
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 maart 2011 21:14

Oei ik heb hier eens aan de speer getrokken van mijn chamaerops vulcano die in de woonkamer staat
maar blijkbaar iets te hard en is losgekomen :(
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 10 maart 2011 20:20

Hoi allemaal,
hier bij mij is vrijwel alles goed doorgekomen! Ben tevreden al heb ik natuurlijk ook wat schade gevallen en een groot verlies :( .
In de tuin zijn alle trachy's en chamaeropsen er goed doorgekomen, alleen bij de tetrapanax is weer het groeipunt verrot en moet weer ergens vannuit de stam opnieuw uitslaan zoals ieder jaar. Dit was ook de laatste keer dat ik deze jongen beschermd heb. Verder in de tuin tot nu toe alles in orde en wacht nog even met spanning af op de basjoo's.

Binnen in huis heb ik dit jaar ontzettend veel last gehad van spint, veel meer dan andere jaren. Waarschijnlijk omdat ik dit jaar toch wat colocasia's en alocasia extra had staan die erg spint gevoellig zijn. Hierdoor heb ik momenteel nog maar een lange stengel van de alocasia staan en zit er aan te denken om deze ook te kort wieken en deze opnieuw op te potten en hoop dat deze zo opnieuw uitslaat. Geen idee of het werkt maar zo kan ik misschien deze nog redden want de groei zit hier al maanden niet meer in, te zeer aangetast, sorry Edu!

Op zolder is het heel goed gegaan en heb zelfs al m'n bollen en knollen de winter door gekregen. De grote maurelli staat tegen het plafond aan te drukken, ha ha en gaat dit jaar hoop ik naar de 5 mtr :lol: . De rest voornamelijk musa soorten en collocasia en nog wat spul staat er goed bij. Alleen hier mijn musa grand nain en 2 ensete glaucum kapot, valt mee dus. Vandaag had ik eens effe tijd en heb ook maar eens de canna rhizomen en knollen colocasia's opgepot.

Tja, en dan de winterstalling bij de boer. Hier is bijna alles goedgekomen(van mij zelf) maar hier toch wel wat geneuvelden en schade en vooral veel van vriend en schoonvader. Alle dicksonia's goed door gekomen, bij de cyathea een geneuvelde squarosa, medularis was zo mooi terug gekomen afgelopen jaar na al veel bladschade te hebben gehad en sinds 3 weken weer hetzelfde geval, hoop dat het goed komt. De brownii ziet er geweldig goed uit en gaat echt knallen dit jaar. Grootste gok was het plaatsen daar van een 3 paar grote allocasia's, die we toch al 3 jaar hadden en die zijn op 1 na compleet weggerot, zwaar balen :oops: De aller grootste zit bijna los van de aarde maar stam is nog wel hard en bladeren zijn bruin aan het worden, zal wel niet meer te redden zijn maar ga het toch proberen door deze af te snijden en in de natte potgrond te zetten.....Verder wat verkleurde bladeren van palmen door te weinig licht. Toch geen ideale optie een stalling niet in de buurt maar als je geen andere keuze hebt met een exoten verslaving.... :lol: :lol: :lol:

Al met al ben ik reuze tevreden en heb ontzettnd zin op weer buiten te beginnen,
Groeten Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming