aankomende weersverwachting

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: aankomende weersverwachting

Berichtdoor Eduard op 04 feb 2012 18:57

talithaverstreken schreef:Eduard je woont daar in een prachtige omgeving, dit is nu iets dat ik hier bij ons mis,
net de ardennen, ook een prachtige hond trouwens

grts

Pepe

Hoi dank je, de hond kan nu eindelijk eens genieten van de natuur, hiervoor was het constant regenachtig, dus die is blij, en wij ook, is die wat rustiger in de avond uren :P

@Chris / waterboyke, wat een energie verbruik!! dat gaat ook goed oplopen, en Chris had je dat wel goed ingeplant met die nieuwe kozijnen in de koudste week van het jaar :o en Waterboyke daar komt komende winter nog een extra grote tent bij! ai ai :lol:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 feb 2012 19:32

Idd Eduard, maar ach... we moeten het geld toch ergens aan spenderen he :tong: :roll: Maar het valt nog mee, ongeveer een 1500W brand heel de nacht, de andere 2500 W springt af en toe eens aan... (a)
Per nacht verbruik ik zo'n 9 kwh wat overéén komt met een normaal dagverbruik als ik internet mag geloven :happy_thai:
En daarbij, een nieuwe plant kopen kost ook weer veel geld en daar kun je ook al flink voor wat bijverwarmen he ;)
En ja da's waar, volgende winter weer een tent erbij :thai: en het zal niet bij één blijven, er staat weer een heleboel op de planning om in de grond te plaatsen (a)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor plasta op 04 feb 2012 19:34

Gisternacht is in de meterkast 1 stop van 16 amp doorgebrand door overbelasting.
Gelukkig was ik nog wakker en heb direct kunnen ingrijpen.
Maar het verbruik hier is dus ook redelijk hoog :fluiten:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 06 feb 2012 00:09

Hoi,
Ik heb geen lampjes en begin me stilaan toch wel zorgen te maken om mijn trachy. Heb deze al vele jaren buiten en is een mooie boom geworden. Staat in de grond, omhoog in een soort plantenbak waardoor de wortels ook onder het terras doorgroeien. Dek alleen de bak af met een dikke oude kokosmat. Bladeren zien er zeer slecht uit, zeer donkergroen en de sprieten ogen dunner. 2009 heeft hij op dezelfde manier overleeft, toch blijft ik een slecht gevoel hebben over deze late winter. Het zal me veel verdriet doen als ik deze zou verliezen, was ooit mijn eerste aankoop! Ik weet dat je met deze tak van sport sportief moet zijn en dat je verlies moet leren incasseren, dat zal me bij deze minder goed afgaan! :onzeker: en als ik hoor dat de elfstedentocht commissie elkaar misschien wil gaan ontmoeten, groeit de angst. Is er iemand die een bemoedigende opmerking kan maken? :welkom:
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 06 feb 2012 00:26

Hoi, hier staan er een paar in de buurt die begin 2009 ook 5 dagen van die monstertemp, gehad hebben, deze trachy's stonden onbeschermd erbij waarvan ik dacht dat ze het niet zouden overleven! Ik had zelf nog daar eens aan te bellen kon het niet aanzien de mensen waren niet thuis op vakantie zo vertelden de buren, een maand later was alles bruin, nog een maand later begon hij van alle kanten te bloeien het nieuwe blad kwam later! Super toch, dus goede moet dat moet je houden :mrgreen:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Ladymacsalsa op 06 feb 2012 02:30

Ja jongens moed houden en voor elkaar duimen zo een winter had ik ook niet verwacht
mijn trachy meisje staat vanaf oktober 2011 in de volle grond ., ik ben zooooooooo bang heb haar zo goed mogelijk winterjas overheen gedaan zie foto s duimen maar met z n allen
veel tropische liefde en beter weer doei
Ladymacsalsa

13 bedankjes

Berichtdoor Berry op 06 feb 2012 10:34

Ladymacsalsa schreef:Ja jongens moed houden en voor elkaar duimen zo een winter had ik ook niet verwacht
mijn trachy meisje staat vanaf oktober 2011 in de volle grond ., ik ben zooooooooo bang heb haar zo goed mogelijk winterjas overheen gedaan zie foto s duimen maar met z n allen
veel tropische liefde en beter weer doei

Goed beschermd staat ze zeker! :thumb_up: Aan de verzorging ligt het zeker niet als er iets zou gebeuren. Maar daar gaan we niet vanuit!
____

Hier zijn de zaailingen buiten helemaal dichtgeklapt en krom getrokken. :?
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 07 feb 2012 23:44

 t wordt rustig aan minder. dat doet het vertrouwen weer groeien. De buitenste bladeren zullen zoals Eduard zegt wel snel bruin worden. De drie uitkomende speren voelen nog wel stevig/ goed aan en hebben een lichte groene kleur ten opzichte van de bladeren. Hoe snel na de vorst weet ik of mijn trachy nog leeft?  als ze dit overleven betekent dat dan ook dat ze beetje bij beetje sterker worden, meer verdragen? 2009, resulteerde ook met veelal bruin blad, geen speerrot! Wat een coole palmen als ze dit doorstaan!
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 08 feb 2012 01:31

Ik wil je niet bang maken Kasper, maar dit kan best lang duren. Hier trok de Trachy na winter 2009/2010 mooi bij. Het donkergroene werd weer frisgroen, ook ging het blad weer open staan ondanks de scheurtjes. Op dat moment een hele gerust stelling, bedacht ik me nog.
Echter groei kwam maar niet op gang in het voorjaar. Naarmate het warmer werd ging de plant er steeds slechter uitzien, maar alle speren nog mooi groen en muurvast. Tot ik ergens in mei een speer kon lostrekken :( helemaal verpapt onderaan. Op dat moment had ik nog hoop, er staken immers nog 2 groene speren uit het groeipunt. Om verdere rot te voorkomen heb ik toen wat antischimmel poeder gebruikt. Het mocht niet baten, ik schat ongeveer een maand later, dat ik ook nummer 2 en 3 in mijn handen had. Wat overbleef was een groot gapend gat van een cm of 20 diep.... Heb gepoogd dit droog te houden en in de hoop op herstel heb ik de plant vervolgens nog tot februari 2011 laten staan. Uiteindelijk niks meer geworden... Ik hoop dat jullie meer geluk hebben :thumb_up:
Op dit moment staat er een P canariensis op die plek. Deze is goed beschermd, en ziet er na afgelopen dagen nog gezond uit. Geen samengeknepen bladeren of scheurtjes. Heb wat reserve qua bescherming, moest afgelopen dagen namelijk regelmatig de tent openzetten omdat het anders richting 15 graden ging. Met een aantal openingen bleef het bij -14 buiten nog rond de 4 graden binnen de bescherming :)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Rob op 08 feb 2012 02:47

voor de voortuin heb ik geen zorgen. Alles onbeschermd op de oosten wind maar wel dicht aan de gevel; waggies ogen goed, yuccas gloriosa lijken zoals altijd nergens last van te hebben, en de yucca linarifolia geeft ook geen krimp - staat kurkdroog tegen de gevel aan.

De achtertuin is iets anders. Ik verwacht toch wel wat uitval.
Mijn 5 Kumaon jonkies zien er toch wel een beetje bekrompen uit, en zelfs de grote trachy die hier al 3 jaar staat (heeft de voorgaande drie winters ook overleeft) heeft echt vet samengeknepen blad en de kleur ervan staat me maar weinig aan. Afgaand op vorige winters en het feit dat deze tot nu toe best droog mag genoemd denk ik dat ok dat wel ok komt.

De Dicksonia, Butia en chamaerosp zijn mijn grootste zorg. De eerste is welliswaar beschermd, maar aangezien ik geen ervaring heb kan ik eea moeilijk inschatten. Ik volg gewoon de regels (bij dooi uitpakken en voorzichtig beginnen vocht toe te dienen), en we zien wel.

De butia was vorig jaar gehavend uit de strijd gekomen, heeft dit jaar nauwelijks tot geen groei gehad, maar is nog altijd groen....
De chamaerops dito. oogt okee maar we weten wat dat betekent.
De beide staan gezaenlijk in een tentje waar de minima toch richting de -10 gingen (volgend jaar meer heating power ;) ).

het word een interessant voorjaar... :P

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Vorige