Planten overwinteren in tunnelserre.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Planten overwinteren in tunnelserre.

Berichtdoor JmC4c op 08 okt 2014 16:09

Ik zit met een vraag ivm met overwinteren van planten in tunnelserre.
Ik zou graag in pot geplaatste palmen, daar overwinteren.
Weliswaar, ingegraven in de grond.
Waar moet ik rekening mee houden ivm temperatuur tijdens de winter :?:
Vriest het daar evenveel of even diep in de grond als buiten op dat moment.
Doordat deze er al 1 volledig jaar staat is de grond daar puurdroog, er groeit amper peterselie in.
Enkel wat klimmende winde lukt het van buitenuit naar binnen te groeien.

Overwinteren van, trachycarpus, trithrinax campestris,Phoenix theophrastii en anderen.
Wat kan er nog zoal in overwinteren :?: vb : colocasia?

Ik ben niet van plan om bij te verwarmen

Grtz,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Re: Planten overwinteren in tunnelserre.

Berichtdoor lapalmeraie op 08 okt 2014 16:54

In principe is dat gewoon een passieve bescherming.
De droogte helpt iets maar uiteindelijk vriest het ook daar binnen.
Bovendien heb je te maken met grotere pieken is mijn ervaring. Overdag kan de temp nl behoorlijk omhoog schieten als de zon erop staat.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 okt 2014 18:59

Een tunnelkas houdt de vorst kortstondig tegen, maar geeft wel beschutting tegen de wind (gevoelstemperatuur is gunstiger - minder verdamping) en de palmen staan droog. Ventileer overdag zoveel mogelijk om een te hoge temperatuur te vermijden, maar sluit de tent tijdig zodat je zo nodig 's nachts een warmtebuffer hebt als het vriest.
Misschien toch maar een ventilatorkachel achter de hand houden, mocht de temperatuur eens onder -7 °C dalen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 08 okt 2014 23:22

Dus voldoende ventileren en op tijd sluiten.
Ze zijn in ieder geval beter af daar dan in de blote hemel.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Rob op 08 okt 2014 23:28

Met die drie palmen zou ik het wel aandurven Jean Marie (als experiment zijn 2 ervan ook 'snel vervangbaar' al mocht het mis gaan.
Mogelijk kun je bij zware vorst nog een deken of extra laag noppenfolie erover heen mikken? Het dempt tegelijk de pieken overdag ook enigszins - ik denk dat die pieken idd ongunstig zijn. Bevriezen en weer dagelijks ontdooien gedurende meerdere dagen lijkt me echt een ramp recept, maar eea hangt echt af van hoe koud ie echt word, en wat erin staat.
Met Trachy en Tithrinax (maar ook bijv Butia, Jubeae, Chamaerops, Chamaedorea Radicalis/microspadix) geloof ik er wel in, vermits de vochtigheid ook redelijk laag mogelijk gehouden word.

Mogelijk kun je het experiment opbouwen met een paar soorten en de T en RV monitoren en volgend jaar uitbouwen op basis van die gegevens?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Benjamin op 09 okt 2014 06:01

Ik zou wel oppassen met de droogte,...

Heb al jaren kleine trachycarpus gewoon in de volle grond buiten staan, bescherm ze niets, maar die krijgen maar zat vocht te verwerken gedurende winter.

Nu zit ik wel op een van de warmste plekjes van de lage landen, (swinters dan he) maar kurk droge grond voor langere tijd lijkt me niet zo geslaagd, zeker niet als het inderdaad op een mooie dag toch nog lekker gaat broeien in de kas.

Let wel, ik heb alleen ervaringen met trachies, over de andere soorten laat ik me niet uit.
Benjamin

2 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 09 okt 2014 19:41

In de zomer soms 38gr in mijn folieserre. Soms dagen zonder water.fortuneis en washingtonia knallen evenzeer door. Maar water geven op tijd is beter :-)
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 09 okt 2014 21:21

JM ,

Ik heb iemand gekend die in de winter zo'n tunnelserre gebruikte om palmen , bananen en andere planten in overwinterde , zette een deel potten in de grond , de gevoeligste planten in het midden van de serre , vulde dan gans de serre op met stro bij strenge vorst tot tegen het plafond , bij geen vorst maakte hij een deel terug open zodat de bladeren terug wat licht hadden en luchte regelmatig , dat lukte hem perfect , de serre stond wel op een beschutte zonnige plek .

Grts

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming