Washingtonia meets dutch winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Washingtonia meets dutch winter

Berichtdoor El Rey Mark op 10 nov 2015 15:22

Hi allen,

Sinds dit voorjaar heb ik mijn Washingtonia in de volle grond geplaatst.
Ik heb deze palm zelf gekweekt vanuit een zaadje en weet dus niet of het een robusta of filifera is.
Ik vermoed dat hij nu een jaartje of 10 is.

Dit jaar gaat de palm voor het eerst de winter buiten in de volle grond meemaken.
Om hem zo goed mogelijk te laten overwinteren heb ik de volgende voorbereidingen genomen.

Ik heb de palm in een diepe kuil geplaatst met luchtbuizen die weer gevuld zijn met hydrokorrels.
De palm komt wel ca 30 cm boven de grond uit. Ik heb namelijk een soort bak gemaakt van ca 1 m2 en deze opgevuld met aarde.
Washintonia-in-de-volle-grond.jpg
Washingtonia met opgebonden blad in de volle grond afgedekt met boomschors
Washintonia-in-de-volle-grond.jpg (150.82 KiB) 6288 keer bekeken

Nu ligt er bovenop de aarde een flinke laag met boomschors om de wortels van bovenaf te beschermen tegen de vorst. Om de stam heb ik van gaas een cilinder gemaakt die net onder de bladstengels komt. Deze cilinder wil ik net voor de vorst opvullen met stro en omwikkelen met jutte zakken.

De bladeren heb ik nu zover mogelijk verticaal opgebonden. Zodra het gaat vriezen doe ik hier een vliesdoek omheen.
ingepakte-washingtonia.jpg
Test met vliesdoek om de Washingtonia
ingepakte-washingtonia.jpg (125.01 KiB) 6288 keer bekeken

Denken jullie dat hij de winter op deze wijze aankan (uitgaande van de winters van de afgelopen paar jaar...)? Of hebben jullie nog extra suggesties/ tips om de palm goed te beschermen?

Fijne dag,

Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Re: Washingtonia meets dutch winter

Berichtdoor Mister w op 10 nov 2015 19:48

lichtsnoer of warmtekabeltje is aan te bevelen succes!
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Mister w

67 bedankjes

Berichtdoor luc op 10 nov 2015 19:49

zonder bijverwarmen R.I.P :!:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 10 nov 2015 20:53

plus het feit dan de wortels 30cm hoger dan grondniveau zitten in een niet geisoleerde bak helpt ook niet.
Koude komt niet enkel van boven, maar net zo goed van opzij.

Wat is de bedoeling van de luchtbuizen en waarom zijn deze gevuld met hydrokorrels?

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 10 nov 2015 21:19

Mister w schreef:lichtsnoer of warmtekabeltje is aan te bevelen succes!

Ik ga idd ook iets doen met warmte...een kabeltje of een lampje...
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 10 nov 2015 21:22

palmboomgeert schreef:plus het feit dan de wortels 30cm hoger dan grondniveau zitten in een niet geisoleerde bak helpt ook niet.
Koude komt niet enkel van boven, maar net zo goed van opzij.

Wat is de bedoeling van de luchtbuizen en waarom zijn deze gevuld met hydrokorrels?

mvg Geert.

Hi Geert,
Als ik nou langs de aan de binnenkant van de pallisades bubbeltjesfolie verwerk, dan moet het toch wel beter zijn...toch?

Die luchtbuizen met hydrokorrels zijn om makkelijker warmere grondlucht naar boven te laten stijgen naar de wortels toe.
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 10 nov 2015 23:12

Interessante gedachte dat met die 'luchtbuizen'. Kun je dat onderbouwen?
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 11 nov 2015 00:10

Dennis_S schreef:Interessante gedachte dat met die 'luchtbuizen'. Kun je dat onderbouwen?

Ik heb het ooit op gelezen op een site om palmen winterklaar te maken. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel een logisch verklaring. Hoe dieper je in de grond zit, des te warmer het is. Warmte lucht stijgt, dus als je dan een betere doorvoer maakt voor de warmte dan kan het omhoog gaan richting de wortels.

Bovendien denk ik hierbij, baat het niet dan schaadt het niet ;-)

Groetjes
Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 11 nov 2015 01:26

voor drainage voldoen ze geheid ;)

bubbeltjesfolie doet weinig, piepschuim/tempex platen van 5 cm dik bv isoleren beter maar zonder verwarming zit je na een paar vorstdagen toch onder nul en was de plant beter af in de normale grond dan zo erboven dat betreft ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Rob op 11 nov 2015 01:33

Mark, het deel bovengronds is Ok vermist je rekening houdt met bijverwarmen. 6m lichtsnoer met gewone lampjes (geen LED geeft in zon cilindervormige constructie een verhoging van tot wel 5C. Als je hem dichtmaakt met folie dan heb ik hier eens 10C verschil met buiten gemeten. Alleen aanzetten dus als je echt vorst hebt, anders kijg je een heel slappe uitgroei!
Ik gebruik overigens een vergelijkbare koker constructie op Washingtonia (en alle andere palmen muv Trachycarpus), met een paar verschillen:
- Bladeren echt opbinden - de buitenste worden op voorhand als verloren beschouwd,
- Ik wikkel koker in met bamboerol - 2 lagen - en de koker is net zo hoog als de palm. Lampjes gaan in koker. het geheim van bamboe is dat het 60-70% winddicht is, maar niet luchtdicht. isoleert wel, maar verstikt niet.
- puinzak over de koker, liefst tot aan de grond.
- Allen als het vriest gaan lampjes aan. Bij -3/-5 gebruik ik krimpfolie of bubbelfolie om de onderste helft van de koker in te sealen, zodat de warmte opstijgt maar niet gevangen is.
- emmer op de kop van de koker - absoluut droog van binnen!

Deze methode gebruik ik op Sabal, Chamaerops, Butia, Washingtonia, Jubaea, Phoenix en Brahea. het is 4 jaar terug dat ik voor het laatst iets van significantie verloor.

Het deel onder de palm baart me in jouw geval echter wel zorgen. Geert zei het al. Ik heb ook een "raised bed" btw.
De oplossing is geen bubbelwrap, maar 5cm polystyreen platen aan alle palisade-zijden ingraven tot zeker 10 cm onder maaiveld en de bovenzijde afdekken met 2 platen. Ik gebruik ze ook wel om grond vorstvrij te houden op sommige plekken, en heb al gezien dat bij kogelhard bevroren grond (denk enkele vorstdagen met -10 tot -14 nachten achtereen) blijft de grond onbevroren onder 5 cm PS. Een pak van die platen kost iets van 7 euro meen ik.

Succes!
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming