- Musa basjoo en Musa sikkimensis onbeschermt laat stammen inzakken doordat het water in de stammen wat bevroren was nu ontdooit en de kapotte cellen de stammen niet meer kunnen ondersteunen. Eigenaardig genoeg blijven de stammen van de Musa sakhalin gewoon mooi rechtop staan. Eén van de komende dagen snijd ik alles af tot op gezond plantendeel. Voor de basjoo en de sikkimensis verwacht ik dat dit tot tegen de grond zal zijn.
- Crinum powellii, Zantedeschia's en Calla's (onbeschermt) alle loof pap
- Crinum moorei (beschermt door isomobakje erover te zetten) loof pap, stammetjes ok
- Musella lasiocarpa (was in serre eventjes -1.5°C geweest) alle blad kapot, stam ok
- Polygonatum cuspidatum 'Crimson beauty' onbeschermt was na vorstnachtje in nov. terug aan het opkomen en alle loof zwart
- Passiflora mollissima (onbeschermt vergeten binnen te zetten) na -3 nachtje in nov. alle loof kapot, vrees dat deze dood is
- Thalia dealbata alle loof ros
- Agapanthus alle loof slap en donker gekleurd tegen de grond
- Arenga engleri onbeschermt, blad rossig verkleurt
- Actinidia arguta's hadden allen al nieuwe bladvorming door het zachte weer en die blaadjes zijn nu terug kapot
- Alstroemeria's onbeschermt, blad is slap en ingezakt maar ik weet uit ervaring dat dit binnen enkele dagen gewoon terug rechtop gaat staan
- Acanthus hongaricus onbeschermt, alle loof slap en plat tegen de grond, komt ook gewoon terug rechtop binnen enkele dagen
- Canna altensteinii (onbeschermt) was terug aan de groei gegaan na vorstnachtje -3 in nov, nu alle stengels zwart en in elkaar gezakt
- Ceanothus concha onbeschermt, bladeren zagen eerst erg donker van kleur maar zijn terug groener aan het worden
- Colocasia 'Pink China' onbeschermt was terug aan de groei gegaan na nachtvorstje -3 in nov., nu pap
- Cibotium barometz, heeft in serre even -1.5° gehad, is duidelijk beschadigt
- Dicksonia antarctica beschermt met deken rondgewikkelt, alle bladeren evengoed beschadigt
- Dahlia 'Grand Prix' beschermt met isomobak er over, volledig zwart en pap (te verwachten natuurlijk)
- Eriobotrya japonica onbeschermt had donker gekleurd blad, trekt al terug groen bij
- Fatsia's onbeschermt, loof slap langs planten maar begint zich nu terug op te richten
- Gunnera tinctoria beschermt door eigen blad en bak overheen was terug beginnen opkomen, nieuwe groei ziet zwart
- Hedychium's onbeschermt, was terug aan de groei gegaan, alle loof nu zwart en pap
- Kniphofia's onbeschermt, was ook terug aan de groei gegaan, loof is donker gekleurd en slap
- Leycesteria formosa 'Purple Rain', bladschade
- Livistona decipiens, Livistona chinensis en Livistona australis hadden allen -3 gezien voor ik ze beschermde en bij allen was het blad donker verkleurd, nu reeds bijgetrokken naar groen
- Acacia dealbata subalpina, ziet er eigenaardig genoeg slecht uit na -8° terwijl hij toch in een andere winter -12° heeft gehad en dit overleefde
- Blechnum chilensis, onbeschermt, lijkt toch wat beschadigt te zijn maar komt er zeker terug door