vochtprobleem winterstalling

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

vochtprobleem winterstalling

Berichtdoor p e t e r op 14 jan 2011 22:05

Een elk jaar wederkerend probleem is het vocht in de winterstalling.

Ik probeer zoveel mogelijk te luchten maar met dit weer wordt het zelfs alleen maar natter ipv droger. Als ik de deur openzet worden de grond en muren binnenin kletsnat van de condensatie door het vocht.

Een ventilator draait reeds van het begin van de winter als de buitendeur gesloten is. Ik verwarm elektrisch met en blaaskachel op zo'n 4° maar er blijft een hoge luchtvochtigheid. Hierdoor merk ik schimmels langs de buitenzijde van de planten.

Een elektrische luchtontvochtiger voor 50m³ lijkt mij vrij duur (vanaf 200€).

Hebben jullie een goede oplossing hiervoor?

Een eventuele afzuiging in combinatie met het hydrosensor? Weet iemand hiervoor een kostprijs?
Laatst bijgewerkt door p e t e r op 14 jan 2011 22:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Re: vochtprobleem winterstalling

Berichtdoor Eduard op 14 jan 2011 22:19

Hoi Peter, ik heb het er net nog met Chris over gehad die met het zelfde zit! Ik had dat vroeger ook, maar heb een grote raamventilator die gestuurd wordt door een hygrostaat schakelaar, daar krijg je het niet droog mee, maar wel een luchtstroming die de schimmel stopt, je kunt het nooit op deze manier droger krijgen dan de luchtvochtigheid die je buiten hebt, maar het stopt echt door die gelijkwaardige luchtstroom [ buiten en binnenlucht] en ja als het kouder wordt wordt de luchtvochtigheid ook weer minder bij vriesweer in ieder geval, dan neemt je kachel dit werk weer over! een vochtvreter verzameld water maar lost verder niet veel op, omdat je planten vocht blijven afgeven! Het gaat echt om een luchtstroming van gelijkwaardige temperatuur! Bij mij schimmelt ook wel een klein zwak plantje weg wat in een hoekje staat maar het overgrote gedeelte blijft goed!
Kijk eens bij Conrad, die zullen ze wel hebben!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 14 jan 2011 22:48

Hoi Eduard,

Bedankt voor de tip. Ik heb hierover reeds gedacht maar ik heb bang dat ik hiermee alle warmte tijdens het stoken ook mee naar buiten blaas of zet jij deze alleen maar aan als het niet vriest?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 jan 2011 23:09

Juist Peter, nu met dit weer van afgelopen 2 weken begint de ellende, dus dan stel ik hem in op een waarde van 95% en dan doet de ventilator zijn werk, kachel uit.
Ik denk toch wel als jullie met die heteluchtkacheltjes werken het meteen een stuk droger wordt! Als het weer gaat vriezen! Dan heb je de ventilator dus ook niet nodig en slaat die ook niet aan, dit werk perfect bij mij, ik heb het Chris laats nog laten zien, en die moet er nu ook rap mee aan de slag, Ik heb enkel weer die D. fibrosa stam weer op de oude plek aan het schimmelen! maar dat blijft terug komen! Het verhaal ken je.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 15 jan 2011 08:01

Hey palmvrienden..
jep zit idd met hetzelfde vochtprobleem en als ik er nu niets aan doe ,schimmelt alles weg in m'n serre..
Ga dan ook om 08.15u de 1ste zijn in de elektro groothandel om me een muurventilator aan te kopen..ga niet slapen (alhoewel ik met nachtdienst gestaan heb) eer deze geplaatst en in werking is.
Een hygrostaatschakelaar heb ik nog liggen van een luchtbevochtiger en heb daar de polen van omgedraaid zodat deze zijn omgekeerde werking doet..ontvochtigen.
Hopen dat het dan daarmee lukt want zit in de serre met zandbodem waar opkomend vocht 1 vd oorzaken is..heb er al een dekzeil ingelegd om het wat tegen te gaan maar is blijkbaar nog niet genoeg..
Anders ben ik genoodzaakt om een ontvochtiger te kopen als binnen de week geen beter resultaat zichtbaar is..kost me wel weer wat centen maar heb ik er voor over om alles in leven te houden..maar 1st wil ik weten:

Is er iemand hier opt forum die ook een ontvochtiger staan heeft in een serre en wat zijn uw resultaten daarmee?alle info is :welkom:
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor pevano op 15 jan 2011 09:52

Jullie probleem is dat de serres te goed zijn geïsoleerd. Ik werk zelf in de tuinbouw en weet dat vocht tijdens een koude periode nooit een probleem is. En als je er dan een probleem mee hebt dan is het van te weinig vocht. Door condensatie voert het kasdek dat vocht automatisch af via de condens gootjes onder de goot. Bij bv een stegdoppel kasdek gaat dit al niet of slecht. Natuurlijk trekken we ook schermdoeken dicht maar zelden voor een hele dag. Ben het helemaal eens met jullie oplossing voor het probleem, zorg idd voor voldoende luchtstroming en verversing van lucht. Stilstaande lucht is altijd heel slecht voor planten.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 15 jan 2011 10:09

pevano schreef:Jullie probleem is dat de serres te goed zijn geïsoleerd. Ik werk zelf in de tuinbouw en weet dat vocht tijdens een koude periode nooit een probleem is. En als je er dan een probleem mee hebt dan is het van te weinig vocht. Door condensatie voert het kasdek dat vocht automatisch af via de condens gootjes onder de goot. Bij bv een stegdoppel kasdek gaat dit al niet of slecht. Natuurlijk trekken we ook schermdoeken dicht maar zelden voor een hele dag. Ben het helemaal eens met jullie oplossing voor het probleem, zorg idd voor voldoende luchtstroming en verversing van lucht. Stilstaande lucht is altijd heel slecht voor planten.

Peet

Daar had ik eerder wat soortgelijke opmerkingen over gemaakt, zie viewtopic.php?f=53&t=1133&start=10
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor pevano op 15 jan 2011 10:28

Tosaman, zo te zien zijn wij het onafhankelijk van elkaar en vanuit een andere invalshoek aardig eens.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 15 jan 2011 11:06

Ik vrees dat ik dan vandaag ook met de slijpschijf een aantal gaten zal moeten maken aan de zijkanten.

Ik dacht in het vorig topic dat de deur openen genoeg was in combinatie met de circulerende lucht van de ventilator maar dit geeft dus nog niet voldoende luchtcirculatie.
Ik wou geen gaten maken voordat ik zeker was dat dit nodig was en dat deze stalling voldoende isoleerde in de winter.

Tot in de elektro groothandel misschien he Chris.
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 15 jan 2011 12:08

Vocht raak je toch het makkelijkst kwijt als je gaat verwarmen en circuleren.

Ik zou het bekijken als in een auto: Als de ramen beslagen zijn zet je de blazer ook aan. Hangen de druppen vocht aan de binnen kant van je raam zet je het raam ook een klein stukje open en de verwarming op zijn warmst en blazen maar je bent het vocht dan ook zo kwijt. Sneller dan koude lucht te blazen. ( het is dat ik geen ramen in mijn garage heb zitten, anders hadden de palmen daar gestaan ca 7graden nu staan ze door het huis verspreid)
Ronnie D

12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming