Mijn eerste echte inpakwerk (met foto's)

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Mijn eerste echte inpakwerk (met foto's)

Berichtdoor Nody op 02 feb 2012 16:09

Hoi,

Vorige week zaterdag voordat het zo ging vriezen heb ik alles ingepakt. Voor de eerste keer heb ik alles maximaal ingepakt zover ik kan aangezien ik pas sinds lente 2011 begonnen ben met exoten in de tuin.

Ik wilde mijn arbeid nog even met jullie delen. Hier een paar foto's:

Tuin winterbescherming.jpg
De verhoogde voorkant van de tuin kon ik alleen beschermen met stro en bladeren. Hopelijk is het voldoende.
Tuin winterbescherming.jpg (164.21 KiB) 4857 keer bekeken

Olijfboom winterbescherming.jpg
Mijn olijfboom in de volle grond staat lekker dicht tegen de zuidmuur, maar heb hem toch maar helemaal ingepakt met vliesdoek. Met een extra touw aan de muur gebonden zodat hij rechtop blijft staan.
Olijfboom winterbescherming.jpg (291.99 KiB) 4857 keer bekeken

Dicksonia winterbescherming.jpg
Eerst had ik een plastic bakje over het plantje gelegd. Toen een berg stro erover en daarna de dakpannen. Staat ook redelijk dichtbij de zuidmuur.
Dicksonia winterbescherming.jpg (294.78 KiB) 4857 keer bekeken

Cordyline winterbescherming stap 1.jpg
Het blad van de cordyline heb ik opgebonden met een ijzeren ring. Toen vliesdoek eromheen met een veiligheidsspeld vastgezet.
Cordyline winterbescherming stap 1.jpg (287.15 KiB) 4857 keer bekeken

Cordyline winterbescherming stap 2.jpg
Daarna nopjesfolie eromheen. Wederom met veiligheidsspeld strak eromheen gedraaid.
Cordyline winterbescherming stap 2.jpg (272.33 KiB) 4857 keer bekeken

Cordyline winterbescherming stap 3.jpg
Ik had nog een hele handige kartonnen buis liggen die precies eromheen paste, dus zo geschiede. Ook extra hooi aan de voet gelegd.
Cordyline winterbescherming stap 3.jpg (224.57 KiB) 4857 keer bekeken

Cordyline winterbescherming stap 4.jpg
Plastic zak (zonder gaatjes) over de opening heen gelegd.
Cordyline winterbescherming stap 4.jpg (228.07 KiB) 4857 keer bekeken

Cordyline winterbescherming stap 5.jpg
Ten slotte een grotendeel afgesloten plastic pot erover die er toevallig precies overheen past.
Cordyline winterbescherming stap 5.jpg (250.11 KiB) 4857 keer bekeken

Ik hoop dat ik mensen op goede ideeën heb gebracht. Kritiek is ook welkom. :thai:
Nody

23 bedankjes

Re: Mijn eerste echte inpakwerk (met foto's)

Berichtdoor marc50 op 02 feb 2012 18:52

Hoi Nody

Uit ervaring vrees ik een beetje voor je cordyline purperea.
Deze verdraagt een korststondige vorst van min 3 graden , wat momenteel toch meer is .
Ik had deze soort buiten geprobeerd bij min 6 graden en beschermd zonder verwarming , heeft het lootje gelegd .Ook kan ik u zeggen dat een cordyline (aan de kruin)zeer gevoelig is aan vocht of condens, rotvorming bij lang inpakken , als je geluk hebt, vormt die terug uitlopers op de stam of uitlopers naast de stam , deze zijn dan een beetje winterharder , de groene vorm ( australis)is de meest winterharde ; ( met bescherming en opbinding van de kroon en voet) ; tot min 6 tot min 10 graden aan kan naargelang de plaats in de tuin .

Mijn ervaring is de bonte soorten houden in kuip en binnen zetten .

Grt

Marc
Laatst bijgewerkt door marc50 op 02 feb 2012 21:02, in totaal 1 keer bewerkt.
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor Nody op 02 feb 2012 20:24

marc50 schreef:Hoi Nody

Uit ervaring vrees ik een beetje voor je cordyline purperea.

Tsja, ik heb geen mogelijkheid om bij te verwarmen. Het is een experiment en ik moet dan maar gaan zien of het de moeite waard was. Als de stam het niet redt zal hij wel weer uitlopen uit de grond, denk ik.

Hij staat ook heel dicht tegen een vrij oud en slecht geïsoleerd gebouw aan en zal vanuit de grond ook warmte ontvangen vanuit de kelder waar altijd-warme verwarmingsbuizen aan het plafond tegen de buitenmuur hangen.

Na de afgelopen winter zijn er ook canna's die toen in de volle grond op deze plek stonden weer omhoog gekomen, dus de wortels moeten het zeker wel overleven met 15 cm hooi erbovenop.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor shorty op 02 feb 2012 20:52

de plastic zak eroverheen is geen goed idee.kwestie van verluchting....rotten,schimmelen,condens..mvg shorty
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor Nody op 02 feb 2012 21:10

shorty schreef:de plastic zak eroverheen is geen goed idee.kwestie van verluchting....rotten,schimmelen,condens..mvg shorty

Ik snap wat je bedoelt, maar aangezien het niet echt warm zal worden in de buis zal het niet zo'n vaart lopen denk ik. Schimmels hebben immers net als planten ook temperaturen boven 0 nodig. Zonder die zak zou het beetje warmte wat wordt vastgehouden zo wegvliegen via de gaatjes in het plastic potje.

Nog zo'n 11 dagen en de Cordyline wordt weer bevrijd en gelucht. Hij was ook droog toen ik hem inpakte.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 02 feb 2012 23:32

Hoi Tijn,

Ben het eens met Shorty : geen plasticzak over je cordyline : condens onder plastic is er altijd en aangezien de weersverwachtingen koud maar droog zijn, hoef je niet te vrezen dat ie nat wordt.
Enkel een cubbele laag vliesdoek over de top is voldoende, zo blijft hij ademen.
'k spreek uit ervaring. Vorig jaar mijn 8 cordyline austalissen allemaal ingepakt met vliesdoek en daarover plastic en bijna niet gelucht, met als resultaat dat bijna alles beschimmeld was.
Ze zijn wel allemaal terug uitgeschoten en staan er weer mooi bij, maar je verliest wel een groot stuk van de stam. Tot gisteren stonden ze onbeschermd - ttz. enkel de voet beschermd met een dikke mulchlaag van houtsnippers en bladeren - en vanaf gisteren twee lagen vliesdoek errond, die er zo gauw het weer wat minder koud wordt, weer vanaf gaan.
Met de purpurea heb ik geen ervaring, maar die zal toch niet zo sterk zijn als de groene vorm.
groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Rob op 02 feb 2012 23:45

Ondanks de goede pogingen alles in te pakken heb ik voor de cordylines een andere aanpak gekozen:
de kleintjes gaan hier met pot en al de grond in. Bij lichte vorst (-3) krijgen ze een zaterdag Telegraaf - doet ie ook eens wat nuttigers - daaronder gaat de pot onherroepelijk naar binnen.
Elk jaar wachten op nieuwe uitlopers is echt geen gezicht, en de pot eruit rukken kost letterlijk 5 seconden
Laatst bijgewerkt door Rob op 03 feb 2012 01:08, in totaal 1 keer bewerkt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 feb 2012 00:02

Rob schreef:Ondanks de goede pogingen alles in te pakken heb ik voor de cordylines een andere aanpak gekozen:
de kleintjes gaan hier met pot en al de grond in. Bij lichte vorst (-3) krijgen ze een zaterdag Telegraaf - doet ie ook eens wat nuttigers - daaronder gaat de pot onherroepelijk naar binnen.
Elk jaar wachten op nieuwe uitlopers is echt geen gezicht, en de pot eruit rukken ksot letterlijk 5 seconden

echter dit woord is mij ook vreemd [ksot] :mrgreen:
en ja dit zijn geen planten voor buiten te overwinteren !
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Nody op 03 feb 2012 00:13

EDUARD schreef: echter dit woord is mij ook vreemd [ksot] :mrgreen:
en ja dit zijn geen planten voor buiten te overwinteren !

Hij had die paar nachten met matige vorst een kleine maand geleden anders wél overleefd met alleen vliesdoek eromheen. Alleen een paar vlekjes toen op de buitenste bladeren.

Maar dit is natuurlijk wel vrieskou van een iets ander kaliber... :onzeker:

Als hij al zijn buitenste blad verliest en ik het groeipunt kan behouden ben ik al gelukkig. En zo niet... hij kostte maar 5 euro. :fluiten:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 feb 2012 00:16

1 ste winterprik met exoten, dus geen ervaring ;)
Maar 'k wens U veel succes met de overwintering :thumb_up:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming