Winter 2011 - 2012, de balans.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winter 2011 - 2012, de balans.

Berichtdoor KevinC op 15 maart 2012 21:15

Hey forumvrienden.

Gisteren even de balans opgemaakt van afgelopen winter, blijkbaar zijn er toch een hele hoop planten gesneuveld. Hier een voorlopig lijstje, misschien hebben jullie er iets aan.

Palmen:
- Trachycarpus fortunei:
* Stammen van 1 tot 2m in volle grond, beschermd met vliesdoek: allemaal bladschade
* Planten kleiner dan 30cm in pot op beschutte plaats: 75% kapot
* Planten 30 - 100cm in pot, op beschutte plaats: 20% kapot

Trachycarpus wagnerianus:
* Stammen van 100 tot 120cm in volle grond, beschermd met vliesdoek: allemaal bladschade
* Stam van 100cm in volle grond, beschermd met vliesdoek en vlak tegen zuidermuur: geen schade

Phoenix canariensis:
* Plant van 150cm, in volle grond beschermt met vliesdoek en lichtslang: geen schade.

Brahea armata:
* plant van 70cm, in volle grond, beschermt met vliesdoek, noppenfolie, tegen zuidermuur: kapot

Chamaerops humillis:
* 'Cerifera', 30cm, geen ebscherming, vorige winter geen schade, nu 100% van de planten kapot
* ' Vulcano', 40cm, beschermt met vliesdoek, noppenfolie, tegen zuidermuur: kapot
* 'Vulcano', 2 planten van 70cm en veel zijscheuten, vliesdoek, noppenfolie, zuidermuur: alles kapot op 3 kleine zijscheutjes na.
* Gewone humillis: 70cm, onbeschermd tegen zuidermuur, vorige winter geen schade nu kapot.

Sabal palmetto:
* Plant van 160cm in kuip, altijd in een onverwarmde kas gehouden zonder schade, dit jaar gewoon onder afdak tegen zuidermuur en alle bladeren + speren beschadigd, maar ze zitten nog vast.

------------------------------------------------------------------------------

Exotische bomen:
Olea europeana:
* Leeftijd ongeveer 80 jaar, onbeschermd in volle grond tegen zuidermuur, heeft 50% van het blad laten vallen, maar alle twijgen zijn nog groen
* hetzelfde met een boompje met stamomtrek van 30cm in pot, beschermd met vliesdoek, onder een afdak tegen de zuidermuur.
* Plantje van 50cm hoog, onder afdakje, blaadjes laten vallen maar twijgjes zijn nog groen.

Punica granatum:
* oude boom, beschermd met vliesdoek: lijkt niet veel leven meer in te zitten.
* Jong boompje in pot onder het afdak en tegen de muur: geen schade

Albizia julibrissin:
* 6m hoogte, volle grond, geen bescherming: op het eerste zicht enkele dode takjes
* boompje van 3m hoog: zelfde als de grote boom.

Albizia julibrissin 'Summer chocolate':
* 1m, in pot: dood
* 5cm stamdoorsnede, 3m hoog: waarschijnlijk dood.

Eucalypthus gunni:
* In pot, 3m hoog, op een zeer beschutte plaats: waarschijnlijk dood.

Quercus ilex:
* 2m, in pot, op beschutte plaats: beetje blaschade.
* Stamdoorsnede 15cm, in volle grond: beetje bladschade.

Ficus carica:
* Stammen van 2 tot 40cm doorsnede: nog geen idee

Paw Paw:
* 120cm, geen bescherming, geen schade.

Diospyros kaki:
* 120cm, geen bescherming, geen schade.

------------------------------------------------------------------------------

Fatsia japonica:
* 1m hoogte, volle grond: alle bladeren kapot maar al terug aan de groei.
* 'Spiders Web', op beschutte plaats in de volle grond: geen schade.

Tetrapanax papyrifera:
* van 30 tot 50cm, stam ingepakt met vliesdoek: geen schade.

Yucca gloriosa:
* stammen van ongeveer 1m, onbeschermd, geen schade.

Yucca rostrata:
* 40cm, geen stam, geen bescherming, tegen zuidermuur: geen schade.

Border zuidermuur voor de winter:
Afbeelding

Na de winter:
Afbeelding

Gisteren:
Afbeelding

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Re: Winter 2011 - 2012, de balans.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 maart 2012 21:53

Jaiks, veel palmschade Kevin :? Da's wel spijtig seg ! :( Maar zonder bijverwarming zijn er weinig soorten die dergelijke koude schadeloos overleven natuurlijk, zelfs de Trachy's hadden het moeilijk. Hopelijk heeft het je goesting niet teveel beschadigd ?
Hier bij mij valt het erg goed mee, enkel een kleine cerrifera blad en speerloos geworden dus misschien dood, idem voor een kleine kumaon, kleine butia capitata en vele kleine fortunei's in pot.
Een manipur is ook bladloos maar speer is 100% goed, idem voor de grote Sabal minor x palmetto.
De grote palmen zijn allemaal schadeloos, enkele de Trachy's met lichte bladschade en de grote waggie redelijke bladschade.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 15 maart 2012 22:01

Idd kevin er is veel schade aan de chamaeropsen hier heb ik er ook al 2 mogen uitsmijten, zijn volgens mij toch minder winterhard of dat ze zeggen. Natuurlijk ja, de temperaturen waren ook niet echt normaal te noemen en dan nog bijna 3 weken aan een stuk! Mijn kleinere brahea is aan de betere hand, de bladeren zijn naar de vaantjes, maar er komt terug groen naar boven uit het midden :thumb_up:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Rob op 15 maart 2012 23:20

Yaiks...
Shit man dat ziet er ernstig uit, Kevin. jammer van zulks een mooie border.
Het geduld om te wachten op hergroei is aan jou ook niet echt besteedt zei ik al.....

Enfin, weer een winter om bij te schrijven in de harde lessen van de palmenschool.
Moet zeggen dat het beschermen me steeds beter af gaat, en ik eigenlijk al niet eens meer overweeg om te experimenteren zonder - de kansen zijn gewoonweg te klein, zelfs voor bijv Chamaerops, Butia, Jubea of Brahea. Eiegnlijk konden ook de Trachies dit jaar niet echt zonder een jasje tegen de koude wind, zoals velen hebben ondervonden.

Jammer Kevin; ik neem aan dat je de border weer terug op gaat bouwen??

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 maart 2012 23:28

Dit is zeker informatie waar we wat aan hebben.
Ik heb een trachy beschermd (stam 1,50m, aangeplant 2010) met meerdere lagen bubbeltjes folie, bladeren bijeengebonden en met een paraplu beschermd tegen de regen. Zonder enige vorm van schade en met een nieuwe speer als gevolg.

In april overweeg ik om Albizia's in volle grond te gaan zetten, met de informatie heb ik zeker al meer hoop. Plantjes zijn nu 30cm en 0,5cm dik. Eerst dacht men dat de winterhardheid lag aan dikte van de stam. Dit is niet zo want ook exemplaren van 3 cm en op tijd aangeplant in april 2011 hebben de winter prima overleeft elders bij iemand anders.

Olijven, als ik die foto's zo zie ga ik ook heel erg nijgen om er ook 1 aan te schaffen. :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 16 maart 2012 10:04

Net 30-tal trachy zaailingen verloren... speer volledig los en rot!
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 maart 2012 12:42

Dat is behoorlijk wat schade Kevin. Hier zijn de C. humilis die alleen een paraplu hebben gekregen dood.
De fortunei's hebben eigenlijk geen schade behalve de winsan met 40 cm stam, daarvan is alleen de speer nog goed.
Alle andere planten stonden goed ingepakt en zijn allemaal weer aan de groei zonder schade.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 16 maart 2012 21:39

Hey iedereen

Ja deze winter zijn we weer met beide voeten op de grond gezet.

De schade is dit jaar idd enorm, veel erger dan vorige jaren. Maar ik moet bekennen dat ik alles vorige jaren beter beschermd heb.
Dit jaar wegens tijdgebrek ed alles maar minimaal beschermd. Dit is weer een les die we geleerd hebben voor volgende jaren want als je wat tijd en geld in je winterbescherming steekt kan je hier zelfs phoenixen en washingtonia's overwinteren zonder schade. :)

s.janssen: Ik heb al ongeveer 10 jaar een Albizia in de tuin staan, geplant als plantje van 50cm hoog, nu is het een heuse boom van 5-6m hoogte. Nooit echt schade aan gehad. :)
Dit is de 2e winter op rij dat ik buiten olijfbomen overwinter en moet zeggen dat ze beter scoren dan verwacht. :) Vorig jaar met en dit jaar zonder bescherming, maar ze lijken de winter goed te hebben overleefd. Moet wel zeggen dat de border van de foto en enorm gunstig ligging heeft. Pal op het zuiden en we hebben hier in Keerbergen droge zandgrond, dat doet ook veel.

De trachy's staan hier momenteel allemaal zonder kroon en met nog maar 1 of 2 speren, hopelijk groeien ze snel weer.

Rob, de border word de komende weken uiteraard terug opgebouwt. :) Ik weet nog niet hoe of wat. Heb nog een grote Brahea armata en grote Yucca rostrata in pot staan. Maar een wagnerianus met 2m stam lijkt me ook wel wat. :)
De palmen die ik heb uitgestoken waren enorm hard beschadigd dus denk niet dat ze nog zouden terug gegroeid zijn, de planten waar ik nog wat vertrouwen in heb staan in pot in de serre nu.

Afbeelding

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 maart 2012 13:03

Ai... dat is inderdaad een behoorlijke lijst...
Gelukkig pak je het nog positief op ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 19 maart 2012 18:16

Had bijna alles verhuist naar de serre dus redelijk wat overlevers.
Met de container musa's gaat het voorlopig niet al te best.
De basjoo heb ik voor het eerst sinds 4 jaar buiten kunnen overhouden.
Na veel geëxperimenteer met veel soorten winterbescherming.

Enkele foto's van de overlevers en twijfelgeval die buiten zijn blijven staan.

Basjoo
Afbeelding

Wagnerianus
Afbeelding

Humilis
Afbeelding

Groeten Kevin
yakuza

14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming