orchidee te redden?

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

orchidee te redden?

Berichtdoor pascal op 15 jun 2010 22:58

Ik had een mooie orchidee staan (ik denk een Phalaenopsis) Zonder er ook maar iets van te kennen bleef hij goed in orde en zijn bloemen waren mooi.

Na de verhuis begon deze echter al zijn bloemen te verliezen. Geen probleem dacht ik en ik liet hem een tijdje staan in de zuidgerichte veranda (veel zon, heel warm). Hier staat hij trouwens nog maar wel uit de directe zon.

Na een tijdje begonnen er bruine plekken op de bovenste bladeren te komen. Deze plekken werden groter en groter, en nu zie ik dat het tweede blad aan een kant ook zo een plek heeft. Dan heb ik de bloemstengels maar gesnoeid tot vlak boven de 3e knoop. Ook heb ik me zo een benevelaar gekocht en besproei hem daar nu regelmatig mee.

Hij krijgt enkel regenwater dmv de pot een 10-tal seconden onder te dompelen in mijn regenwatervat.

Weet iemand raad? ik zou hem graag redden!
De patient
Afbeelding

de ergste kant met 2 slechte bladeren
Afbeelding
pascal

1 bedankjes

Re: orchidee te redden?

Berichtdoor arpad veldhuis op 16 jun 2010 06:14

ik denk wel dat die in de zon staat(of hebt gestaan) want de bladeren zijn verbrandt

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor pascal op 16 jun 2010 19:56

hij heeft inderdaad een paar dagen achter het raam gestaan. Hier heb ik hem direct weg gehaald maarja nu zitten we ermee.

is er iets dat ik er nog voor kan doen? de drie bladeren afsnoeien? de bloemstengels korter/af snoeien? extra voeding geven?
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 16 jun 2010 20:06

ik zou niets doen de plant hebt er niet zo last van hij groeit wel door.

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor pascal op 12 aug 2010 13:23

ondanks dat mijn vriendin hem wou weg gooien wegens niet mooi meer en geen bloemen heb ik na de raad hier de plant gewoon laten staan.

er zijn reeds 2 nieuwe bladeren aan gekomen en de 2 bloemstengels zijn uitgeschoten -> 1 keiki en 1 nieuwe bloemstengel.

merci voor de goede raad.
:thai:
pascal

1 bedankjes

Keer terug naar Orchideeën