Hallo,
Aan iedereen hartelijk dank voor de lovende woorden, maar zoals gezegd, het is met alle plezier gedaan !
Wat mijn tuin betreft heb ik wel een aantal opmerkingen :
Er staan al veel planten in, maar je mag ook niet vergeten dat we al van 2003 begonnen zijn met de aanleg ervan. Vele palmen doen het hier goed, en groeien goed, en na een aantal jaartjes kan je dat goed zien. Jullie zullen vast wel opgemerkt hebben dat de grootste vooraan in de tuin staan, daar zijn we begonnen met de aanleg. Hoe verder in de tuin, hoe kleiner de bomen, maar binnen een aantal jaren zal je ook daar het verschil niet meer zien.
Ook hebben we van in het begin een jaarlijks budget uitgerekend, waarbij we jaarlijks 1 plant van redelijk formaat kopen, en verder nog wat kleinere. Het had ook niet veel zin om met allemaal kleine planten te beginnen, gezien onze leeftijd...
Je kan maar zo'n exotentuin hebben als ge in de winter goed beschermd. Daarvoor moet je wel wat over hebben. Zoals jullie weten worden er huisjes rond gemaakt, met lampen, en bij sommigen een elektrisch blazertje. Natuurlijk zitten we dan een 5-tal maand met niet zo'n fraai uitzicht, maar wij hebben dat ervoor over, om dan zeker 7 maand te genieten van onze tuin. Iedereen maakt hierin zijn keuze. Rudi is zeker 4 dagen bezig met de winterbescherming aan te brengen, en bij vrieskou worden lampen en blazertjes goed gecontroleerd. Hij lacht wel eens om het feit dat hij in de winter meer werk heeft aan de tuin, dan in de zomer...
Wij weten ook wel dat we de bescherming niet kunnen volhouden, want een boom van pakweg 5 m. is nagenoeg niet te beschermen. Daarom hebben we beslist dat we nog max. 9 jaar de meest gevoelige palmen zullen beschermen. Rudi zal dan 65 jaar zijn, en dan is het niet meer te doen om op ladders ed. te kruipen ... Ondertussen hebben jullie misschien gezien dat er hier en daar kleine trachys in de grond staan. We hopen dat deze zo snel zullen groeien als al de rest, en we na een jaar of 10 een mooie trachytuin kunnen overhouden
Zelf gaan we ook graag tuinen bezoeken, en we hebben daaruit heel veel geleerd. Hopelijk hebben jullie ook wat nieuwe ideetjes opgedaan na het tuinbezoek !
Dat was het dan. Rudi en ik waren heel blij met jullie bezoekje, we hopen dat we dat nog eens kunnen inrichten, en de eerstvolgende maand is IEDEREEN welkom !
groetjes, Erna