dennenboom terug snoeien

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: dennenboom terug snoeien

Berichtdoor Lampenz op 16 jul 2015 10:02

Ik heb eigenlijk een soortgelijk probleem, maar dan met mijn buurvrouw. Haar boom is zeker wel een meter of 7, en blokkeert al mijn zon. Ik heb het huis echter later gekocht dat haar, en weet niet goed wat ik hiermee moet. (ik heb al met haar gepraat, ze wil de boom niet weg halen omdat ze dan weer veel tuin moet bijhouden).

Ik hoopte dus dat ik de boom zou kunnen toppen, zodat hij onderaan breed blijft, maar van boven toch niet te hoog is.

Nu komt ze met een alternatief, ik mag hem weg zagen als ik er een plant/struik/boom neer zet die net zo breed is aan de onder kant, maar niet zo hoog.
Echter de boom waar het om gaat heeft echt een doorsnede van wel een meter of 4 (niet de stam, maar het geen wat hij bedekt op de grond). En alsof dat niet moeilijk genoeg was, wil ze dan ook nog dat ik er voor zorg dat het een boom is die wintergroen is.

Wat kan ik hier mee?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 16 jul 2015 13:37

Heb je een foto? Toppen zou ik sowieso niet doen, je krijgt meer zon maar kijkt tegen een afschuwelijk gedrocht aan. Gebeurt dit niet professioneel en/of is de boom in een slechte conditie dan kan de boom een infectie krijgen en alsnog dood gaan. Jij blij, maar de buurvrouw hoogstwaarschijnlijk niet. Weet niet of een dode boom een verziekte relatie met de buurvrouw waard is?

Er zijn natuurlijk een aantal andere opties:

1) Je erbij neerleggen dat ze boom niet kwijt wilt en daarop je beplanting aanpassen. Schaduw heeft immers ook een groot aantal voordelen ten opzichte van zon. En zoals je al zei, je bent er later komen wonen. Dan had je er ook rekening mee kunnen houden dat die boom er stond en daarmee de gevolgen ervan voor zon in de tuin. Het lijkt me dat je het huis + tuin immers van te voren bezichtigt hebt?

2) Mocht de buurvrouw akkoord gaan met het verwijderen van de boom + herplant van een andere wintergroene struik/boom dan zou je o.a. kunnen kiezen voor:

- Beverboom (Magnolia grandiflora)
- Italiaanse cipres (Cupressus sempervirens)
- Laurierkers (Prunus laurocerasus)
- Portugese laurier (Prunus lusitanica)

Deze soorten zijn eenvoudig in toom te houden door snoei toe te passen.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 16 jul 2015 14:20

Stefan, ja ik heb de tuin bezichtigt. Echter heb ik bij mijn tweede bezichtiging met de buurvrouw gepraat over de betreffende boom. Ze heeft mij toegezegd dat ze hem wel kwijt wilde, mits ik hem zou omzagen en afvoeren. Daar heb ik akkoord op gegeven. (het gaat tevens om een conifeer (volgensmij)).

Omdat ik eerst mijn net gekochte huis moest opknappen, kwam ik een half jaar later pas bij de buurvrouw uit, die me vervolgens vertelde dat ze nooit gezegd had dat ik hem mocht omzagen. Pure larriekoek, we hadden dat toch echt afgesproken. Afin, omdat ik de beroerdste niet ben, heb ik de onderhandeling een draai gegeven.

Mijn buurvrouw is aan de oude kant (ik weet haar exacte leeftijd niet, maar schat haar ergens tussen de 70 en 80). Ze heeft een hoekhuis, en daarbij een zeer behoorlijke tuin. Echter, heeft ze hier grotendeels kunstgras in gelegd, omdat ze het niet meer bijhouden kon.

Omdat ze dus wat ouder is, wil ze de boom die mijn zon blokkeert houden, dit omdat deze met zijn takken (lage takken, net boven de grond) er voor zorgt dat ze daar nu geen onkruid meer hoeft te wieden. (wat ik dan ook wel weer begrijp, wat ik dan niet begrijp is waarom je dan in godsnaam in dat huis wil blijven wonen als je de tuin niet meer bij kan houden). Toen ik haar de laatste keer sprak over de boom zei ze dat als ik hem weg wilde hebben moest zorgen dat er een soort gelijke boom moest komen te staan, die op zijn laagst 2m hoog moest zijn, maar ook in de breedte net zo breed moet zijn. in mijn optiek is dat gewoon onrealistisch. De boom in kwestie heeft echt een doorsnee van ongeveer 4 meter (op de grond).

Ik heb haar ook nog aangeboden om haar onkruid te wieden, mocht ik geen boom kunnen vinden van dat formaat. Maar ook dit aanbod stond haar niet aan. Ik begin er langzaam een beetje geïrriteerd van te raken.

Ik houdt er niet van als mensen niet eerlijk zijn. want ik heb het idee dat dat gebeurd nu, dat zij zo iets heeft van, ik wil de boom houden. en dat ze daarom onmogelijke eisen opstelt om de boom alsnog te rooien. Het is in mijn optiek niet fair om iets toe te zeggen, en dan vervolgens zonder argumenten te annuleren.

PS: Ik heb geen foto's van de boom, maar zal deze vanavond even maken / uploaden
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel