Palmen goedkoper?

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Palmen goedkoper?

Berichtdoor Lampenz op 12 feb 2015 16:51

Hij bedoeld dat menig kweker zijn geld verdiend doordat hij een stukje expertise heeft op het gebied van planten (in sommige gevallen exoten). Als de bouwmarkten/Ikea's en dergelijke ketens palmen gaan aanbieden voor ontzetten lage prijzen. Dan heeft de consument geen adviezen meer nodig omdat wanneer de plant dan "door slechte adviezen" kapot vriest, doodgaat door overdaad of juist te weinig water, koopt de consument gewoon een nieuwe plant voor 5 euro.

De tuinders/kwekers hier in Nederland moeten het hebben van het advies percentage. Dit betekend dat de consument goed wordt ingelicht over een plant die hij/zij koopt. Hiervoor vraagt de kweker een kleine bijdrage (noem het een klein stukje winst). Echter gaat hij er daarbij van uit dat een tevreden en goed voorgelichte klant dan ook weer terug komt bij hem als hij iets nieuws zoekt.

Echter kan een tuinder nooit concurreren met die in massa gekweekte palmen die met zeecontainers geïmporteerd worden uit het buitenland. Daardoor zal dit inderdaad voor de tuinders een zware periode zijn.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 12 feb 2015 17:13

Ik begrijp het hele verhaal wel, echter zo gaat het toch overal en niet alleen in de palmen- of exotenbranche.
Een leek die zich nergens in verdiept laat adviezen varen en zijn (duurdere) palm in de winter ook doodvriezen, daarentegen kan iemand die zich wel informeert (al zij het bijv door er over te lezen op fora ;) ) goed goedkopere planten kopen en hoeft ie niet naar diverse uithoeken te rijden om een leuke en goede plant te bemachtigen. ;)
En advies alleen weegt qua prijsverschil domweg soms niet op! Wat voor een advies ze me over diverse kamerpalmen (bijv de standaard Kentia, Howea) ook geven, de planten worden vaak op den duur minder mooi en/of gaan simpelweg dood. Of die plant nu van het tuincentrum komt, of simpelweg van de Aldi.
De mensen die de buiten- of binnen-exoten wel gezond groot krijgen, die hebben dus vaak voldoende kennis of gevoel én halen geen meerwaarde uit persoonlijk advies.

Kortom, alles heeft voor een groot gedeelte toch gewoon met mode, vraag en aanbod en/dus handel te maken ;)
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 feb 2015 23:54

Ik denk dat er zeker wel een kwaliteitsverschil zit vergelijking bouwmarkt/tuincentra. De Dracaena die mijn broer had gekocht waren duidelijk slecht geworteld, paar stokjes in een pot met wat wortels, even blazen en ze lagen omver. Palmen uit tuincentrum hebben denk ik langer te tijd gehad om goed te wortelen en staan vaak ook in een beter grondmengsel dan de in potgedrukte (in zware klei!) die je veel ziet bij bouwmarkten.

Mijn citrus calamondin komt ook van de Gamma en dit een mooie boom geworden ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 13 feb 2015 09:35

Laten we het erop houden dat het bij de meeste bouwmarkten een gok is, en bij tuincentra is het een gok met een veel kleiner faal percentage.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 13 feb 2015 09:57

Ik vraag me af of dat zo is.
De palmen bij de Praxis komen volgens mij bij de Italiaanse Oase vandaan en die van de Gamma volgens mij ook.

Met de kwaliteit van de Italiaanse Oase lijkt mij niets mis.

En de prijzen bij de Intratuin bijvoorbeeld vind ik buitensporig hoog.

:shock:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 13 feb 2015 10:14

De Intratuin is dan ook niet het beste voorbeeld. Ik heb hier wel eens phoenix roebelenii's bij de formido zien staan met 3 bladeren. Toen ik er wat over vroeg werd er gezegd dat dat zo hoorde bij een jonge palm. Ok prima, maar mijn inziens heeft een jonge palm geen 15cm stam ;)
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Remy op 13 feb 2015 10:29

Het is ook een beetje geluk hebben volgens mij... Heb 3 jaar geleden 1x een trachy bij de praxis gekocht omdat deze perfect 360 graden blad had. Echter verloor deze in de winter daarna al zijn blad. Sinds vorig jaar zit er weer groei in maar zijn stamlengte is op 40cm blijven steken.
Bij mijn grootste fortunei, die bij een hobbykweker vandaan komt, is de stamlengte in 3 jaar tijd bijna 3x zo hoog geworden, van 40cm tot ruim een meter.
Maar ik heb ook een Phoenix Roebelenii en een Canariensis voor een prikkie + kortingsbonnen bij dezelfde bouwmarkt gekocht en die kwaliteit was uitstekend. Beide groeien prima en heb er nog geen blad af hoeven te halen. Alles is nog mooi groen.
Ben nu eenmaal een Nederlander, als ik het goedkoop en in de buurt kan afhalen doe ik dat. Al bestel ik jaarlijks ook bij Gardenpalms, vanwege de bijzondere soorten en je krijgt daar gewoon waar voor je geld.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 feb 2015 11:40

Allemaal kwats!

De palmen die men bij de bouwhandels en tuincentra vind komen absoluut van redelijk gesorteerde kwekers. Enkele ervan kennen we zelfs heel goed, zoals John terecht opmerkt.
De aangeboden planten zijn over het algemeen OK. Je krijgt er idd geen advies bij, maar daar is de prijs ook naar.
Vergelijk het met brood, vlees etc bij de supermarkt. Op zich niet heel veel mis mee, maar het is geen bakker of slager....

Ik erger me overigens wel behoorlijk aan die bouwhandels - ze verkopen letterlijk alles wat los en vast zit, om in leven te blijven. Door die generalisatie word de sortering in bouwmaterialen steeds slechter, en als men niet uitkijkt dan gaan ze achter V&D aan.
Het is overigens wel juist dat dit aanbod de prijzen aantast. Voor ons gunstig, voor de kweker een grotere uitdaging.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 14 feb 2015 00:49

Kortom, gewoon overal goed kijken wat je koopt, en wees niet bang om de pot er af te halen om de wortels te bekijken! ;)

Zelf bij goedbekende kwekers kunnen slechte planten zitten, het blijven tenslotte levende dingen. :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor batdah op 14 feb 2015 00:59

Opletten kun je idd beter overal doen..helemaal juist.. ;)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is, From the border to the sea, Europe must be muslims & africans free.
batdah

149 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel