Zeer vervelend probleem, hulp gevraagd ?!

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Zeer vervelend probleem, hulp gevraagd ?!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 feb 2014 00:27

Hoi palmvrienden,

Ik heb een vervelend probleem en dacht ik gooi het eens op het forum en kijk wat anderen eventueel nog creatiefs kunnen bedenken...
Laat me beginnen met het begin. Op mijn wenslijstje staat al heel lang een grote "Jubaea chilensis"
Momenteel heb ik de mogelijkheid om deze eindelijk te kunnen aanschaffen. Ik heb nu ook een exemplaar gevonden die aan al mijn minimum eisen voldoet. Dus iedereen zou denken, goed, dan is het nu DE moment om deze te kopen...
Het probleem; ik spreek dus van een grote Jubaea, dan bedoel ik echt een grote dikke vette Jubaea. Hij staat in 350L kuip met een diameter van 96cm. Ik heb een rijhuis met daar achter de tuin. Dus alles wat in de tuin wil moet helaas door het huis. Dit is niet zo heel moeilijk want dit kan in een mooie rechte lijn. Echter moet het wel even door een smal gangetje, dit is zo'n 3m lang en maar Maximum 79cm breed... Hieronder een tekeningtje van bovenaf bekeken, het rode is het betreffende gangetje...

Afbeelding

Denk dat de meeste wel al zullen snappen wat het probleem is.
Hoe krijg ik mijn Jubaea in mijn tuin :?:
Een kraan huren voor over het huis is geen optie, palm kost me al een fortuin...
Langs de buren of een andere kant kan ik ook niet de tuin bereiken.
Het gangetje verbreden staat op de planning voor in de toekomst maar is dus momenteel nog niet mogelijk.
Mijn eventuele oplossing zou zijn dat ik met tegen zin langs een kant een stuk van de pot afslijp/zaag zodat deze smaller word ??? :onzeker: Natuurlijk beschadig ik dan een heleboel wortels... :roll:
Mijn vraag dus aan jullie creatievelingen, wat zouden jullie doen ??
En nee, geen kleinere palm kopen... :tong:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Re: Zeer vervelend probleem, hulp gevraagd ?!

Berichtdoor jos944 op 09 feb 2014 00:43

Hoi Dimi.

wat is de doorsnede van de aan de onderzijde.

en wat de doorsnede aan de bovenzijde (zonder de overstekende rand om het zomaar te zeggen).

Ik weet dat ik met mijn grote palmen aan de onderzijde van de pot op minder dan 60 cm zat terwijl de bovenzijde bijna 90 cm was met overstekende rand.

je begrijpt misschien waar ik heen wil?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 feb 2014 00:49

Hoi Jos,

Wat de kleinste diameter beneden is weet ik niet, bovenaan zou de diameter 96cm moeten zijn. Nee, ik begrijp niet waar je heen wil ? :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 09 feb 2014 00:55

Uit de pot halen, grond ertussenuit spoelen langs de zijkanten. Plankje langs de zijkanten en met een spanriem samentrekken.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 feb 2014 01:00

Hier een foto van de palm...

Afbeelding

Leuk plan Peter :thumb_up: Is zo'n slecht idee nog niet, thx :thai:
Wat is jou idee Jos ?
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 feb 2014 01:04

Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van onderstaande tekeningen.
Bij mijn palmen waren de 250 liter kuipen aan de onderzijde nog geen 60 terwijl ze bv aan de bovenzijde met uitstekende rand bijna 90 cm waren.

Afbeelding

Nu moesten deze palmen ook door een kleine deuropening vervoerd worden.
Ongeveer hetzelfde probleem.
Ik heb toen aan 2 zijde maar een beperkte plat vlak hoeven af e zagen.
en dat is allemaal oppervlakkige grond met nauwelijks wortels.
Dus ik zou als ik jouw was even de omtrek van de pot aan de onderzijde opmeten en kijken tot hoe hoog je eventueel 2 platte vlakken moet afzagen.
Inpakken in krimpfolie en je moet hem wel door de gang krijgen met minimale wortelschade.

Afbeelding

Je hoeft dan niet rondom te zagen maar aan 2 zijde een plat vlak afzagen.
dit werkt natuurlijk alleen als de onderzijde van de kuip minder breed is dan je gang.
Laatst bijgewerkt door jos944 op 09 feb 2014 01:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 09 feb 2014 01:07

is die 79cm de breedte tussen de muur of de deuropening?

indien deuropening: de omkasting van de deur afnemen, dit is meestal wel enkele cm die je kan winnen.

in combinatie met de pot eraf en aarde wegspoelen.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 feb 2014 01:12

Thx Jos, dat is ongeveer hetgene wat ik ook al in gedachte had. Alleen vrees ik dat het toch redelijk wat cm's zullen zijn die er dan af moeten en dus toch wat wortels zullen sneuvelen. Maar dit in combinatie met Peter zijn plan zit ik hier te denken...
Als ik nu de kuip los slijp zodat deze van rond de kluit kan, enkel nog het onderste gedeelte een stukje laten staan. Dan goed stevig wat wikkelfolie rond de kluit draaien, dan twee planken langs beide zijden en dan inderdaad goed aantrekken met stevige spanbanden, eigenlijk de kluit plat nijpen zeg maar :happy_thai:
Zoiets, zou dat iets zijn denken jullie ?
Bedankt al voor de snelle hulp hoor mannen, en dat nog op dit uur :thai: :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 feb 2014 01:14

@Geert, 79cm is de breedte tussen de muur, deuropening is 75cm maar ik zat inderdaad al te denken om die omkadering eventueel even weg te halen.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 feb 2014 01:21

Waterboyke schreef:Thx Jos, dat is ongeveer hetgene wat ik ook al in gedachte had. Alleen vrees ik dat het toch redelijk wat cm's zullen zijn die er dan af moeten en dus toch wat wortels zullen sneuvelen. Maar dit in combinatie met Peter zijn plan zit ik hier te denken...
Als ik nu de kuip los slijp zodat deze van rond de kluit kan, enkel nog het onderste gedeelte een stukje laten staan. Dan goed stevig wat wikkelfolie rond de kluit draaien, dan twee planken langs beide zijden en dan inderdaad goed aantrekken met stevige spanbanden, eigenlijk de kluit plat nijpen zeg maar :happy_thai:
Zoiets, zou dat iets zijn denken jullie ?
Bedankt al voor de snelle hulp hoor mannen, en dat nog op dit uur :thai: :thumb_up:

Ik denk dat het aantal cm. wel mee zal vallen.
Dikte van de wand incl.de overstekende rand is toch als snel een 10 tot 15 cm ... dus je hoeft maar iets max . 15 cm weg te halen..dat is nog geen 8 cm per kant.
Als je dit eventueel met behulp van een motortakel / werkplaatskraan met evenaar kan doen kan je denk ik ook best veel aarde weghalen van de kluit zonder veel beschadiging.
Bij mijn palmen zaten alle wortels onder in de pot en de bovenste 10 tot 15 cm had nauwelijks wortels langs de rand van de pot.

eventueel plat drukken met de plank met spanbanden. dan zit je snel aan de 79 breedte die je nodig hebt.

Zorg dat de palm (grond) KURKDROOG is... dan valt de aarde bijna als vanzelf van de wortels.

Succes :D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel