Ik heb een vervelend probleem en dacht ik gooi het eens op het forum en kijk wat anderen eventueel nog creatiefs kunnen bedenken...
Laat me beginnen met het begin. Op mijn wenslijstje staat al heel lang een grote "Jubaea chilensis"
Momenteel heb ik de mogelijkheid om deze eindelijk te kunnen aanschaffen. Ik heb nu ook een exemplaar gevonden die aan al mijn minimum eisen voldoet. Dus iedereen zou denken, goed, dan is het nu DE moment om deze te kopen...
Het probleem; ik spreek dus van een grote Jubaea, dan bedoel ik echt een grote dikke vette Jubaea. Hij staat in 350L kuip met een diameter van 96cm. Ik heb een rijhuis met daar achter de tuin. Dus alles wat in de tuin wil moet helaas door het huis. Dit is niet zo heel moeilijk want dit kan in een mooie rechte lijn. Echter moet het wel even door een smal gangetje, dit is zo'n 3m lang en maar Maximum 79cm breed... Hieronder een tekeningtje van bovenaf bekeken, het rode is het betreffende gangetje...

Denk dat de meeste wel al zullen snappen wat het probleem is.
Hoe krijg ik mijn Jubaea in mijn tuin

Een kraan huren voor over het huis is geen optie, palm kost me al een fortuin...
Langs de buren of een andere kant kan ik ook niet de tuin bereiken.
Het gangetje verbreden staat op de planning voor in de toekomst maar is dus momenteel nog niet mogelijk.
Mijn eventuele oplossing zou zijn dat ik met tegen zin langs een kant een stuk van de pot afslijp/zaag zodat deze smaller word ???

Mijn vraag dus aan jullie creatievelingen, wat zouden jullie doen ??
En nee, geen kleinere palm kopen...