Gedroogde Koemestkorrel wel of geen mest.

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Gedroogde Koemestkorrel wel of geen mest.

Berichtdoor jos944 op 29 maart 2015 12:09

Ik liet gisteren mijn tuingrond testen. En met het advies dat ik mee kreeg was ik een beetje verbaast.

Koemestkorrel werd aanbevolen als grond/structuur verbeteraar. Maar volgens het rapport zou het nauwelijks meststoffen bevatten.

Dit verbaasde mij nogal al. Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd dat koemestkorrel ook voedingstoffen voor de planten bevatte.

Maar zowel volgens de verkoper als ook volgens het rapport zat er nauwelijks voeding in voorplanten.
Maar als ik google kom ik toch wel wat voorbeelden tegen dat koemestkorrel ook als meststof wordt gebruikt.

Wat is nu waar?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Gedroogde Koemestkorrel wel of geen mest.

Berichtdoor ramon van weezep op 29 maart 2015 12:24

de gedroogde koemest bevat weinig voeding.
ik gebruik zelf altijd culterra hier zit veel meer in dat is duidelijk zichtbaar aan de planten.

dat koemest korrels als structuur verbeteraar wordt aanbevolen is onjuist.
structuur verbeteraars zijn:
turf
potgrond
compost
champost
stalmest

belangrijk is wel dat de bovengenoemde elementen goed door de grond gemixt worden d.m.v. een vrees
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor roellus op 29 maart 2015 13:34

dit onderwerp komt ieder jaar wel een keertje terug naar boven.

maar koemest korrels is inderdaad niet echt een meststof, maar het werkt prima als bodem verbeteraar, en je zult ook zien zat het gras of de planten er wel degelijk op groeien. ( gras wordt er mooi groei van en musa's groeien als kool op koemest korrels.
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 29 maart 2015 13:41

Inderdaad is koemestkorrel geen voeding.

Voor goede voeding kijk je eens op deze site.

http://www.tuinvakwinkel.com/index.php?main_page=index&cPath=18_337

Ik gebruik het al jaren. Tevens een site met nog veel meer interessante spullen voor de hobbyist.
En "nee" ik heb geen aandelen. :lol:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 29 maart 2015 14:10

roellus schreef:dit onderwerp komt ieder jaar wel een keertje terug naar boven.

maar koemest korrels is inderdaad niet echt een meststof, maar het werkt prima als bodem verbeteraar, en je zult ook zien zat het gras of de planten er wel degelijk op groeien. ( gras wordt er mooi groei van en musa's groeien als kool op koemest korrels.

Helemaal gelijk, het is misschien geen volwaardige voeding als blauwe korrel of pokon of weet ik veel wat, maar het heeft wel degelijk effect op de plantjes. Dus om nou te zeggen dat het geen voedingswaarde heeft is zou ook een beetje raar zijn.

Ik heb persoonlijk al weer een emmertje van de aldi klaar staan om straks uit te strooien over mn nieuwe tuintje.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor GeL op 30 maart 2015 09:24

Hallo,

Gedroogde koemest en bij extensie gedroogde kippenmest hebben beide een voedingswaarde en zijn daardoor beide wel degelijk meststoffen maar worden in de handel aangeboden als bodemverbeteraars gezien het hoge gehalte aan ruwe organische bestanddelen.
De NPK waarden van gedroogde koemest zijn 2-1-2, dat van kippenmest 4-3-3. De eerste is slow release de tweede is een pak sneller.

Ik postte enkele jaren terug reeds een overzichtstabel van organische meststoffen.
De link in mijn oorspronkelijke mail werkt niet meer maar ik heb het document teruggevonden.
Dit is verplichte leesmaterie voor iedereen die graag zelf zijn meststoffen samenstelt met organische materialen:
Hier is de link:
https://leden.inagro.be/DNN_DropZone/Pu ... toffen.pdf

Veel leesplezier :thumb_up:

Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 30 maart 2015 11:10

het vertelsel dat koemest geen of weinig meststoffen bevat is volgens mij een verhaaltje vanuit de industrie om meer van het duurdere spul te kunnen verkopen en verantwoorden.

Als koemest geen meststoffen zou bevatten heeft mijn maurellii dus geen meststoffen nodig, want die krijgt niks anders????

Toegeven dat organische dierlijke mest goede meststoffen zijn, zou toegeven zijn dat al die chemische troep eigenlijk niet nodig is, dat zal de industrie NOOIT doen.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor GeL op 30 maart 2015 11:56

@ Sub T
Klopt! Het is duidelijk dat het dezelfde fabrikanten zijn die zowel gedroogde koemestkorrels als kunstmeststoffen verkopen. In marketing termen: Product Placement.
Heeft er al iemand opgemerkt dat die gedroogde organische meststoffen pas op de markt kwamen NA de Europese wetgevingen rond mestoverschotten?
Men moet die berg str*nt toch ergens en aan iemand kwijtraken hé :fluiten: :mrgreen:
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 30 maart 2015 19:46

Rita kwam met deze dozen thuis . Op basis van kippenmest met 4% stikstof .
Kost geen drol :mrgreen:

Edwin
Bijlagen
P1160400 - kopie.jpg
P1160400 - kopie.jpg (87.6 KiB) 15543 keer bekeken
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor GeL op 30 maart 2015 20:33

AIREMULP schreef:Kost geen drol :mrgreen:

Haha lol :D :D
GeL

200 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel