Kas verwarming met thermostaat.

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Kas verwarming met thermostaat.

Berichtdoor jos944 op 20 jul 2015 23:26

Ik heb mij letterlijk doodgegoogled. Maar ik ben dus op zoek naar een NIET electrische kasverwarming met thermostaat.

Het bedoeling is dat mijn nog te bouwen kas vorstvrij is. Nu ben ik dus op zoek gegaan naar een verwarimg met themostaat.

Totale oppervlak kas gaat 13 m2 zijn en het totale volume. 26 m3.

Hij is vrijstaand en in de winter kan de oostenwind redelijk vrij spel hebben. Kortom ik wil wel wat reserver hebben.

Als iemand van jullie een idee tip heeft graag!!
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Kas verwarming met thermostaat.

Berichtdoor draco op 21 jul 2015 00:55

Misschien zit hier iets voor je bij ?
http://www.gasproducten.nl/verwarming/default.htm
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 jul 2015 08:51

Op gas stook je je niet alleen arm maar het geeft ook nog eens een massa aan condens en dus een veel te hoge luchtvochtigheidsgraad voor je planten (tenzij voor boom- en andere varensoorten). Waarom mag dat niet elektrisch zijn? Een verlengkabel in de winter tot in je serre leggen is toch zo gebeurt? Zelf heb ik het op die manier 8 jaar gedaan en heb pas sinds dit jaar definitief elektriciteit aangelegd in de serre.
Je koopt best een elektronische petroleumkachel en daar verwarm je je serre perfect mee en is in te stellen met de ingebouwde thermostaat waarbij de kachel zelf aan of uitgaat bij de bereikte t°.
Dit met de ingebouwde ventilator die ook automatisch naar behoefte van de warmteverdeling harder of zachter gaat is gewoon ideaal.
Je gaat je serre toch nog isoleren veronderstel ik met noppenfolie? Anders is het natuurlijk allemaal een maat voor niets en zal je met eender welk apparaat je wil verwarmen enorme stookkosten krijgen. Als je gaat isoleren gebruik dan de tuinbouw noppenfolie, dat is die extra dikke met zeer grote noppen. Voor je serre kun je in elke tuinbouwzaak draaitoppen kopen die in je frame klikken om de folie op zijn plaats te houden. Zeer handig en kost 2 x niks. Die dikke folie is zonder twijfel de beste. Mijn noppenfolie hangt al 9 jaar in de serre en daar is nog steeds niets mis mee.
Als je een serre zet met de bedoeling deze te gebruiken als verwarmde winterstalling voor je planten kun je het beter meteen goed doen hoor.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 21 jul 2015 09:52

Electra is geen optie. Het geheel komt op mijn volkstuin te staan. En ondanks dat het maar 200 meter bij mijn huis vandaan is denk ik niet dat een kabel over de openbare weg op prijs wordt gesteld.

Noppenfolie is inderdaad een goed idee.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor boomvaren op 21 jul 2015 21:37

Dag Jos,

Paardenmest verwarming...

Ik heb een jaar of acht geleden heb ik al zo'n projectje gedaan en het werkte voor enkele maanden.
tot het grondwater omhoog kwam.

Nu ga ik het opnieuw proberen met als bedoeling om het tuinhuis te verwarmen.
paardenmest komt buiten te liggen met een warmte-wisselaar zelf gemaakt.
radiator komt in het tuinhuis...

een klein projectje maar ik noem het gratis verwarming.(je moet er wel iets voor over hebben)
maar het is goed te doen.

nochtans heb ik de mogelijkheid om elektrisch te verwarmen... (enkel in noodgevallen.)

jou begin van te isoleren is al goed.
Ik weet niet of je glas hebt op je serre.. maar dubbelzijdige polycarbonaat platen isoleren al extra.
Deze zijn ook tweedehands te verkrijgen.

groeten Mario
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 21 jul 2015 23:12

Ik heb inderdaad een PcB kas met 4 millimeter platen.

Ik weet niet exact hoe sterk het allu frame is maar daar moet ik misschien nog in investeren.
http://www.bol.com/nl/p/vidaxl-tuinhuis ... 0023470346

Ik wil deze dus ophogen naar een nokhoogte van 240 cm zodat ik ook wat plantjes (lees bananen) de hoogte in kan laten groeien.

Bewust voor PCB gekozen ivm isolatie waarde. Mest verwarming gaat het niet worden (omdat ik de 200m2 van de tuin echt nodig heb.

Vorstvrij moet zelfs mogelijk zijn met meerdere (1 per vierkante meter) waxine lichtjes. Maar ik wil niet elke 4 uur nieuwe waxinelichtjes aansteken :-D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel