ick schreef:Maar zijn dit bosmuizen dan?
In mijn tuin is ook een flink muizennest, maar deze muizen verhuizen -volgens mij- 's winters gezellig met z'n allen bij ons naar binnen. Dan zou je toch denken dat het huismuizen zijn?
In de tuin vind ik ze niet heel erg, hoewel ze wel een heel gangenstelsel onder de oude betonnen vloer hebben gegraven, waardoor die nu op diverse plaatsen doorzakt en breekt. Maar in huis vind ik ze serieus erg vervelend en wil ik ze liever niet.
Of zijn 'mijn' muizen dan toch gewoon huismuizen die in de zomer vakantie vieren in de tuin?
groet, rick
Ja, dit zijn Bosmuizen onder meer te herkennen aan de grote ogen, oren, snorharen en de daarnaast bijna kangoeroe-achtige achterpoten. Ook de kleur wijst op Bosmuis omdat de bovenkant (licht) bruin is en er een scherpe grens loopt met de witte onderkant. Huismuizen zijn in alles kleiner en zijn qua kleur een stuk grauwer en hebben bovendien een meer geleidelijke kleurovergang tussen boven- en onderkant van het lichaam.
Of de muizen in je tuin de Bos- of Huismuis betreft is moeilijk te zeggen maar een groot nest en het 's winters naar binnen komen wijst op Huismuizen.
Vergelijk bijvoorbeeld de foto van de Huismuis in mijn tuin maar met de bovenstaande van de Bosmuis, dan wordt het misschien iets duidelijker:

Carlo schreef:Aangezien de poes van de buren nogal vaak in Wilfried zijn tuin rondhangt was het er eerdaags toch wel een keer van gekomen.
Waarschijnlijk wel maar dat rechtvaardigt [ naast dat het in Nederland sowieso strafbaar is Bosmuizen te doden (Flora- en faunawet Tabel 1-soort) ] het moedwillig voeren van deze wilde Bosmuizen aan een tamme Huiskat toch niet? Je haalt toch ook geen Merelnest leeg om deze aan je kat te voeren en dit achteraf te motiveren met: Ze hadden toch ook gewoon door een Huiskat, Ekster of Vlaamse gaai gegrepen kunnen worden want deze komen ook regelmatig in de tuin?
Eduard schreef:Ben het helemaal met je eens! ik zet ze buiten en bevrijd zelfs muizen voor de muizenval bij de buren en zet ze in mijn tuin, alle zoogdieren hebben nut
Groetjes Eduard.
Helemaal mee eens! Mensen moeten eens wat toleranter worden naar andere zoogdieren dan alleen de schattige Egel en Rode eekhoorn. Heb zelfs in onze kleine stadstuin alleen al Rosse woelmuis, Huismuis en Bosmuis gehad en ben er eerlijk gezegd best trots op.

Aanwezigheid van kleine zoogdieren (net als grote verscheidenheid aan vogels, vlinders en amfibieën) in je tuin is bovendien vaak een teken dat het tuinecosysteem van behoorlijk goede kwaliteit is.