Nieuwe aanwinst fortunei !

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nieuwe aanwinst fortunei !

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 11:49

Eender welke voldoet. In de goedkoopste ga je al snel last hebben van rouwvarenmuglarfjes maar een T. fortunei van jou formaat deert dit niet en na de eerste vorst zijn ze allemaal kapot. Meng doorheen de potgrond misschien flink wat koekorrel. Dit zal de groei alvast wat versnellen en de kwaliteit van eender welke grond je gebruikt flink verbeteren maar je voornaamste taak is nu die klei van de kluit en dan vooral het deel dat tegen de bol aan de onderzijde van je stam zit te verwijderen.
Suc6 :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 20 sep 2013 20:58

Hitch schreef:Als je het gat met potgrond gaat opvullen staat de boom veel te onstabiel. Potgrond word niet echt vast. Je kunt er desnoods als je dat nodig vind wel wat mee vermengen maar nooit enkel potgrond gebruiken.

Van die hydrokorrels zie ik eerlijk gezegd ook het nut niet in.

ik heb over bovenstaand een andere mening en ervaring:

ik heb in de klei een mega gat gegraven, 10 vierkante meter de helft een halve meter diep, de helft een meter en het midden een putje tot 2 meter diep en dat gevuld met potgrond, hydrokorrels en turf.

ik heb de palmen hier dus in staan en die doen het super. de grootste zijn waggies met 1.6 en 1.8 meter stam aangeplant en die staan stabiel stevig en vast in de grond. bij zo'n kleintje geloof ik dus niet dat deze te onstabiel zou staan omdat ik er ook kleinere bij heb staan die eveneens goed geworteld zijn, het extreem goed doen en vast staan in dit luchtige substraat.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor matthijsc op 21 sep 2013 00:27

Ivan schreef:
Hitch schreef:Als je het gat met potgrond gaat opvullen staat de boom veel te onstabiel. Potgrond word niet echt vast. Je kunt er desnoods als je dat nodig vind wel wat mee vermengen maar nooit enkel potgrond gebruiken.

Van die hydrokorrels zie ik eerlijk gezegd ook het nut niet in.

ik heb over bovenstaand een andere mening en ervaring:

ik heb in de klei een mega gat gegraven, 10 vierkante meter de helft een halve meter diep, de helft een meter en het midden een putje tot 2 meter diep en dat gevuld met potgrond, hydrokorrels en turf.

ik heb de palmen hier dus in staan en die doen het super. de grootste zijn waggies met 1.6 en 1.8 meter stam aangeplant en die staan stabiel stevig en vast in de grond. bij zo'n kleintje geloof ik dus niet dat deze te onstabiel zou staan omdat ik er ook kleinere bij heb staan die eveneens goed geworteld zijn, het extreem goed doen en vast staan in dit luchtige substraat.

hoi ivan, dat klinkt supermooi.
heb je er misschien een paar foto's van?
matthijsc

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen