Dag Draco,
Spreek aardig wat kwekers en de belangrijkste redenen zijn:
1) Hoe verder de palmen van elkaar afgeplant worden hoe dikker de stammen. Solitaire palmen maken veel dikkere stammen dan palmen dicht op elkaar in een rij geplant.
2) bij warme dagen de water uit sproeislang tegen de stam spuiten zorgt ook voor dikke stammen
3)groeisnelheid. Lees kou, hoe langzamer die groeit hoe meer in de breedte en minder in de lengte.
4)knippen van onderste takken. hoe sneller en vaker je dit doet hoe hoger de groeisnelheid en hoe dunner de stam.
maar waterhuishouding en afstand van andere planten bepalen het meeste. Extra trace-elements zoals voldoende ijzer, magnesium zijn natuurlijk bevoordelijk voor een gezonde groei dus ook dikkere stammen. Veelal zie ik dat er teveel fosfaten worden toegediend. NPK (p liever altijd iets lager dan de N en K)
herbert
draco schreef:palmgek schreef:s.janssen schreef: De stam van de palm regelmatig nat maken schijnt ook te helpen, hoorde ik tijdens de palmvrienden-uitstap bij Gardenpalms van Herbert

Dat kan ik beamen in ieder geval voor Washingtonia. Valt op dat steeds wanneer het geregend heeft de oude bladstelen verder worden opengedrukt om uiteindelijk volledig open te scheuren in de lengterichting.
Ik had dezelfde ervaring met een Howea die, na jaren binnen te hebben gestaan, eenmaal buiten geplaatst, de oude bladvoeten begon te verliezen zodat een fraai geringde stam tevoorschijn kwam.