Acanthophoenix rubra

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Acanthophoenix rubra

Berichtdoor Gilian op 16 mei 2014 08:35

Klopt helemaal Rob !

Ik heb je een PM gestuurd :thumb_up:
Gilian

17 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 mei 2014 15:15

Ehhh... net nu jullie er uit denken te zijn...... Ik heb erge twijfels of het zaad van foto 1 (van Bananenkoning) het zaad van de Aconthophoenix rubra is. Heb namelijk net van twee soorten Aconthophoenix (waaronder ook de rubra) zaad in de kiemzakken gedaan en moet zeggen dat dit zaad veel kleiner is en ZWART van kleur is (zeker niet bruin).

Ik denk dat het een Latania is, maar het kenmerkende 'boomfiguurtje' van Latania zaad zit bij foto 1 aan de onderkant en we zien de bolle rug van het zaad. Ook heb je bij Latania zaad 'kleine dikkerds' er tussen zitten. Daar is dit er een van.

Alle Aconthophoenix zaden zien er zo uit:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (71.73 KiB) 4152 keer bekeken
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 17 mei 2014 16:03

Het kleurverschil in zaad zit hem in de versheid en niet in de soort .
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 mei 2014 16:06

Ook de vorm van Aconthophoenix zaden is heel anders en vooral de grootte. Het zaad van foto 1 is veel te groot voor een Acanth. rub. zaad. Deze zaden zijn altijd zwart, ook als ze vers zijn.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 17 mei 2014 16:22

Latania kan het zeker niet zijn, latania is veel groffer en die kan ik echt wel onderscheiden ;)

Google maar eens op de rubra en vergelijk dan de plantjes maar eens met elkaar. Ik vind het knap als je dan nog bij de latania blijft. Bovendien heeft de latania zeker geen stekels. ;)

Ik twijfel of jij de juiste zaden wel hebt, er zijn maar weinig die de rubra zaden verkopen.
Gilian

17 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 17 mei 2014 16:27

Dit zijn latania zaailingen "de rode"

Afbeelding

lijkt er totaal niet op.. bovendien zie je het zaadje hier ook nog op. Die is ook verschillend..
Gilian

17 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 mei 2014 16:28

Ik ben er niet 100% zeker van of het zaad van foto 1 een Latania is. Wel ben ik er 100% zeker van dat het zaad van foto 1 geen Acanthophoenix is. Heb van twee verschillende leveranciers zaden ontvangen van de Aconthophoenix en die zagen er uit zoals op mijn foto (die heb ik van het Net en niet van mijzelf; dus 3 bronnen zeggen dat dit de juiste Aconthophoenix zaden zijn.....). :thai:

Als het geen Latania is, dan ben ik ook wel benieuwd wat het dan wel is.

Edit:

bananaking29 schreef:Zo tezien hebben meerdere mensen de a Rubra, 100% het zelfde. ;)

Kijk hier maar eens;

2e post,2e foto ;)
http://www.palmtalk.org/forum/index.php ... ing-state/

Het lijkt er volgens de foto op palmtalk op dat de Acanthophoenix rubra anders kiemt dan de Acanthophoenix crinita. De linker foto op de link is de crinita volgens de inzender en de rechter zou dan de rubra zijn. Opvallend verschil is dat de crinita dan met 2 bladeren kiemt en de rubra met 3. Dan heeft zenzinho dus een crinita en zou bananenkoning een rubra hebben. Rubra is Latijn voor 'rood' en dat zou dan wijzen op de rode steeltjes.

Probleem blijft toch het zaad. Het zaad van de rubra ziet er voor zover ik weet hetzelfde uit als de andere acanthophoenix soorten. Ik blijf mijn twijfels houden over foto 1.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 17 mei 2014 23:28

Ik snap je twijfels heel goed hoor ;) ,

De rubra is hier gekiemd met 3 blaadjes en eentje met 2 blaadjes best apart.

Hier een link van een duitse kerel die zelf ook een ebay account heeft "worldofpalms".hij is naar het land geweest waar ze oorspronkelijk vandaan komen en vond daar onder de moederpalm diverse zaailingen(zie link) ik vind die zaailingen erg veel op de mijne lijken als je ze zo vergelijkt. Wat denken jullie?

De zaadjes zie je ertussen liggen als je goed kijkt. Deze zijn wat dikker ala de jouwe jan ;) en zien er het zelfde uit als ze gepeld zijn zoals de mijne.
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1 ... &source=48
Gilian

17 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 mei 2014 23:39

Ik heb mijn zaden van hem.... :shock: Pel je ze dan blijven er kleine zwart zaadjes over, zoals op mijn foto.

(Wel een aanrader, trouwens, die Joerg Schumann. Lekker verse zaden tegen een scherp prijsje... (Heb nu zelfs nog een goedkopere leverancier gevonden, in Spanje... Hooray!)
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 17 mei 2014 23:41

Apart ! Ik zal ook nog eens wat zaden van de rubra bestellen, van de vorige x waren er maar 2 gekiemd van de 150 zaden ongeveer :roll:
Gilian

17 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen