Trachycarpus wind bestuiver of insect bestuiver

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus wind bestuiver of insect bestuiver

Berichtdoor Alexander op 25 mei 2014 03:29

draco schreef:Als de vrouwelijke bloemen geen honing produceren is er voor bestuivende insecten geen aanleiding om deze te bezoeken. Stuifmeel of pollen is wel bij insecten in trek als voedsel voor de larven bijvoorbeeld. Denk aan nestbouwende insecten. Te bedenken valt ook dat bestuivende insecten evolutionair pas tot ontwikkeling kwamen tijdens de opkomst van de bloemplanten de Angiospermae (tweezaadlobbigen-hogere planten). 'Primitievere' planten die evolutionair eerder ontstonden zoals cycasachtigen, coniferen en palmen waren afhankelijk van de wind voor de overdracht van het stuifmeel. Dit stuifmeel is doorgaans licht van gewicht, massaal en voorzien van uitsteeksels bijvoorbeeld luchtblaasjes bij coniferen, die verplaatsing door de wind vergemakkelijken.
Toen hier vorig jaar Butia odorata bloeide, werden de mannelijke bloemen druk bezocht door wespen. Omdat de bloeiwijze van deze palm zowel mannelijke als vrouwelijke eenslachtige bloemen heeft met de mannelijke bloemen aan de basis en de vrouwelijke aan de top, is er kans op een toevallige bestuiving door insecten, mits zelfbestuiving leidt tot een vruchtbare zygote. Bij Trachycarpus zal de bijdrage van insecten bij de bestuiving van weinig betekenis zijn.

Dat is niet helemaal correct wat betreft eenzaadlobbigen. Grassen zijn inderdaad windbestuivers. Maar neem lelies, irissen of orchideeen, allemaal worden die door insecten bstoven. En de primitievste oudste bloemplanten zijn de waterlelies. Worden door insecten bestoven. Bij palmen is het misschien een combinatie, hoewel veel soorten in regenwouden groeien waar het windstil is. En het kan best dat Trachycarpus in het oorsprongsland door insecten wordt bestoven die hier niet voorkomen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 25 mei 2014 09:02

Alexander schreef:Dat is niet helemaal correct wat betreft eenzaadlobbigen. Grassen zijn inderdaad windbestuivers. Maar neem lelies, irissen of orchideeen, allemaal worden die door insecten bstoven. En de primitievste oudste bloemplanten zijn de waterlelies. Worden door insecten bestoven. Bij palmen is het misschien een combinatie, hoewel veel soorten in regenwouden groeien waar het windstil is. En het kan best dat Trachycarpus in het oorsprongsland door insecten wordt bestoven die hier niet voorkomen.

Alexander

Hummm... tja wat ik zo vreemd vindt dat je inderdaad bij windbestuivers hele wolken stuifmeel ziet vliegen bij het minste of geringste zuchtje wind. Ik heb dat nog niet kunnen ontdekken bij mijn bloeiende trachy.

Maar ik zie ook geen insecten rond de bloemen.

Nu heb ik even gegoogled en er blijken een groot aantal primitieve planten zoals veel naaldbomen door kevers te worden bestoven. mogelijk dat de trachys in hun natuurlijk omgeving ook gebruikt maakt van kevers (en hier van andere soort kevers).
Kevers vliegen niet massaal van bloem tot bloem maar lopen veelal in de nachten over de bloemen.

Maar goed een eenduidig antwoord is er dus niet.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 25 mei 2014 21:31

Als je geen bijen ziet rond de bloemen zijn het vrouwelijke Trachies.Vrouwelijk bloemen trekken geen bijen aan maar wel enkele andere insekten omdat gele kleur nu éénmaal insekten aantrekken.Daarom zijn zelfs lijmvallen vaak geel om die reden.Trachycarpus doet inspanningen om insekten aan te trekken.Ik ga wel akkoord dat het alvast in ons land vooral om windbestuiving gaat.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen