Jubaea chilensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Dennis_S op 16 jun 2014 22:06

Ja Richard, die van jou telt niet mee, want jij zit in een stukje palmhemel...;)
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 jun 2014 22:59

Dennis_S schreef:Ja Richard, die van jou telt niet mee, want jij zit in een stukje palmhemel...;)

:lol: Dennis
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jun 2014 08:21

Wow dan is vooral die canariensis gaan knallen zeg.
Maar we wijken af. (a)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 jun 2014 10:15

Blijkbaar beschik je over een zeer toegankelijke grondsoort, Hitch, waardoor de wortels van palmen ongehinderd kunnen uitgroeien. In onze tuin bevindt zich op zo 'n 30 cm een ondoordringbare droge kleilaag en zullen de wortels hoe dan ook afbuigen. Een diep gat uitgraven helpt niet want daarin verzamelt zich het regenwater. Als je zoals ik voor kuipplanten kiest, zijn de mogelijkheden begrensd en heb je langer plezier van planten die in een rustig tempo groeien. Groeisnelheid is een relatief begrip. De afgebeelde Jubaea profiteerde de afgelopen winter van de hoge temperaturen en kreeg daardoor tot nu 3 nieuwe veders. Als ik deze Jubaea vergelijk met andere palmsoorten dan valt op dat de kluit nagenoeg stabiel blijft en er geen sprake is van opdrukkende wortels zoals dit het geval is bij een Chamaerops humilis of Phoenix canariensis.

groet,

Han

Ja dat klopt wel. Ik zit op pure, losse, droge zandgrond. Als je hier een emmer water leegkiepert is het alsof je deze in een gat in de grond kapt. De bodem zuigt dat water meteen op. Geen belemmeringen voor wortels om meteen de diepte op te zoeken.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor floffy op 17 jun 2014 19:30

Maar ff terug naar topic, hier een foto van mijn jubaea. Hij staat nu 4 jaar in de volle grond en heeft 2 jaar geleden een goeie klap gehad met min 20 maar buiten de bladschade om geen speerrot oid.
Hij heeft nu 4 nieuwe bladeren en ze worden weer groter dan de afgelopen 2 jaar. Ik geloof dat hij nu 18 jaar is.Afbeelding
Mvg,
Daan
floffy

0 bedankjes

Re:Jubaea chilensis

Berichtdoor ick op 17 jun 2014 19:36

Zo, dat is ene flinke stam! En het ziet er naar uit dat je palm er weer bovenop is! Moet een beste schok geweest zijn na die winter...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 17 jun 2014 20:47

Zo, ik heb waar nodig de titel aangepast ;)
Laten we nu terug On Topic gaan :thai: :thumb_up:

Hier heb ik jongstleden een kleiner exemplaar aangeplant dan Dimi, zijn prachtig exemplaar. Ik hoop met alle tips hier mijn palm ook door de winter te krijgen.
Zo kan ik nog vele jaren genieten. Het zijn best prijzige beestjes, maar oh zo mooi 8-)

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen