boomwortels

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

boomwortels

Berichtdoor trance236 op 18 jun 2014 11:18

Hallo palmvrienden,
Even een rare vraag :oops:
Vaak als ik online een palm of plant bestel zit er een vrij grote plant in een hele kleine pot zonder dat de wortels er ook maar ergens uitsteken uit de pot, maar de pot zit wel overvol.
Dat leek mij wel ideaal want als ik mijn plant eenmaal overpot heb ik binnen de kortste keren aan alle buitenkanten de wortels eruit, al pot ik hem wederom over zit er bijna geen wortel in de pot en hoeft hij eigenlijk nog niet over, wat dus uitkomt dat het in een enorme pot terecht komt voor een kleine palm. :fluiten:

Hoop dat jullie antwoord want ik blijf bezig.

Groet Kevin
trance236

0 bedankjes

Re: boomwortels

Berichtdoor Sodiac op 18 jun 2014 13:15

Waar staat de vraag? :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor trance236 op 19 jun 2014 00:47

Haha de vraag is dus,
Hoe krijgen ze het voor elkaar de hele wortel kluit in de pot te houden zonder 1000 keer overpotten, heb bijf. Een foxtail in een 24L pot ontvangen, toen ik hem overpotte was de hele pot vol wortels en niets stak uit de gaatjes in de pot, nu zit hij in een 40 liter pot en steken alle wortels uit de gaatjes, maar in de pot zelf is amper een wortel te bekennen. Dus ben ik verplicht over te potten voor de wortel dikker wordt dan het gaatje, maar dan moet hij bijv. In een 50 liter zonder dat de 40L al vol zat.
trance236

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 jun 2014 09:13

Volgens mij omdat ze na het oppotten enkel maar op betonnenvloeren en/of kweektafels staan. Niet echt een 'spannend' medium voor wortels. Door de directe voeding van bovenaf hoeven de wortels ook niet op zoek te gaan.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 19 jun 2014 23:29

Oppassen Kevin: in tegenstelling tot wat sommigen hier doen, mag je palmen niet zomaar een veel te grote pot geven. Palmen wortelen meestal naar beneden toe, daarom is het voor de meeste soorten het beste ze in hoge smalle potten te houden. zo kunnen de wortels iets dieper gaan, zonder dat het volume van de pot te groot wordt.
Want als dat volume te groot wordt en niet doorworteld is zoals bij jouw het geval is, dan blijft de grond te nat en zal de Palm niet goed groeien. En tijdens de winterperiode is dat ook verre van ideaal.

Dat zou makkelijk zijn als kwekers ze meteen in de eindpot konnen zetten. Nee voor een goede groei moet de pot gewoon "meegroeien".
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor trance236 op 20 jun 2014 10:08

Bedankt sub,maar dat neemt niet weg dat alle wortels onder de pot doorkomen, als ik hem geleverd krijg is de pot vol wortels en er steekt niets onderuit dan doe ik hem in een grotere pot, en dan steekt binnen no-time alle wortels eruit zonder dat de pot vol zit
trance236

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 20 jun 2014 10:37

Toch denk ik ook dat dat komt omdat gekweekte planten op een betonnen ondergrond staan. Zet je een pot op de grond, op zand, op worteldoek, dan zullen de wortels zeker onder de pot groeien. Eerlijk gezegd heb ik daar op de oprit geen last van, maar potten die ik in de tuin tussen de planten zet, juist wel. Overigens zet ik palmen rusting in veel te grote potten, want de groei die dan komt is echt veel beter! Maar zoals SubT al schrijft, wel de kluitvochtigheid goed begeleiden, anders krijg je mogelijk problemen. Ik zal eens een foto plaatsen van wat ceriferaplanten die ik drie jaar geleden heb opgepot. Een heb ik in een belachelijk grote kuip gezet, de andere gewoon een maatje groter. Het verschil geloof je niet. Ik wilde dat ik ze allemaal in een grote pot had gezet....Overigens moet je dit alleen doen als je snel grote planten wilt. Als je je plant juist niet te hard of niet te groot wilt laten groeien, dan moet je vooral niet te vaak verpotten.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 20 jun 2014 12:10

Ben benieuwd naar de foto's :) Jij bent dan ook geen beginner meer he Dennis :) Ik heb langs de andere kant ook al ooit vele voorbeelden gezien van slechte groei veroorzaakt door te grote potten.
Ik zou het dan toch alleen doen als de mogelijkheid er is dat ze onder afdak gezet kunnen worden. De keuze van het substraat kan ook een verschil maken.

Ik heb in het groeiseizoen al jaren 2 houten latten/balkjes op het terras liggen, met daarop een rij bankirai-tegels. Ideaal om kuipplanten op te zetten!
Straks ga ik mijn "kweekstrook" verhuizen naar de tuin: 2 rijen paaltjes met ee 2latten er vanboven tegen geschroefd, daarop de tegels. onderin worteldoek tegen doorgroeiend gras.
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen