Brahea armata en Chamaedorea radicalis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Brahea armata en Chamaedorea radicalis

Berichtdoor kristof p op 01 mei 2009 12:35

twee palmen die het verassend goed hebben gedaan tijdens afgelopen koude winter zijn de B. armata en de C. radicalis. beiden hebben het een stuk beter gedaan dan de meeste Butia's! B. armata krijgt hier wel altijd een afdak tijdens de winter maar de meeste van mijn C. radicalis palmpjes, incl. eentje die met bloemen de winter is ingegaan, zijn onbeschermd goed de winter doorgekomen (ook de bloemen!). beiden zijn zekers aangeraden voor tuinen waar het zelden harder vriest dan -10°C.

wat foto's van mijn grootste B. armata
Afbeelding

Afbeelding

een van de C. radicalis palmpjes. (deze gaat binnenkort ook bloeien)
Afbeelding

Afbeelding
kristof p

23 bedankjes

Re: Brahea armata en Chamaedorea radicalis

Berichtdoor Christophe op 01 mei 2009 12:45

Ze zien er inderdaad nog mooi uit na zo'n strenge winter. Van de Brahea armata is het geweten dat deze het vrij goed doet in de koude, maar dat de combinatie met vocht/nattigheid harder te verteren is bij deze palm. Maar jij hebt gelukkig een afdakje gemaakt. Mocht ik een palm zijn, zou ik wel bij jou in de tuin willen staan :D

Heb je zelf ook Butia's staan? Daar wil ik een beetje mee experimenteren. Vooral de capitata en de capitata 'Odorata'. Deze komen echter uit het zuiden van Brazilië, dus ben benieuwd hoe goed ze het doen in ons klimaat ... Heb jij er ervaring mee?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 01 mei 2009 12:58

heb of beter had 8 Butia's in de tuin staan. 2 B. eriospatha's, 3 B. odorata's en 3 B. capitata's. daar blijven nu nog van elke soort 1 van over :?. normaal bescherm ik ze niet allemaal maar toen het deze winter maar kouder en kouder werd heb ik ze allemaal van bescherming voorzien maar heb toch 5 slachtoffers. de winterhardheid verschilt nogal per individuele plant van dezelfde soort denk ik. alledrie zijn ze ongeveer even winterhard maar de eriospatha is de snelste van de drie en kan het best met vocht overweg. de capitata is ook snel.

het zijn prachtige planten maar de winterhardheid heeft me wat teleurgesteld als ik kijk naar hoe deze planten werden geprezen voor hun winterhardheid als vederpalm! volgens mij is C. radicalis sterker en ook Jubaea blijkt een sterkere vederpalm. zelfs men Parajubaea had niks van schade na deze winter maar deze had dan ook wel een lichtslang op de grond liggen.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 mei 2009 13:38

Ik heb ook al gemerkt dat de Butia's hoog worden aangeprezen qua winterhardheid, maar heb er ook mijn twijfels bij. 'Volkomen winterhard' zie ik er dan bij staan ... Zelfs die Jubaea chilensis die doorgaans wordt aanzien als meest winterharde vederpalm heeft zelfs een winterjasje nodig bij aanhoudende strenge vorst.

Maar toch zou ik graag enkele Butia's in de tuin zetten ;) Ik zal ze dan wel inpakken in de winter zodat er geen te strenge vorst aan de palm kan komen. Wie niet waagt, niet wint ;)

Bedankt voor de info!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen