Trachycarpus...de eerste winter is cruciaal

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus...de eerste winter is cruciaal

Berichtdoor Willem1 op 01 maart 2016 01:17

Het onderwerp van dit bericht zegt eigenlijk al genoeg...Trachycarpus palmen worden in de kas binnen een korte tijd "gepushed" om zo hoog mogelijk te worden, hierdoor treffen we vaak lange bladstelen aan, en lijkt te palm een stuk groter dan ie eigenlijk is... Na aankoop plaatsen wij ze in de volle grond en in de zomer zien ze er prima uit, maar dan komt de winter... Zodra de palm sneeuw en vorst op z'n kop krijgt dan zien we hem snel achteruit gaan. Pas het jaar daarop (als de speer het overleeft heeft) zien we de echte Trachy terug. De bladstelen zijn korter en het blad is steviger en groener...de Trachy heeft zich aangepast aan zijn nieuwe omgeving... Let dus op: de eerste winter is cruciaal voor je nieuwe aanschaf, bescherm ze dus extra door (flink) wat houtsnippers rond de stam te leggen en bescherm ze als het flink onder nul gaat met vliesdoek :thumb_up:
Laatst bijgewerkt door Willem1 op 01 maart 2016 01:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Willem1

5 bedankjes

Re: Trachycarpus...de eerste winter is cruciaal

Berichtdoor Ivan op 01 maart 2016 01:18

ja....? :?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 01 maart 2016 21:26

Hoi Willem, een trachycarpus kan je naar mijn mening beter als een kleintje kopen (of kweken). Als je de megaforse stammen van mijn exemplaren ziet weet je niet wat je ziet. Zo'n smal kasgekweekt exemplaar zou ik laten staan.

Daarnaast, koop je een kasgekweekt exemplaar dan krijg je een groot verschil in stamdikte. In een Hollands of Belgisch klimaat krijg je veel forsere stammen als pakweg in Italiƫ.
Persoonlijk vind ik dat niet zo mooi. Ook zo maar eens een tip. ;)
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 01 maart 2016 22:20

Eerste winters zijn sowieso cruciaal en een pas aangeplante palm zal ik nooit onbeschermd een goede winter mee laten maken. Al staat er op het labeltje -18, je kan niet verwachten van een pas aangeplante palm dat die dat ook zou overleven, alleen een goed geworteld exemplaar heeft kans om -18 te doorstaan.

En het scheelt zoveel waar je woont!!!!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 21 maart 2016 08:08

Je moet buiten opgekweekte exemplaren hebben, geen kasplantjes...

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen