Gekocht als 'Phoenix Roebellini', maar welke is het echt?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Gekocht als 'Phoenix Roebellini', maar welke is het echt?

Berichtdoor jumbo0 op 06 jul 2016 21:42

Bij een tuinhandelaar in de buurt kochten we enkele maanden geleden een palm wat als "Phoenix Roebellini" verkocht werd. Al meteen viel op da de bladeren nogal dik en stijf waren voor een Roebellini. Een week geleden kocht ik bij diezelfde tuinhandelaar een -wat ik al vermoedde- een échte Roebellini, fijner en meteen een kleiner maar hoger stammetje. Nu is mijn vraag, wat is die andere palm? Ik dacht aan een Canariensis, maar daavoor zijn de bladeren nogal kort. We hebben daar een van staan en die heeft bladeren 3 à 4x zo lang met dezelfde stam.

Iemand die kan helpen?

Thanks! :)

De vermoedelijk niet-Roebellini:
Afbeelding

Wat vermoedelijk wel een echte Roebellini is:
Afbeelding
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0

3 bedankjes

Re: Gekocht als 'Phoenix Roebellini', maar welke is het echt

Berichtdoor s.janssen op 06 jul 2016 21:51

Bovenste is inderdaad een canariensis, onderste een roebelinii die erg hoog gesnoeid is.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 jul 2016 23:58

Zelfs bij onderste ga ik twijfelen. Als het een roebelenii is, dan is deze wel erg gemaltraiteerd.
Hopelijk was de prijs daar ook naar. De canariensis daarentegen is waarschijnlijk onder gunstig licht opgekweekt wat vaak niet geval is, met langgerekte exemplaren tot gevolg.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor jumbo0 op 07 jul 2016 06:16

Maar heeft die niet wat korte bladeren om een Canariensis te zijn?

Wat de Roebellini betreft, daarvan heb ik zelf de bladeren afgesnoeid, ze zagen er niet meer zo mooi uit. Binnen enkele maanden zal die er wel weer fris bij staan :)
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

jumbo0

3 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jul 2016 07:11

Enkele maanden lijkt me wel heel enthousiast maar het bestaande blad ziet er inderdaad nog gezond uit. Houd hem niet te nat aangezien er ook maar weinig blad opzit voor de verdamping.

Zoals Han al aangaf is de canariensis juist onder gunstige lichtomstandigheden gekweekt waardoor hij eens niet zo'n uitgerekte groei heeft. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor jumbo0 op 07 jul 2016 07:43

Bedankt voor de reacties van allen! Dus een gezonde Canariensis, dat hoor ik graag! :) Benieuwd hoe snel die zal groeien :)

jumbo0

3 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 jul 2016 09:32

jumbo0 schreef:Bedankt voor de reacties van allen! Dus een gezonde Canariensis, dat hoor ik graag! :) Benieuwd hoe snel die zal groeien :)

Als die het naar de zin krijgt, wordt die in 'no time' groter dan je misschien wenst en zeurt om de haverklap om een grotere kuip. ;) Deze palm 'heeft de 'onhebbelijkheid' om uitbundig adventiefwortels te ontwikkelen waardoor de kluit uit de kuip wordt gedrukt. Een grotere kuip helpt even maar doet de groei versnellen. Het mooiste is in de volle grond maar dat vergt gepaste maatregelen voor de overwintering. Zo te zien heb je daarvoor aan ruimte geen gebrek. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen