Vraag over Lady Palm plaatsing en verzoging

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Vraag over Lady Palm plaatsing en verzoging

Berichtdoor R.van.Dijk op 01 jul 2016 17:50

Staat de plant zo op een goede plaats? Qua licht / schaduw / zon (er komt geen zon daar). En ik heb nog een iets groter ander schuin dakraam, dus heel veel licht komt er niet binnen.

De pot is een stuk(je) groter. Kan ik de plant in de kweekpot laten zitten (voorlopig)? En kan er wat gezegd worden van het blad waar de punten af zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand welke soort planten dit zijn trouwens?

Afbeelding
R.van.Dijk

0 bedankjes

Re: Vraag over Lady Palm plaatsing en verzoging

Berichtdoor rice op 01 jul 2016 20:20

Ha,

da's een Rhapis excelsa volgens mij, deze verdraagt weinig licht dus de plant staat daar prima.
Zorg voor een pot met drainage gaten om natte voeten te voorkomen, matig water geven, niet helemaal laten uitdrogen. Een grotere pot lijkt me niet nodig. Palm groeit langzaam en maakt uitlopers vanuit de basis; het blad hoort zonder scherpe punt dus prima verder..
succes!
Laatst bijgewerkt door rice op 01 jul 2016 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.
rice

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 jul 2016 20:54

Rhapis ... maar verder een goed advies. Deze palm staat hier in de tuin in schemerlicht onder hoge bamboe en gaat 's winters de kas in. Intens (zon)licht doet de bladeren vergelen. Verpotten doe ik zelden en alleen als de plant meer ruimte vraagt. Verder kun je 1 à 2 x per maand een vloeibare plantenmest geven.
De groene planten (2) zijn vermoedelijk Aloe's of een verwant geslacht. De plant met het rode blad (a.d. onderzijde) herken ik niet maar ik gok op het geslacht Peperomia. Beiden hebben (waarschijnlijk) geen grote waterbehoefte (succulent en respectievelijk leerachtige blad).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor rice op 01 jul 2016 21:46

draco schreef:Rhapis ... maar verder een goed advies.

oeps..typo, verbeterd inmiddels
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jul 2016 17:35

De plaats bij de verwarming kan een probleem opleveren. Deze Oost-Aziatische planten verlangen niet te veel licht maar ook een niet al te droge lucht. Het zijn zgn. 'understorey' palmen en verlangen een luchtvochtigheid vergelijkbaar met varens.

Als het niet mogelijk is hem wat verder van de verwarming af te zetten, kun je een omgekeerde schotel in een bak water zetten en daar de plant op zetten. Op zo'n 'eilandje van water' is de luchtvochtigheid rond de plant wat hoger.

Verder mooi expemplaar. Succes met de verzorging.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor leroy op 07 jul 2016 14:07

rhapsis mag best met de voeten in het water staan....zo staan ze in Indonesie ook geregeld aan de kanten van de rijstplantages, zonlicht tja daar zijn de meningen over verdeelt...liever in half half. Mijn Rhapsis heeft afgelopen winter zelfs gewoon buiten gestaan en -6/-7 overleeft, welliswaar met flinke schade maar met mooie nieuw uitlopers.

Ik zou er graag nog een paar bij willen kopen maar ze zijn moeilijk verkrijgbaar vind ik

groet
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen