Verwijderen zwarte bladeren Trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Verwijderen zwarte bladeren Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Peter v Tilburg op 11 aug 2016 14:46

Hoi,

Ik heb sinds kort een palmboom van 3 a 4 meter. Deze heb ik bij iemand uitgegraven en staat nu in een grote bak grond. Alleen alle bladeren zijn zwart geworden maar bovenin komen wel nieuwe groene bladeren. Moet ik dan alles snoeien totdat ik alleen de stam over heb? De boom is wel al een klein beetje aan het wortelen en staat ongeveer een maand in de grond
Peter v Tilburg

0 bedankjes

Re: Verwijderen zwarte bladeren Trachycarpus fortunei

Berichtdoor hoekievld op 11 aug 2016 16:35

Ik zou alleen de dode bladeren snoeien, meer niet.
Ben je van plan de palm in de volle grond te zetten? zo ja dan zou ik wachten tot en met de lente

edit: houd even in de gaten dat de nieuwe groei punten goed blijven, als je ze er bijvoorbeeld uit kan trekken dan is de plant rot en ten dode opgeschreven
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 aug 2016 16:40

Dode verdorde bladeren kun je verwijderen. Het 'zwart' worden van de bladeren duidt op flinke wortelschade. Overigens raakten veel van deze palmen na de strenge vorst in februari 2012 al hun bladeren kwijt en herstelden desondanks. De samenhang in dit geval met wortelschade maakt een voorspelling over het lot van deze palm tamelijk onzeker.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor hoekievld op 11 aug 2016 16:47

Hi Draco, zwarte bladeren is wortel schade...weer wat geleerd :)

Even een ander vraagje, ik heb ook een fortunei in de tuin met een stam van een meter. Deze wil ik graag uitgraven als ik ga verhuizen, maar ik vrees dat dit een moeilijke zaak word.

Nog tips en tricks? Of misschien weet je een forum post met fotos waar het al eens eerder is gedaan?
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 11 aug 2016 17:43

Misschien even nuanceren dat bladeren die zwart komen BIJ EEN PAS VERPLANTE palmboom wijst op wortelschade.

Voor je palmboom die je nog wilt verplanten: zo ruim mogelijk uitspitten zodat er zo weinig mogelijk wortelschade is.
Als je deze uitgespit hebt en je constateerd toch wortelschade ben je beter dat je direct een deel van de bladeren verwijderd. Dit om te beletten dat de plant meet water verdampt dn deze kan opnemen via zijn overgebleven wortels.
Doe je dit niet zullen alle bladeren gelijkmatig af takelen en kan je de volledige kroon verliezen.

Als je wilt weten hoe groot het wortelgestel is bij een TF kijk eens in mijn tuin album bl8.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Peter v Tilburg op 11 aug 2016 20:10

Maar dus eigenlijk in ieder geval al die zwarte bladeren eraf halen? Dan heb ik wel alleen de stam nog staan of maakt dit nies uit. Boven in de kruin is het wel nog groen en beginnen verschillende bladeren uit te komen maar deze zijn nog niet open.
Peter v Tilburg

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen