Calcium behoefte bij palmen en overige kuipplanten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Calcium behoefte bij palmen en overige kuipplanten

Berichtdoor draco op 13 sep 2016 17:43

Bij een vraag over 'Brahea armata' schreef Hitch gisteren "geef 'm met tussenpozen ook een goede dosis kalk" (?). Nu bevatten plantensubstraten en kunstmeststoffen bij mijn weten geen toegevoegd Calcium. Daarom lijkt het me interessant hier uitgebreider aandacht aan te besteden.

Hoe zit het nu met de behoefte aan Calcium (Ca) bij o.a. palmen? Ik geef de kuipplanten Magnesium maar nooit specifiek Calcium. Ik voeg meestal een schep lavameel toe aan het grondmengsel voor de palmen. Lavameel bevat allerlei oxides van voor planten belangrijke mineralen o.a. Mg en CaO, maar die moeten eerst ‘verweren’ om voor de plant opneembaar te zijn. Bij het substraat gaat ook organische mest (DCM minigran mix 5). Dat zal waarschijnlijk eveneens Calcium bevatten. Verder krijgen de kuipplanten doorgaans regenwater en 1 x per maand kunstmest opgelost in zacht leidingwater (dH 4).
http://www.junglemusic.net/palmadvice/p ... -palms.htm De genoemde meststoffen op deze site bevatten expliciet een kleine hoeveelheid Calcium. Bij ons bekende meststoffen ontberen het bij mijn weten. De samengestelde plantensubstraten bevatten evenmin calcium.

Terugkomend op het advies van Hitch, wat houdt dat in ‘een goede dosis kalk’ en voor welke planten en palmen is dit van toepassing? Ik heb vooralsnog geen reden om aan te nemen dat mijn kuipplanten leiden aan een Calciumgebrek, maar een supplement kan wellicht geen kwaad bij de meeste soorten?

Extra kalk (calcium) doseren: Op de site van Appeltern lees ik dat je Calcium niet tegelijk met NPK bemesting moet geven. https://appeltern.nl/nl/veelgestelde_vr ... _het_nodig

De vijver krijgt elk voorjaar een paar scheppen maerl. Onlangs heeft mijn Koi-houdende buurman de waterwaarden gemeten en in orde bevonden. Alleen de kH was licht verhoogd. Zou ik deze koraalalgen kalk eventueel ook als topping aan de kuipplanten kunnen toevoegen?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: Calcium behoefte bij palmen en overige kuipplanten

Berichtdoor yme op 14 sep 2016 16:05

planten hebben Calcium nodig. punt.

vanuit de hydroponica wordt vaak een 4:1 Ca:Mg aangehouden en dit werkt ook goed in de aquaristiek.
Zie ook: Hoagland solution.

wat betreft calcium niet tegelijk met NPK bemesting toedienen: daar wordt een veel voorkomende fout gemaakt. De reden die ze opgeven is een verandering van de pH. Maar dit wordt veroorzaakt door de carbonaten (waaraan calcium vaak gebonden is. (CaCO3)). In principe hebben CO32-/HCO3- en Ca niets met elkaar te maken.
Daarom wordt er in de aquariek zowel de carbonaathardheid (KH) als de gezamenlijke hardheid (i.e. grofweg Ca+Mg) (GH) gemeten.

Maerl bevat:
CaCO3 76,50% (CaO 42,5%), MgCO3 7,00% (MgO 3%), Natrium 0,17%, Kalium 0,20%, Fosfor
0,35%, Zwavel 0,60%, SiO2 0,45%, Fe 2500 ppm, I 1200 ppm, Mn 480 ppm, Zn 15 ppm, Cu 15
ppm, B 80 ppm, Mo 1 ppm

Maerl zal ook de pH verhogen (zoals bekend).

Dus: je kan prima Ca toedienen zonder je pH te verhogen. bv door CaNO3 te geven. Of CaCl2, maar dan heb je weer wat "nutteloze" Cl die de geleiding van de aarde verhoogt.
Kraanwater bevat meestal overigens ook al genoeg Ca voor een goede plantengroei. Alleen is soms (lees: Belgie) de KH zo hoog dat je dat echt liever niet wilt geven.

Het zou mij niet verbazen als iets extra kalk voor sommige planten best een goed idee is (maar hoeveel en hoe??????). Ik vind het ook extreem raar dat de meststoffen geen extra calcium bevatten.
en idd, de palmmest die ik van mypalmshop heb gekocht lijkt ook geen calcium te bevatten:

Omschrijving:NPK 21+7+21(+3MgO)+trace elements
Trace elements: Boron 0.02
Copper 0.02
Iron 0.15 (!!)
Manganese 0.10
Molybdenum 0.004
Zinc 0.0525

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen