fortunei binnen gezet ... wat nu?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

fortunei binnen gezet ... wat nu?

Berichtdoor hagi op 04 dec 2016 18:20

Heb een kleine fortunei gekocht in pot. Heb hem op zolder (voldoende licht) gezet vanaf -1 graad.

Ben niet van plan deze over te potten, laat staan in volle grond te planten. Dien ik deze water te geven nu hij binnen staat? (zolder +/- 17 graden) Wannneer zet ik heb terug buiten?

Bedankt
hagi

0 bedankjes

Re: fortunei binnen gezet ... wat nu?

Berichtdoor draco op 04 dec 2016 18:44

Watergeven zal af en toe nodig blijken wanneer de toplaag een lichte kleur krijgt. Por dan met een vinger in de aarde om te zien of de potgrond droog is. Bij een kleine niet te zware plant in pot kun je het vochtgehalte ook inschatten door de pot op te tillen en te kantelen. Voelt de combinatie topzwaar aan dan kun je water toedienen. Overigens hoef je bij deze temperatuur niet benauwd te zijn dat je plant verzuipt mits het water onderuit de pot kan weglopen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 05 dec 2016 08:58

Paar graden vorst zal de plant in pot absoluut géén kwaad doen, laat m gerust buiten staan , indien mogelijk onder een afdak ofzo !
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 dec 2016 11:07

Ik heb wel eens 3 bakken fortunei zaailingen een winter buiten laten staan (misschien niet zo slim en het jaar daarop haalde ik ze maar binnen).

Toch hebben die 3 bakken het glansrijk overleefd, ook al kon je op sommige dagen schaatsen over de potgrond in de bakken.

Zo zie je maar. Als zaailingen dat al redden, dan is de plant echt wel winterhard te noemen. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen dan kun je ze inderdaad beter onder een afdakje zetten om de pot niet al te nat te laten.

Het is niet zozeer vorst dat ze nekt, maar de combinatie vorst en natheid. Het is die combinatie die het buiten overwinteren van exotische planten praktisch onmogelijk maakt in ons klimaat.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 05 dec 2016 11:10

Klopt volledig gouden handpalm ...
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 dec 2016 09:52

Onbegrijpelijk om Trachycarpus binnen te zetten :roll:
Heb hier vanalles in pot en volle grond en dat komt prima zonder zorgen de milde winters door
JmC4c

502 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen