Graag wat advies...

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Graag wat advies...

Berichtdoor G-Rex op 26 mei 2009 21:37

Beste liefhebbers en experten

Ik ben nieuw op dit forum maar volg dit al een tijdje. En zo is ook mijn droom om wat exotischere planten aan te planten.

Ons dakterras zit in de laatste fase en hierop gaan we vast bloembakken plaatsen (1meter lang, 50 cm diep en breed).

In deze bloembakken zou ik graag wat exotische planten aanbrengen. Deze bakken blijven altijd buiten staan en hebben de hele dag zon (als hij schijnt... ;-) )

Nu dacht ik aan de volgende soorten:
- Trachy Fortunei en wagn.
- jubaea chilensis
- butitia capita
- dioon edule
- dicksonia antartica
- acer palmatum garnet

- chamaerops humilis (heb ik reeds staan met een 22cm stam en een 3tal zijstammetjes)

Ik vermoed dat deze planten ook bij een normale winter weinig bescherming nodig hebben. Bij aanhoudende harde vorst zal ik wel maatregelen treffen.

Zijn er nog leuke planten (ook niet palmen welkom) om hierin te verwerken? Is er iets waar ik op moet kijken?

Momenteel heb ik plaats te over.

Graag jullie advies en ideeën...
Van zodra hij aangeplant is zal ik hier dan ook foto's plaatsen.

Groetjes

Den Rex
G-Rex

0 bedankjes

Re: Graag wat advies...

Berichtdoor TropiRo op 26 mei 2009 22:44

Welkom op het forum,

Als ik jou was zou ik de bakken aan de binnenkant bekleden met isolatie vanwege vorst, ook zou ik aan de onderkant genoeg gaten maken voor extra waterafvoer en onderin een laag grind leggen omdat alle palmen niet van natte voeten houden.

De dicksonia antartica moet je wel inpakken zodra de temp onder de -5 graden komt en hij groeit ook het beste met halfschaduw/ schaduw, hij kan ook in de volle zon maar dan moet je de stam en grond vochtig houden. Je kan ook kijken voor de Dicksonia Fibrosa of Sellowiana, deze zijn net zo winterhard als de Antartica maar verdragen geen volle zon. Ook zijn er een paar Cyathea soorten die volle zon verdragen en winterhard zijn tot ongeveer -3 graden maar zijn het best te houden in pot.

Wat ook mooie palmen en goed te houden zijn met eventuele bescherming zijn de Brahea armata en edulis, Sabal minor, Chamearops vulcano en cerifera, Trachycarpus Nova, Washingtonia Robusta (met bescherming). Je kan ook kijken voor Yucca soorten, sommige soorten kunnen zonder probleem - 20 graden aan b.v aloifolia en de glorossia, de Rostrata en thompsoniana kunnen tussen de -15 en - 20 aan als de kop droog blijft.

Voor een beetje kleur kan je nog kijken voor canna indica, hierin heb je verschillende soorten tussen de 40 en 80 cm hoog.

Zal nog wel even verder kijken wat goed te houden is in bloembakken.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 27 mei 2009 17:07

ik vrees dat als je palmen het ganse jaar door in pot wil houden(buiten) het zal ophouden met de T. fortunei en mischien nog net de wagnerianus en de S. minor. de anderen zijn veel te gevoelig aan de wortels voor bevriezing...veel hangt ook af van waar je woont maar ook het westen krijgt af en toe een te koude winter om palmen in pot tijdens de winter buiten te houden.
isolatie werkt enkel tijdelijk en heeft ook als nadeel dat als de grond bevroren is die veel trager ontdooid!
wat je wel kan doen is wat extra bodemwarmte voorzien in de kuipen (lichtslang, warmtekabel) dit samen met bovengrondse bescherming (vliesdoek, afdak, enz...) vergroot je mogelijkheden toch redelijk.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor G-Rex op 31 mei 2009 15:55

Hartelijk dank voor de reacties.

Eventueel bij strengere winters (-10°) kan ik isolatie aanbrengen aan de bakken langs de buitenkant in combinatie met licht / warmte slangen. In de omgeving zijn er wel wat palmen die in bakken de winter hebben overleefd buiten. Natuurlijk mag ik niet overmoedig worden. En ik ben niet bang van wat werk om te isoleren.

Vandaag heb ik de cana's gezien in een lokaal plantencentrum en zijn wel erg mooi. Waarschijnlijk zullen we dit wel aanplanten.

Toch al bedankt voor het advies...

groetjes

Rex
G-Rex

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen