Bij mij is die ene speer met de sticker een 10 tal cm gegroeid. De andere speer komt wat open. Een blad dat nog niet volledig uitgeworpen is draagt ook een sticker en die groeit niet. Is dat normaal. Het is zelfs zo: in de kern zijn verschillende bladeren die "half" uit zijn: die groeien niet, enkel de nieuwe speer doet het goed. Wat nu?
Er is duidelijk een probleem met je Jubaea;de plant steekt al zijn krachten dus in de nieuwe speer het is een goede overlevingsstrategie ;je hebt het voordeel dat de beste maanden qua groei er nog aankomen.Jubaea is echt heel sterk en zolang de nieuwe speer steeds groeit zie ik het nog goed te komen.Het probleem zit hem volgens mij in te weinig vitale wortels,ik zou palmbooster aanbevelen en een laagje rondstrooien van iets wat het bodemleven stimuleert.Bij warm weer zoals nu wat water geven zou ik zeggen ,als je op droge grond zit.
Dat van die wortels kan kloppen. Hij is tenslotte vorig jaar in het voorjaar geplant. Het is natuurlijk wel reeds een groter exemplaar (zo'n 15 jaar zeker zeiden ze) en dus zal het wat langer duren zeker eer een ouder exemplaar terug volop groeit. Goede nieuws is wel dat er geen enkele speer los zit.
Dat water is een goed idee. De bovenkant van de grond is nu inderdaad wat droger.
Mijn Jubaea heeft goede week achter de rug met gemid groeisnelheid van 8 mm per dag van de speren,dit is de hoogste sinds hij aangeplant is van lente vorig jaar.
Ik heb er vandaag eens de schaar ingezet. De groei is nog steeds niet je dat. Nu is de situatie als volgt: de binnenste speren zijn open en groeien, ze zijn wel merkelijk kleiner dan de oude bladeren. De bladeren die er half uitsteken willen niet groeien en worden stilaan geel hoewel ze geeneens volgroeid zijn. Wat heb ik dus gedaan: de onderste bladeren zagen er echt slordig uit doordat die nog op de grond "lagen" Ze waren wel nog groenachtig. Ik heb de onderste bladeren de palm rond allemaal weg gedaan. Ziet er veel netter uit nu. Ik hoop ook dat dat zo wat energie gespaard is. Over de prognoses: leeft nog want de binnenste speren groeien en zitten muurvast. De halve bladeren gaan volgens mij vroegtijdig bruin worden. Ik hoop dat dat geen misvormingen oplevert. De mini bladeren die de nieuwe speren zijn is volgens mij verborgen beschadiging van toen hij in pot buiten op de koer van de verkoper stond met zwarte vorst. Moet er gewoon uitgroeien denk ik.
Mijn nieuwe bladeren van dit en vorig jaar zijn ook kleiner dan de bladeren die erop stonden bij aankoop.De nieuwe bladeren (ik meet enkel het stuk met bladsegmenten) zijn tussen 100 en 110 cm.De oude bladeren (nog van op de kwekerij of van in de serre) waren tussen 115en 130 cm.In ons klimaat zijn de bladeren wat kleiner dan ze zouden zijn in Chili; wat niet wil zeggen dat de bladeren niet toenemen met de leeftijd in ons klimaat.Ik verwacht dat 3 j na aanplant de bladeren opnieuw in lengte zullen toenemen.@Davy;de beste groeimaanden komen er nu aan dus ik denk dat je Jubaea na de prikkeling die je gegeven hebt nu wat meer zal gaan groeien.Als je Palm wat meer gaat groeien zou ik de palm zijn groeiperiode in het najaar wat verlengen,ik zou de palm vanaf oktober een tent geven waar de temp hoger in wordt tijdens de dag en het ook zachter snachts.Ik zou voor ook volgend voorjaar bij koud weer de tent langer laten staan om rapper groei te krijgen en de palm dan in 1 keer te doen doorgroeien naar de zomer toe.Ik denk dat je hem een jaar echt zult moeten vertroetelen en het Chileens klimaat wat meer zult moeten nabootsen om er weer volop groei in te krijgen want je palm is volgens mij nog in chock en maakt zo meer kans (en sneller) om dit te boven te komen.Eenmaal deze periode voorbij zou ik de palm maar weer gaan afharden en langzaam laten wennen aan ons klimaat.Jubaea is echt heel taai maar de jouwe heeft duidelijk nood aan nog een jaar Chileense kuur.Zonder dit is het riskant voor je palm en zul je nog te lang moeten wachten tot hij helemaal hersteld is.Groeten Eddy.